قیمت شناور بلیط هواپیما روش جدید چاپیدن مردم!

حسن عباسی؛ قطعاً هر کالا یا خدماتی دارای ارزش و بهای مشخّصی هست، ارزشگذاری خدمات و کالاها در جامعه بر اساس میزان نیاز و عرضه و تقاضا و رقابت موجود در جامعه و بازار تعیین می‌گردد.

وقتی کالایی یا خدماتی فاقد بازار رقابتی باشد صاحبان آن کالا و خدمات می‌توانند جولان دهند و تا می‌توانند به مردم و متقاضیان اجحاف نمایند ، البته این اصل هم مهم است که خدمات و کالا مربوط به چه کسانی باشد.

مثلاً صنعت خودرو سازی در کشور را در نظر بگیرید. به دلیل رقابتی نبودن بازار و انحصار خودروسازی در دست افراد خاص بُنجل‌ترین و عقب مانده‌ترین اتومبیلهای موجود در جهان را به قیمت بهترین اتومبیلهای روز جهان با منّت ، فیس و افاده به خورد مردم می‌دهند.

ولی چون پولش به جیب خواص می‌رود کسی کاری به کارشان ندارد، چندی است برای خدمات شرکتهای هواپیمایی قیمت شناور در نظر گرفته‌اند.

با توجّه به محدود بودن تعداد هواپیماهای موجود و عدم امکان خرید و یا اجاره‌ی هواپیماهای جدید ناشی از تحریم ها همان هواپیماهای موجود را در قالب شرکتهای هواپیماییِ خصوصی خلق الساعه بزک دوزک کرده و با چند آرم متفاوت اقدام به تأسیس شرکتهای هواپیمائیِ خصوصی نموده‌اند.

نحوه‌ی ارزش‌گذاری بلیط هواپیماها هم با توجّه به تقاضای زیاد و هواپیماهای کم موجود شناور اعلام شده است. یعنی شرکتهای هواپیمایی حق دارند بر خلاف قانون در ساعات متفاوت و ایّام متفاوت برای صندلی های هواپیمایی خود قیمتهای متفاوتی عرضه کنند و مسافران بخت برگشته مجبورند به این ظلم آشکار تن در دهند.

در ایّام شروع و شیوع کرونا در ماه‌های اسفند و فروردین و نیمه‌های اردیبهشت به دلیل کاهش سفرها شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیط هواپیما را به نرخ واقعی نزدیک و با قیمت پایین‌تری بلیط ارائه می‌کردند.

ولی با افزایش مجدد سفرها دوباره افزایش سرسام آور قیمتها را در شرکتهای هواپیمایی شاهد بوده‌ایم. طبق چه عقل و منطقی و با چه استدلالی قیمت صندلی یک هواپیما در یک پرواز در طول شبانه روز متغّیر است ما نفهمیدیم؟

خلبان و مهمانداران و هواپیما و خدمات ارائه شده در طول پرواز که اخیراً محدود به یک بطری آب معدنی کوچک شده است ثابت ولی در همان پرواز قیمت بلیط ها بین دویست و پنجاه هزار تومان تا هفتصد و گاه نهصد هزار تومان متفاوت بوده است!.

مثلاً فکر کنید یک پزشک ویزیتش را شناور کند و از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب برای ویزیت وجهی را دریافت کند و پس از ۸ شب قیمت ویزیتش را دو برابر کند!. یا سوپرمارکتها روزهای تعطیل و شبها قیمت اجناس خود را بی دلیل افزایش و قیمتها را دل بخواهی شناور کنند.

البته این شناور بودن قیمت بلیط هواپیماها همیشه جنبه‌ی صعودی داشته و شناوری رو به پائین وجود نداشته است. اگر قرار باشد خواص برای ارائه‌ی خدمات خود از قانون تبعیّت نکرده و تافته‌ی جدا بافته باشند می‌توان «هرج و مرج» و بی‌سر و سامانی موجود در بازارهای فاقد رقابت را در آینده‌ای نه چندان دور چند برابر دید.

خوب است مسئولین نظارتی و قضائی کشور در این فقره ورود کنند و برای مردم مشخّص شود که چرا قیمت‌های بلیط هواپیما باید در طول شبانه روز نوسان داشته باشد و اگر توجیه و استدلال عقلی دارد شناور بودن قیمت را برای دیگر خدمات و کالاها قانونی نمایند.

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا