ساخت‌وساز مجتمع در کوچه یاس/ مخدوش شدن حریم منظری کاخ نیاوران و ورود سازمان بازرسی

ستون انتظارهای طبقات 10 و 11و 12 در مجتمع کوچه یاس زده شده و مشخص نیست شهرداری منطقه یک بر چه اساسی مجوز صادر کرده است آن هم در حالی که طبق طرح تفصیلی و کاهش سطح اشغال نهایت این مجتمع اجازه ساخت 8 طبقه را داشته که تازه دو طبقه‌ی آن حریم منظری کاخ نیاوران را مخدوش می‌کند.مجتمع یاس چنان به کاخ نیاوران نزدیک است که از داخل پارک قابل رویت است.حال چند صباحی است که سازمان بازرسی به چندین ساخت و ساز محدوده‌ی کاخ نیاوران ورود پیدا کرده و این پرونده‌ها در شهرداری در حال بررسی مجدد است. مجتمع‌هایی که گاهی مجوز پنج طبقه ساخت داشته و اکنون خروجی تا 12 طبقه بالا رفته است. چندی پیش میراث باشی از مجتمع مریم و یاس گزارشی منتشر کرد، حال خبر می رسد شهرداری منطقه یک به ساخت و سازهای مجتمع مریم و یاس ورود پیدا کرده و ساخت این مجتمع‌ها فعلا متوقف شده است.شهرداری حالا دستک‌های آهنی مجتمع مریم که قرار بود تبدیل به بالکن و شاهنشین شود را قطع کرد، بالکن‌هایی که اگر ساخته می‌شد 40 تا 45 اصله درخت باید برای ساخت آن قطع می‌شد.

به گزارش اشکان نیوز ، اما ماجرای مجتمع یاس چیست؟ در محدوده‌ی مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران در خیابان گلستان شمالی(شهید موحد دانش)، خیابان شهید قاسمی، کوچه یاس در نزدیکی کاخ نیاوران زمینی به مساحت ۴۸/۱۰۸۰ متر مربع با گذر فرعی با کاربری قدیمی مسکونی و مطابق با طرح تفصیلی در پهنه R122 و غیر باغ وجود دارد که میراث فرهنگی در ۳۰ مرداد ۹۶، ساخت ۵ طبقه مسکونی در سطح اشغال ۶۰ درصد و نماسازی هماهنگ با بافت اطراف را برای آن بلامانع اعلام کرده بود. مطابق نامه‌های میراث فرهنگی استان تهران ملک مذکور در آن زمان خارج از حریم مجموعه تاریخی- فرهنگی نیاوران بوده است.

بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران در پهنه R122 حداکثر تراکم مجاز ۳۰۰ درصد با پنج طبقه بر روی پیلوت مجاز است. اما مصوبه‌ای وجود دارد که به موجب آن اگر سطح اشغال کاهش یابد امکان افزایش طبقات با پرداخت عوارض برای مالک میسر می‌شود. این مصوبه‌ی ۲۰ شهریور ۹۷ شورای معماری شهرداری است.

در نهایت در مرداد ۹۷ شهرداری منطقه یک بنا بر تقاضای مالک و به استناد آن مصوبه پس از اخذ عوارض پروانه‌ی ساختمانی ملک مذکور را به صورت ۸ طبقه مسکونی روی همکف و ۴ طبقه زیر زمین در سطح اشغال ۴۵ درصد در اسفند ۹۷صادر کرده که ارتفاع ملک مذکور حدود ۲۸ متر شده است.

در مرداد ۹۸ حریم‌های جدید محدوده‌ی کاخ نیاوران به شهرداری ابلاغ می‌شود و ملک مورد نظر در حریم درجه ۴ قرار می‌گیرد و محدودیت ارتفاعی ۱۵ متر از گذر برای آن تعیین می‌شود.

در این بین برخی از اهالی محل شکایتی را مبنی بر قطع و خشکاندن ریشه درختان، صدمه به سفره‌های آب زیر زمینی، کور شدن و منحرف شدن قنات‌ها، صدور پروانه‌ی ساختمانی مازاد بر ضوابط، اعطا تراکم و افزایش ارتفاع بر خلاف حریم‌های موجود نیاوران تنظیم می‌کنند.

در نتیجه در تاریخ ۷ بهمن ۹۸ مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی در نامه‌ای خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام می‌کند شهرداری منطقه یک نسبت به صدور پروانه ساختمانی بر خلاف ضوابط و مقررات ابلاغی حریم اقدام کرده و مقتضی است به قید فوریت بررسی لازم انجام و اصلاح پروانه ساختمانی و تعدیل مجوز صادره در چهارچوب ضوابط و مقررات حریم در دستور کار قرار گیرد.

در این بین مالک مجددا استعلامی از میراث فرهنگی استان تهران می‌گیرد و مدیر کل در ۲۷ اسفند ۹۸ به مالک اعلام می‌کند از آنجا که ملک فوق خارج از نقشه حریم و ضوابط سال ۹۶ قرار داشته طبق همان نامه‌ی پیشین میراث، مجوز ساخت و ساز بر اساس ضوابط طرح تفصیلی به شهرداری اعلام شده که به قوت خود باقی است.

اما آیا مالک طبق همان ضوابط عمل کرده است؟ آیا نباید میراث فرهنگی خود از ملک نزدیک پارک بازدید می‌کرد یا در طول این مدت ساخت و سازهای ملک را پیگیری می‌کرد تا مشخص شود چقدر ارتفاع ملک از مجوز بالاتر است؟

اهالی محل این بار به سازمان بازرسی کل کشور هم شکایت می‌کنند و این سازمان در ۹ تیرماه ۹۹به شهرداری تهران هشدار داده و موارد فوق الذکر را مطرح و خواستار اقدام مقتضی بر اساس قوانین می‌شود.

در عین حال پیرو شکایت اهالی، بازپرس پرونده این موضوع را پیگیری می‌کند و هیات سه نفره‌ی کارشناسان دادگستری در ۲۲ مرداد ۹۹ اعلام می‌کنند: «با لحاظ شیب زمین در صورت اتمام پروژه برابر نقشه‌های مصوب، بام ساختمان احداثی حدود ۳ متر کوتاه‌تر از کف خیابان اصلی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خواهد بود اما در حدود ۸ متر بلندتر از کف حیاط صاحبقرانیه خواهد شد و در صورت عدم لحاظ شیب زمین ساختمان احداثی ۲۰ متر بلندتر از حریم تعریف شده جدید الصدور است.»

آنها متذکر می‌شوند که سازنده تقاضای تراکم مازاد داشته و شهرداری با آن موافقت کرده است.از نظر این کارشناسان با توجه به بعد مسافت و شیب زمین، ساختمان در حال احداث هیچ‌گونه خللی از نظر فیزیکی برای مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران ایجاد نخواهد کرد و موجب تزلزل بنیان اثر هم نمی‌شود. اما با اتمام ساخت بنا با ارتفاع هشت طبقه روی همکف این ارتفاع در تضاد با منظر بصری مجموعه نیاوران بر اساس حریم و ضوابط  جدید الصدور است. هیئت پنج نفره کارشناسی هم ضمن تایید نظر کارشناسان قبلی اعلام می‌کند ساخت بنا تا ارتفاع ۶ طبقه (۵ طبقه روی همکف) از سطح تراز زمین موجب مخدوش شدن منظر اثر تاریخی فرهنگی نیاوران نمی‌شود اما با ساخت دو طبقه دیگر حریم منظری کاخ نیاوران مخدوش می‌شود.

حالا اما با ورود جدی سازمان بازرسی به مجتمع سازی‌های محدوده‌ی خیابان گلستان شمالی و جنوبی این مجتمع‌ها که گاهی چندین طبقه مازاد  بر طرح تفصیلی ساخته شده‌اند با چالش جدی مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/مریم اطیابی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا