آنچه همگان باید در مورد بیماری کرونا بدانند

«اشکان نیوز»، حسن عباسی؛ کرونا و عامل آن کووید ۲۰۱۹ برای ما هنوز حُکم کوه یخی را دارد که ۹۰ درصد آن در داخل آب و از دید ما پنهان است و ما در بهترین شرایط فقط در حال حاضر ۱۰ درصد آنرا می‌بینیم.
پس ادّعای پیروزی بر دشمنی که فقط ۱۰ درصد آنرا و توانایی‌هایش و خطراتش را درک کرده‌ایم حرفی عبث و بیهوده است. برای فهم بهتر داستان می‌توان بیماری کرونا را به داعش تشبیه کرد.

هر دوی اینها تهدیدی بر علیه بشریت بوده و هستند و جالب است که با نابودی تقریباً کامل داعش بیماری کرونا به تدریج ایجاد و گسترش پیدا می‌کند.
در ابتدا مشخص نبود که خاستگاه واقعی داعش چیست و از کجا سر در آورده است. پیدایش آنرا به گروه‌های افراطی و بازمانده‌های حزب بعث عراق نسبت می‌دادند ولی مدت زمانی طول کشید تا نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی و گروه‌های افراطی در ایجاد آن مشخص گردید.

در مورد کرونا و عامل مولد آن هم گمانه‌زنی‌های اولیه به خفاش و نوعی سخت پوست خزنده اشاره داشت و قطعاً مانند داعش گذشت زمان در آینده است که معلوم می‌کند منشاء آن چیست و عوامل ایجاد کننده‌ی آن چیست.
داعش در ابتدا ناشناخته و عوامل تقویت و گسترش آن در جامعه مشخص نبود و برای مبارزه و مواجهه با آن برنامه و نقشه‌ی مشخصی وجود نداشت.

پس از بررسی‌های اولیه و کارهای میدانی داعش به سرعت گسترش پیدا کرد استانهای زیادی در عراق و سوریه را به اشغال خود در آورد و گروه زیادی از افراد بی‌گناه را از دم تیغ گذراند.
ویروس کرونا هم به همینگونه عمل کرد
پس از پیدایش سریعاً منتشر شد
در این مرحله وظیفه‌ی اصلی ما ممانعت از گسترش ویروس و محدود کردن آن بود. در مورد داعش با محدود کردن گستره‌ی تبلیغات و کم کردن تماس دواعش با افرادیکه شانس بیشتری برای میزبانی داعش و استعداد بیشتری برای جذب شدن به آنرا داشتند از گسترش داعش و جذب دیگران به آن ممانعت به عمل آمد.

همچنین نشان دادن چهره‌ی واقعی داعش به مردم و راه‌های نفوذ آنها به داخل خانواده‌ها شناسایی و مسدود شد. در مورد ویروس کرونا نیز ما یاد گرفتیم که شستن دست ها به طور مرتب ، زدن ماسک و ماندن در خانه از انتشار بیماری جلوگیری می‌کند.
در مورد داعش ابتدا فکر می‌شد که فقط جوانان و میانسالان را جذب می‌کند ، ولی گذشت زمان نشان داد که داعش علاوه بر جذب بچه‌ها ، زنان و سالمندان در حملات خود رحمی به بچه ، سالمند ، زن و مرد نمی‌کند همه را درگیر می‌کند.

در مورد کرونا هم به دلیل اطلاعات کم اولیه گمان می‌کردند که بیشتر افراد مسن و افرادی که دچار ضعف ایمنی هستند را درگیر می‌کند.
گذشت زمان نشان داد که عامل مولد کرونا مانند داعش بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و از طفل شیرخوار تا افراد مسن همه را درگیر و نابود می‌کند.

پس حفاظت همگانی و خصوصاً بچه‌ها در دستور کار قرار گرفت. پس از شناخت داعش و توجیه تمام جوامع که وجود آن خطری برای تمام بشریت است تقریباً تمام کشورها «دست در دست» هم با ایجاد قراردادهای نوشته شده و نانوشته مرزهای خود را به روی دواعش بستند و از ورود و خروج داعشیان ممانعت به عمل آوردند و تا توانستند مانع از گسترش تفکر داعشی و داعشیان شدند.

در مورد کرونا نیز همین سیاست ایجاد و کشورهای درگیر و غیر درگیر یا کمتر درگیر با بستن مرزهای خود و ایجاد قرنطینه در داخل کشورها و مناطق درگیر مانع از گسترش کرونا شدند. 
هر کشوری مرزهایش را خوب کنترل کرد و زودتر بست مانع از گسترش داعش و کرونا در کشورش شد. پس از بستن مرزها کمکهای جهانی به هم و همفکری برای از بین بردن داعش شروع شد.

نیروهای منطقه‌ای و جهانی در قالب اعتلاف‌های مختلف نیروهایشان را بسیج کردند تا داعش را از بین ببرند. در مورد کرونا نیز همین داستان تکرار شده و تمام کشورها برای از بین بردن زنجیره‌ی گسترش آن دست در دست هم به ایجاد راهکار و کمک به هم نمودند و تجربیات هم را در زمینه‌ی قرنطینه ، درمان و کنترل بیماری در اختیار هم قرار می‌دهند.

برای شناخت ، کنترل ، محدود کردن داعش و در نهایت نابودی تقریباً کامل آن ۶ سال زمان صرف شد. پُر واضح است که در مورد بیماری کرونا هنوز در ابتدای راهیم.
دارو و واکسن قطعی برای کرونا در حال حاضر نداریم و به نظر می‌رسد که حدّاقل برای رسیدن به واکسنی موثر به زمانی در حدود ۱۸ ماه نیاز داریم پس تا رسیدن به واکسن و داروی قطعی آن وظیفه‌ی ما چیست؟

داعشیان زمانیکه راه‌های تقویتشان بسته شد و با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه شدند به تدریج مستهلک شده و «تب و تابشان» خوابید. 
ویروس کرونا پس از ورود به بدن انسان با سیستم دفاعی بدن ما مواجه می‌شود. در جنگ ویروس با سیستم ایمنی بدن ، به تدریج ویروس ضعیف و ویروس منتقل شده از فرد ناقل بی‌علامت به فرد دیگر و تکرار این زنجیره در نهایت موجب ایجاد «اتو واکسیناسیون» در تعدادی از مبتلایان و ضعیف شدن ویروس می‌گردد.

پس تا زمان پیدایش واکسن مناسب باید به منظور کم کردن تلفات زنجیره‌ی انتقال بیماری را محدود و از بین ببریم. در سیر بیماری ممکن است علاوه بر ضعیف شدن تدریجی عامل بیماری زا با ایجاد موتاسیون در آن سوش‌های جدیدتر و قوی تری نیز پدیدار شود و ما شاهد عود های مکرّر بیماری در آینده حتی پس از پیدا کردن واکسن مناسب باشیم.

همانگونه که داعش از بین رفته ولی هرچند وقت تحرکات و فعالیت‌های محدودی از باقی مانده‌ی آن مشاهده می‌شود ، میتوان انتظار داشت که جنگ و درگیری بشر با کرونا و اعقاب آن حداقل چند سال به طول بینجامد و به فکر رهایی از آن در کوتاه مدّت نباشد.

نابودی کرونا مانند نابودی داعش همبستگی جهانی و بین‌المللی و همکاری تک تک افراد بشر را می‌طلبد

 

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا