تجاوز به حریم منطقه باستانی “خونگ اژدر”

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با بی توجهی های پیاپی و ارائه اعلامیه ها و پاسخ های نادرست نسبت به نگهداری و پاسداری از این اثر ارزشمند (خونگ اژدر) و دیگر آثار باستانی- تاریخی مناطق شمال و شمال شرق استان سلب مسئولیت می کند.

به گزارش اشکان نیوز ، مجید کیوانی، کارشناس باشناسی در گزارشی نوشت: نقش برجسته خونگ اژدر یکی از آثار باستانی استان خوزستان است که در ۱۵ کیلومتری ایذه در منطقه نوروزی واقع در شرق روستای خونگ اژدر قرار دارد.

سنگ‌نگاره دارای دو نقش برجسته است که یکی متعلق به دوره عیلامیان و دیگری به زمان اشکانیان تعلق دارد.

سالها است شاهد تخریب و دست اندازی افراد غیر مسئول و گاها برخی از ساکنان بومی در منطقه باستانی و ارزشمند روستای خنگ اژدر هستیم.

در بازدید آبان ۱۳۹۹ از زمین های اطراف این تخت سنگ و راه های منتهی ( ویژه گردشگران) از روستا به این سنگ نوشته تاریخی، شاهد تصرفات بی رویه زمین در نزدیکی این اثر فاخر جهانی توسط بومیان این منطقه بوده و همچنین بر روی تخت سنگ‌های روبروی این نقشه برجسته شاهد حکاکی هایی تأسف بار، توسط برخی از بازدیدکنندگان بودیم.

متاسفانه در طی یک دهه گذشته و بخصوص در سال های اخیر شاهد تخریب تدریجی آثار تاریخی و دست اندازی بومیان به زمین ها و تپه های پیرامون باستانی در شهرهای شمال شرق خوزستان هستیم.

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان نیز با بی توجهی های پیاپی و ارائه اعلامیه ها و پاسخ های نادرست نسبت به نگهداری و پاسداری از این اثر ارزشمند و دیگر آثار باستانی-تاریخی مناطق شمال و شمال شرق استان سلب مسئولیت می کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا