توافق نامه‌ای برای نجات خانه دواشکوبه/به داد خانه سبزواری اهواز نرسند، با خاک یکسان می‌شود

ساختمان سبزواری‌های اهواز بنایی دو اشکوبه‌ است که یک دَرِ آن در خیابان کاوه و دَرِ دیگر آن در کوچه پشتی سینما قدس (آریا) باز می‌شود. ویژگی منحصر به فرد بنا برخورداری از دو بالکن بسیار زیبای چوبی در هر دو خیابان است که این بنا را از سایر خانه‌های تاریخی در خوزستان متفاوت می‌کند.

بنایی که از الگوی نماهای برون‌گرا در بافت قدیم تبعیت می‌کند. این بنا چندین سال است که حال و روز خوشی ندارد و مالکانش بارها با صراحت اعلام کردند؛ می‌خواهند آن را تخریب کنند.

مجتبی گهستونی، فعال میراث‌فرهنگی استان خوزستان که پیگیر وضعیت این خانه تاریخی است بارها و بارها هشدار داده: «هر شخصی می‌تواند این بنا را بخرد و سرمایه‌گذاری فرهنگی کند آن را نجات دهد، وگرنه این بنا در روزهای آینده با خاک یکسان خواهد شد، شک نکنید.»

پیگیری‌های او سرانجام منجر به دیدار مسئولان از این بنای تاریخی شد. او به میراث‌خبر می‌گوید: «نتیجه بازدید مشترک مدیرکل اوقاف استان خوزستان، مدیر اوقاف شهرستان اهواز، متولی وقف‌ خانه‌ی سبزه‌زاری، معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، مدیر روابط عمومی، مدیر اداره میراث اهواز از خانه سبزه‌‌زاری و خودم که در این جلسه حضور داشتم این شد که چهار دانگ ملک موقوفه بوده و دو دانگ متعلق به ورثه است . بنابراین اوقاف دو دانگ مابقی را خریداری کند. همچنین مدیران میراث فرهنگی تفاهم‌نامه مشارکت در مرمت بنای تاریخی را امضا کنند. تسهیلات مورد نیاز برای مرمت و در صورت امکان تملک کامل ملک در اختیار اوقاف است.»

به گفته او با‌ این‌که پیشتر مالکان اعلام کرده بودند به زودی می‌خواهند این بنا را تخریب کنند. اما وقتی با رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز و کارشناس این اداره و گروه ثبت بناهای تاریخی هرمز اردشیر (بخش دوستدارن میراث فرهنگی) مواجه شدند و راه‌حل‌های مختلف را شنیدند تا حدودی نظرشان تغییر کرد.

خانه سبزه‌زاری از جمله بناهایی است که با کمترین مداخله مواجه بوده و در محدوده بافت تاریخی اهواز قرار دارد. این بنا به همراه دیگر آثار با ارزش اهواز باعث می‌شوند که ما به گونه‌شناسی آثار معماری و تحلیل ویژگی‌های فضایی و کالبدی برسیم که نقش مهمی در شناخت هویت یک شهر دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های این بنا غلبه بر الگوهای سنتی و در عین حال برخورداری از نورآوری‌های فرمی و فضایی در دوران ساختش است.

گهستونی معتقد است: «در صورت نجات این‌خانه با توجه به موقعیت قرارگیری خانه سبزه‌زاری در خیابان کاوه و همجواری این بنا با ده‌ها خانه با ارزش معماری فرصت طراحی مسیرهای گردشگری شهری فراهم می‌شود.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا