چه خبر از تالار تیموری؟

تالار تیموری، یکی از بناهای باقیمانده دوره تیمور گورکانی در اصفهان است که از سال ۱۳۶۷ در اختیار موزه تاریخ طبیعی اصفهان قرار گرفت اما از سال ۱۳۹۵ تا به امروز، درِ آن بسته است و سال ۱۳۹۸ نیز خبر رسید که قرار است تخلیه، مرمت و به موزه هنرهای سنتی تبدیل شود...

به گزارش اشکان نیوز ، اسفند ماه سال ۱۳۹۶، که زمزمه‌هایی درباره تبدیل تالار تیموری به کافی شاپ شنیده می‌شد، محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفت و گو با ایسنا این شایعات را قویا رد کرده و گفته بود: مرحوم پرفسور جعفری موزه تاریخ طبیعی را در این مکان از خود به جا گذاشته است، به همین دلیل تصمیم داریم تا از بازماندگان آن مرحوم درخواست کنیم تا جایی را به تایید آن‌ها در اختیار این موزه قرار دهیم که بتوانیم از تالار تیموری بهترین استفاده را برای رویدادهای فرهنگی و هنری کنیم و این نگاه در برابر آن چیزی که به عنوان یک شایعه بیان شده بسیار متفاوت است.

عیدی که اکنون نیز معاون فرهنگی شهردار اصفهان است، خاطر نشان کرده بود: تالار تیموری یک نقش جهان در نقش جهان است. در قدم اول باید موزه تاریخ طبیعی را که به نوعی با بافت این مکان سنخیتی ندارد جا به جا کنیم تا بتوانیم رویدادهای فرهنگی و هنری را در این مکان رقم بزنیم.
دو سال بعد از این، درست در روز سوم بهمن‌ماه، مهدی مزروعی، رئیس وقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در نشستی اعلام کرد که به‌زودی تالار تیموری در دست شهرداری اصفهان قرار می‌گیرد و در شورای شهر بودجه‌ای را برای مرمت و بازگرداندن آن به چرخه میراث فرهنگی در نظر خواهیم گرفت تا تالار تیموری به‌عنوان موزه هنرهای سنتی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

سجاد باغبان، رئیس گروه موزه دانشگاه هنر اصفهان که با گروهی از دانشجویان دانشگاه هنر، کمپینی را برای بازگشایی موزه تاریخ طبیعی تشکیل داده بودند، به این خبر واکنش نشان داد و به ایسنا گفت: شهرداری اصفهان حتماً باید پیش از تبدیل تالار تیموری به موزه‌ای دیگر، برای بازگشایی موزه تاریخ طبیعی در مکانی مثل پارک ناژوان یا… فکری کند، چراکه این موزه ازنظر وجهه محیط‌زیستی نیز اهمیت بسیاری دارد.

او ادامه داد: ما به‌عنوان جامعه دانشگاهی به نمایندگی از همه کسانی که به محیط‌زیست علاقه‌مندند و دغدغۀ بازگشایی موزه تاریخ طبیعی را دارند، بدون هیچ تأکیدی بر حفظ این موزه در تالار تیموری، خواهان کار کارشناسی در خصوص انتقال اشیا به مکانی دیگر و باز شدن درهای آن به روی مخاطبان هستیم، مبادا که این موزه را برای همیشه از دست بدهیم.

باغبان ماهر، دربارۀ راه‌اندازی موزه هنرهای سنتی در تالار تیموری نیز اظهار کرد: نمی‌دانم چه کسی یا چه کسانی طرح تأسیس موزه هنرهای سنتی را در این مکان ارائه کرده‌اند اما بنده به‌عنوان متخصص امر موزه‌داری می‌گویم باید توضیح داده شود موزه هنرهای سنتی با موزه هنرهای تزیینی که آن هم در مجاورت تالار تیموری قرار دارد، چه وجه تمایزی دارد؟ باید توجه داشت که یک کاسه سفالی را هم در موزه «تاریخ هنر» و «ایران باستان» و هم در موزه «صنایع‌دستی»، «هنر سنتی» و «هنر تزیینی» می‌توان قرار داد و مفهوم موزه هنر سنتی بیش‌ازاندازه عام است؛ به همین دلیل به آن خوش‌بین نیستیم.

مدیر گروه موزه دانشگاه هنر اصفهان با تأکید بر اینکه هنوز طرح راه‌اندازی موزه هنرهای سنتی را مشاهده نکرده و نمی‌داند یک متخصص آن را پیشنهاد داده یا خیر تصریح کرد: بعید می‌دانم که این طرح توجیه منطقی داشته باشد و همین‌جا به نمایندگی از جامعه دانشگاهی اعلام آمادگی می‌کنم که بدون هیچ چشمداشتی در تدوین طرح محتوایی موزه‌ای که قرار است در تالار تیموری راه‌اندازی شود، به شهرداری اصفهان کمک خواهیم کرد، البته اگر از ما کمکی بخواهند.

نوشته های مشابه

نظر به طرح موضوع تالار تیموری در یکی از جلسات اخیر کمیسیون فرهنگی شورای شهر، ایسنا از مهدی مزروعی خواست تا در این باره توضیح بدهد و عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان گفت: با وجود صدور حکم قطعی دادگاه مبنی بر پایان دوران مشارکت، روند تخلیه تالار تیموری هنوز طی نشده و لازم است حوزه معاونت فرهنگی و مدیریت امور حقوقی شهرداری اصفهان با جدیت بیشتر از فرصت سوزی بیش از این جلوگیری کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز هم قرار است تالار تیموری از موزه تاریخ طبیعی به موزه هنرهای سنتی بدل شود؟ اظهار کرد: تصمیم تبدیل تالار تیموری به موزه هنرهای سنتی قطعی است و منوط به تخلیه این مکان است.

مزروعی به پرسش دیگر ایسنا، با این مضمون که آیا شهرداری اصفهان، برای انتقال اشیای موزه تاریخ طبیعی به مکان دیگری که بتوان موزه تاریخ طبیعی را در آن برپا کرد برنامه‌ای دارد یا خیر؟ این‌گونه پاسخ داد: این اموال در مالکیت شریک _در حال حاضر ورثۀ شریک_ است و تصمیم در خصوص محل نگهداری و … به عهده ایشان است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در پاسخ به این سؤال که در صورت تخلیه، چه کسی قرار است مرمت تالار تیموری را بر عهده بگیرد؟ گفت: وظیفه بهسازی و مرمت تالار تیموری علی‌القاعده به سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان سپرده خواهد شد مگر اینکه به هر دلیل، تصمیم دیگری اتخاذ شود.

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان نیز دربارۀ آخرین وضعیت تالار تیموری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اکنون حکم پایان مشارکت (مشارکت شهرداری اصفهان با ورثه مرحوم جعفریان به‌عنوان مالک اشیای موزه تاریخ طبیعی اصفهان) از سوی دادگاه صادر شده ولی حاضر به تخلیه نیستند و شکایت مجدد برای تخلیه و دریافت اجرت‌المثل برای زمانی که از پایان مشارکت گذشته، صورت گرفته است.

اکنون مشخص نیست که بعد از تخلیه تالار تیموری، برای ۷۰۰۰ شئ با ارزشی که مرحوم محمدعلی جعفریان، زمین شناس نمونه کشور و پایه‌گذار رشته‌های زیست شناسی و زمین شناسی در دانشگاه اصفهان، با هزینه شخصی جمع آوری کرده بود تا در موزه تاریخ طبیعی اصفهان برای عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شود، چه اتفاقی خواهد افتاد..
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا