سنگ و کلوخ ، نقل و نبات

کامبیز نوروزی

بعدار تخریب خانه یک زن سرپرست خانوار ، شهردار بندرعباس در پاسخ به معترضان گفته است “عذرخواهی می کنم …. نوع برخورد مأموران …قابل دفاع نیست . اما حقیقت این است که در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی کنند و امکان بروز هر حادثه ای هست.”

حرف شهردار بندر عباس درست است . در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی کنند ولی اشکال از جای دیگر است . زورها را به آن زن ناتوان و امثال او می رسانند.

مشکل از انجا ریشه می گیرد که آنقدر تبعیض گسترش یافته است که قانون فقط یقۀ ضعیفان را می گیرد . کسانی که نه زوری دارند و نه پولی . نه مقام و منصبی دارند و نه پشتشان به جایی گرم است . اینجا دیگر حساب قانون نیست . حساب زور است . زور پول و مقام ، بیشتر از قانون است . مگر کم است مواردی که بدون رعایت مقررات شهری ، یا زیست محیطی یا منابع طبیعی ساخت و سازهای گرانقیمت کرده اند و کسی هم کاری با آنها نداشته است .

بله در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی کنند . نکته این است که بعضی تصرفات غیرقانونی خودشان نقل و نبات اند. نقل و نبات در لواسان پخش می شود . نقل و نبات در تجاوز به محیط زیست در جنگلهای گیلان و مازندران است . ساختمانهای عظیم غیرمجاز تجاری یا مسکونی که با توافقات غیرمجاز در تهران ساخته شده است که اصلا خودشان نقل و نبات است . در امانند.

برای جمعیت ضعیفی از کشور ، در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی کنند ولی برای دیگران در تصرف غیرقانونی نقل و نبات پخش می کنند.

اگر مردمانی به تخریب خانۀ یک زن کم توان سرپرست خانوار اعتراض می کنند ، به حساب حمایت از بی قانونی نگذارید ، مضمون اصلی این اعتراض ، اعتراض به تبعیض های فراوان و ناروایی است که به نفع صاحبان قدرت و ثروت است . اما مقامات و نهادهایی هم که معترض به این تخریب شده اند ، خوب است اول فکری برای این تبعیض ها کنند.

سنگ و کلوخ برای ضعیفان است .نقل و نبات برای زورمداران.

قانون وقتی قانون است که یکنواخت و بی طرفانه اجرا شود . تبعیض در اجرای قانون ، ستم می زاید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا