اقتصادی استفاده از دانش بومی و نیروهای توانمند داخلی در مجتمع آب شیرین کن خلیج فارس/توجه ویژه‌ به محیط‌زیست در بزرگ ترین پروژه آب شیرین کن کشور

مدیر پروژه آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی شرکت سازه سازان در بندرعباس گفت: تأسیسات آب‌شیرین‌کن خلیج‌فارس با ظرفیت ۲۰۰هزار متر مکعب در شبانه‌روز به منظور تأمین بخشی از آب مورد نیاز شرب و صنعت استان‌های مرکزی و جنوب‌شرق کشور، با تأمین مالی از سوی صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری شرکت سازه‌سازان احداث شد.

مجتبی جواهری در گفتگو با خبرنگار اشکان نیوز افزود: دیدگاه توسعه‌ای صنایع مصرف‌کننده و دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان در کنار مدیریت هوشمندانه شرکت‌های تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس و مهندسی و توسعه آب‌آسیا، محرک و مشوق انجام سرمایه‌گذاری و احداث هر چه سریع‌تر این طرح ملی بود.

وی اضافه کرد: با ورود آب شیرین‌کن خلیج فارس به مدار، ظرفیت تولید آب شیرین در کشور ۵۰ درصد افزایش یافت و با آغاز بهره برداری از این مجتمع، سالانه بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به آب‌های کشور افزوده می‌شود.

جواهری با اشاره به سوابق شرکت سازه سازان بهره بردار طرح، گفت: نظر به سوابق اجرایی بنیان‌گذاران شرکت سازه‌سازان، بانک صنعت‌ومعدن، به عنوان یک بانک توسعه‌ای عاملیت تأمین منابع ارزی طرح را بر عهده گرفت و این تسهیلات را از محل صندوق توسعه ملی تأمین نمود. تأمین منابع مالی طرح‌های آبی، با درایت صندوق توسعه ملی جزء اولویت‌های آن صندوق قرار گرفته است و بدین ترتیب نظر به توجیه فنی و مالی طرح، تأمین مالی آن مورد تصویب صندوق توسعه‌ملی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بخش اصلی آب شیرین تولیدی با استفاده از یک خط لوله به طول ۸۰۰ کیلومتر به مجتمع‌های صنعتی واقع در استان‌های مرکزی ایران منتقل شده و بخش دیگری از آن نیز جهت شرب استان هرمزگان صرف خواهد شد.

مدیر پروژه آب شیرین کن شرکت سازه سازان خاطر نشان کرد: این پروژه‌ی ملی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های سازه‌سازان (مالک و بهره‌بردار آب‌شیرین‌کن)، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت مس سرچشمه و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اجرا شده است.

وی با اشاره به برخی از مزایای مهم اجرای این طرح، گفت: تأمین آب شرب و کمک به رشد صنعت در استان‌های کم آب کشور (استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد) به ویژه تأمین آب مورد نیاز واحدهای بزرگ در بخش‌های صنایع و معادن و افزایش رونق اقتصادی در این مناطق از جمله مزایای مهم این طرح برای کشور است.

جواهری اضافه کرد: همچنین سایر مزایای این طرح دسترسی به مواد اولیه (آب دریا) قابل دسترس، مطمئن و تمام‌ناپذیر می باشد.

وی تأکید کرد: نظر به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و متعاقباً محدودیت‌های فنی و مالی، شرکت سازه‌سازان با تغییر رویکرد‌ اولیه خود، رأساً مدیریت بخش نصب و راه‌اندازی آزمایشی را بر عهده گرفت و آن را به قابل اعتمادترین شرکت‌های داخلی واگذار کرد. علیرغم تجربه نه‌چندان وسیع صنعت‌گران داخلی در حوزه‌ی آب‌‌شیرین‌کن‌های بزرگ، این مهم نیز با عزم ملی و رویکرد توسعه‌ای، به سرانجام رسید.

جواهری افزود: این مجتمع، در حال حاضر بزرگترین تأسیسات نمک‌زدایی کشور است که در شهرک صنعتی خلیج‌فارس در غرب بندرعباس احداث شده است.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری در این طرح گفت: سرمایه‌گذاری‌های ریالی و ارزی انجام شده در این طرح به ترتیب هفت هزار میلیارد ریال و ۹۲ میلیون یورو است که از این مبلغ، ۸۴ میلیون یورو از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن، تأمین شد.

به گفته جواهری عملیات اجرایی این طرح در پاییز ۱۳۹۶ آغاز شد و در پاییز ۱۳۹۹ به راه‌اندازی اولیه رسیده است.

وی با اشاره به احجام بزرگ کارهای انجام شده، گفت: از جمله ۳۷۵ هزار متر مکعب خاک‌برداری، ۳۴ هزار متر مکعب بتن ریزی، پنج هزار تن آرماتور‌بندی ، ۸۰ هزار مترمربع قالب بندی ، ۱۰ هزار تن تجهیزات و متریال، بیش از ۱۱۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۵۰ کیلومتر لوله‌کشی در سایزهای مختلف ، نشان‌دهنده وسعت این طرح ملی است.

وی تاکید کرد: شرکت سازه‌سازان همواره بر استفاده از دانش بومی و نیروهای توانمند داخلی تأکید داشته که بر همین اساس در زمان ساخت پروژه به طور میانگین روزانه ۷۰۰ نفر به شکل مستقیم و پنج هزار نفر به شکل غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار و فعالیت بوده‌اند . در زمان بهره‌برداری نیز این مجموعه با اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در جهت بهره‌برداری ۲۵ ساله از این مجموعه بزرگ گام بر می‌دارد.

جواهری با اشاره به نحوه تامین آب شرب توسط این آب شیرین کن گفت: آب خام ورودی به آب‌شیرین‌کن توسط آب‌گیر‌های شرکت آب آسیا و خطوط انتقال، به میزان ۶۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز (هفت متر مکعب بر ثانیه) ، تأمین می‌شود که بر این اساس  آب‌شیرین‌کن خلیج فارس با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز ایجاد شده است.

وی با اشاره به توجه به محیط زیست در این پروژه گفت: این مجموعه توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست و حفظ آن دارد و همواره علاوه بر حفظ آن در جهت بهبود و آگاهی‌بخشی در این خصوص قدم برداشته است . بر این اساس با استفاده از واحدهایی که برای نخستین بار در کشور مورد ساخت و استفاده قرار می‌گیرند از قبیل واحد پیش تصفیه (DAF) ، واحد لجن گیری (Sludge Area) و واحد رفع فقر یونی آب (Remineralization)شوری ۵۵ هزار  واحدی آب را به شوری ۵۰۰ واحد تبدیل و آب شیرین مورد نیاز صنایع بزرگ معدنی را تأمین می کند.

وی افزود: با افزایش برداشت بی‌رویه‌ی آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، اولویت کشورها در تأمین آب از منابع غیرمتعارف است.

جواهری با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور مابیش از گذشته نیازمند تامین آب است، افزود: طبق نظر کارشناسان، در شرایط کنونی و به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ی خشکسالی، ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های نوین همچون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا