وقتی برج‌ها وَبال کاخ صاحبقرانیه نیاوران می‌‌شوند!/حریم منظری کاخ نیاوران شکسته شد/ ورود سازمان بازرسی به پرونده برج‌سازی‌های اطراف کاخ نیاوران

آخرین اخبار واصله به میراث‌باشی حکایت از آن دارد که ظاهرا میراث فرهنگی استان تهران در آذر 99 به شهردار منطقه یک نامه‌ای ارسال کرده و به دلیل ارتفاع غیر قانونی برج مریم که حریم منظری مجموعه نیاوران را به هم ریخته و برخلاف طرح تفصیلی است خواستار توقف عملیات و کاهش ارتفاع شده است.

مریم اطیابی/ از سویی میراث فرهنگی مصوبات پیشین خود را پس از پیگیری سازمان بازرسی باطل کرده است و شهرداری هم اعلام کرده است که جلوی ساخت و ساز را می‌گیرد. ساخت و سازی که از داخل کاخ نیاوران مشخص است.

طبق اسناد میراث‌باشی ساخت و ساز برج‌ها در حریم فعلی مجموعه تاریخی- فرهنگی نیاوران بازار گرمی دارد. دراقدسیه (موحد دانش)، خیابان گلستان شمالی(شهید قاسمی)، خیابان مریم، پلاک ۱۴ برجی در حال ساخت و ساز است که طبق نقشه این ملک از شمال، شرق و جنوب به گذر راه دارد اما در واقعیت گذر ۱۲متری شمالی و شرقی آن بسته شده و اجازه تردد پیاده و سواره ندارد و تنها راه دسترسی به آن از جنوب به گذر ۷ متری است که این موضوع در آینده احتمال ایجاد مشکل در تردد با توجه به عرض معبر را به همراه دارد و به نظر می رسد شهرداری اصلا به این موضوع توجه نکرده است!

ملک در حال حاضر در حریم کاخ نیاوران و ضلع جنوبی مهمان‌سرای وزارت امور خارجه قرار دارد.

نکته قابل تامل آن که در استعلام ۲۳ مرداد ۹۵ رییس وقت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شمیرانات ملک مذکور را خارج از حریم مجموعه تاریخی نیاوران اعلام کرده که هرچند درست بوده اما نکته اصلی اینجاست که تفویض اختیار به برخی مدیران شهرستان در دوره آخرین مدیرکل استان تهران رخ داده است و در تاریخ اعلامی اساسا رییس اداره حق هیچ گونه تصمیم‌گیری نداشته و باید موضوع در شورای فنی استان مطرح و میراث فرهنگی استان پاسخ می‌داده است! از سویی با توجه به موقعیت منطقه در خصوص حریم امنیتی، در آن زمان استعلامی از مراجع ذی صلاح انجام نشده بود!

از سویی درحالی که نامه مذکور فقط به مدت یکسال تا تاریخ ۲۳ مرداد ۹۶ اعتبار داشته در نهایت پروانه ساختمانی این ملک شش ماه پس از ساقط شدن اعتبار این نامه یعنی در ۲۶ اسفند ۹۶ به صورت ۷ طبقه مسکونی روی همکف و ۶ طبقه زیرزمین در سطح اشغال ۶۰ درصد توسط شهردار منطقه یک صادر شده است.

همچنین این نامه استعلام اداره کل میراث فرهنگی استان را هم نداشته است.این درحالی است که صدور پروانه ساختمانی ۷ طبقه بر روی همکف خلاف ضوابط طرح تفصیلی و ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی است.

مدتی بعد همسایگان با طرح شکایتی نسبت به تعداد طبقات بنا، تراکم پروانه ساختمانی و قطع درختان بر اساس نظر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران توقف عملیات ساختمانی را می‌گیرند.

در این بین به دلیل موقعیت منطقه از مراکز امنیتی هم استعلام شده که آنها در نامه ۴ اسفند ۹۷ به بخش سازمان املاک و مستغلات شهرداری و شهرداری منطقه ۱ اعلام می‌کنند تنها تا سه طبقه روی همکف، حداکثر تا ارتفاع ۱۲ متر از سطح کوچه تا سقف آخر و با رعایت ضوابط شهرداری و طرح تفصیلی به شرط عدم اشراف بر مناطق خاص مورد نظر آنها، ساخت و ساز بلامانع است.

از سویی در تاریخ۴ تیرماه ۹۸ نقشه حریم و ضوابط حفاظتی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران مورد بازنگری قرار می‌گیرد و برای آن ضوابط حفاظتی و حرایم چهارگانه جدیدی در ۲۶ مرداد ۹۸ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود که در این مقطع ملک مذکور در محدوده ضوابط و مقررات حریم درجه ۴ قرار می‌گیرد که رعایت حداکثر مجاز ۱۵ متر از سطح تراز میانگین معبر مجاور ضروری بوده است.

سرانجام سازمان بازرسی کل کشور به دلیل ارتفاع بیش از حد و شکایت اهالی محل به موضوع ورود پیدا کرده و در ۹ تیرماه ۹۹به شهردار تهران هشدار داده و خواستار اقدام مقتضی بر اساس قوانین شده است.

همچنین پس از ورود سازمان بازرسی به موضوع مدیرکل دفتر محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در پی نامه ۱۲ آبان ۹۹ این سازمان به قید فوریت خواستار ابطال نخستین نامه یعنی نامه‌ی ۵مرداد سال ۹۵ و برخی نامه‌های سال ۹۶ و ۹۸ می‌شود تا پس از آن موضوع به اطلاع مقام قضایی برسد.

او تاکید می‌کند که طی مکاتبه با شهرداری منطقه نسبت به جلوگیری از ساخت و ساز در حریم کاخ نیاوران اقدام و نتیجه به این دفتر گزارش شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا