از اوغلان تپه تا قاسم آباد؛ خانه‌هایی که کمر تپه‌های باستانی را خم می‌کند

مریم اطیابی

به آغچه حصار که می‌رسیم. به فاصله ۲۰ تا ۳۰متری از جاده تپه باستانی اوغلان تپه نمایان است. آنچه در اوغلان تپه مشهود است این که نه بلوک‌ها سرجایشان هستند، نه حرمت عرصه و حریم و رعایت شده است. از نخاله ساختمانی تا بیلچه و گودال‌های حفاری شده توسط قاچاقچیان و عبور کابل برق از دل عرصه، ویلاسازی و خانه‌سازی تا بیخ گوش عرصه همگی نشان از آن دارد که اهالی منطقه خیلی وقت است فاتحه‌ای نثار اوغلان تپه ۶ هزار ساله کرده‌اند و به زندگی روزمره بدون آن فکر می‌کنند.

فرزان احمدنژاد باستان‌شناس و از کارشناسان میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به این که اوغلان تپه آثار پیش از تاریخ و تاریخی دارد، می‌گوید: این تپه تعیین عرصه و حریم شده و چند بار هم دست‌اندازی‌هایی به حریم آن شده که رفع تصرف‌هایی توسط جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی صورت گرفته است.

او درباره اجازه ساخت و ساز می‌گوید: در عرصه هیچ اثر تاریخی اجازه ساخت و ساز وجود ندارد اما در حریم‌ها قطعا زمین‌هایی متعلق به مردم وجود دارد. اما آنها هم قواعد خاص خودش را دارد.

تپه دیگر تپه #قاسم_آباد است. هشتگرد را که به سمت «تَنکمان» یکی از بخش‌های شهرستان نظرآباد در استان البرز ایران برویم. نخستین روستایی که می‌بینیم قاسم‌آباد است. داخل کوچه‌ی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) که بشویم و تا انتها قدم بزنیم به تپه قاسم‌آباد می‌رسیم که نسبت به تپه‌های دیگر کوچک است. تپه قاسم‌آباد بزرگ مربوط به دوره ساسانیان تا اوایل دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. در عرصه نه اما در حریم این تپه، دیوارکشی و قطعه‌بندی محرز است و زمین‌هایش را برای ساخت و ساز می‌فروشند. این محدوده با خودرو تا تپه «ینگه امام» ۴ تا ۵ دقیقه فاصله دارد.

«علیرضا طهماسبی» رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ که عکس‌های هر دو تپه برایش ارسال شده در این باره به میراث باشی می‌گوید: ما این محدوده را تعیین عرصه و حریم کردیم و این اقدامات تجاوز به عرصه و حریم است. و باید تشکیل پرونده قضایی بدهیم و چون هر دو تپه در بافت روستایی هستند از طریق بنیاد مسکن هم در حال انجام اقداماتی هستیم.

اردیبهشت ۹۹ احمد نوروزی رییس دادگستری ساوجبلاغ گفته بود: ما در برنامه تدوین شده خودمان به سراغ مشاوران املاک، مصالح فروشان و معدن‌داران خواهیم رفت و عمده فروش آنان را نظارت خواهیم کرد و از همکاری آنان در ساخت و ساز غیر مجاز مطلع خواهیم شد. اگر این همکاری همچنان تداوم داشته باشد آنها شریک بزه هستند و باید جزای قانونی آن را تحمل کنند.

الماسی رییس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ هم تأکید کرده بود: بسیاری از بساز بفروش‌ها با خرید اراضی و باغات از کشاورزان و خرده مالکان با قیمت‌های بسیار کم مبادرت به تفکیک و تبدیل آن به شهرک‌های کوچک و بزرگ می‌کنند و با اغفال بسیاری از ساکنان کلان شهرها که دنبال خرید ویلا هستند این زمین‌ها را با قیمت بالا واگذار و سود خود را در ساخت ویلا از مشتری به صورت چندین برابر دریافت می‌کنند.
او از همه مردم خواست سراغ باغ‌ویلاها نروند چرا که فاقد مجوز بوده و بی شک با رای قاضی سراغ این ویلاها هم خواهیم رفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا