لغو روادید گشایشی در گردشگری ایران بوجود نمی‌آورد

سی سال است که گردشگری ایران در محاق و بطور سنتی اداره می‌شود.به کدامیک از اهدافی که قبل از وزارت به عنوان رئیس سازمان و معاون رئیس جمهور و بعد از وزارت به عنوان مقام عالی وزارت پس از اخذ رای اعتماد از مجلس وعده‌اش را داده بودید حتی نزدیک شده‌اید؟

به گزارش اشکان نیوز ، عبدالرضا مهاجری نژاد،عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری طی یادداشتی نوشت:

جناب آقای مونسان، اگر بر این باورید که با لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه گشایشی در توسعه گردشگری حاصل می‌شود،کاملا اشتباه می‌کنید.

اصول کلی گردشگری براساس عرضه و تقاضا در بازار هدف، امنیت گردشگر، شناخت بازار هدف، شناخت ذائقه گردشگر و بازار، تبلیغات و سایر مولفه‌هاست.

سی سال است که گردشگری ایران در محاق و بطور سنتی اداره می‌شود.به کدامیک از اهدافی که قبل از وزارت به عنوان رئیس سازمان و معاون رئیس جمهور و بعد از وزارت به عنوان مقام عالی وزارت پس از اخذ رای اعتماد از مجلس وعده‌اش را داده بودید حتی نزدیک شده‌اید؟

بارزترین نسخه شما در اقتصاد گردشگری بافت‌های تاریخی بوده است. بازآفرینی و احیا جریان زندگی در بافت‌های تاریخی!! نه تنها اتفاق کوچکی نیفتاد بلکه بافت‌های تاریخی در آستانه نابودی کامل قرار گرفته‌اند درصورتی که با تصویب یک لایحه در دولت و مشارکت شهرداری تهران، وزارت مسکن، وزارت کشور و تهیه طرح جامع مرمتی توسط وزارت متبوع می‌شد حداقل بازار تهران و محدوده بافت تاریخی را از مهلکه نجات داد.

ساختار و تشکیلات وزارتخانه کاملا بهم ریخته است، تاسف‌بارترین تصمیم بدون مطالعه این که به جای ادغام معاونت گردشگری و معاونت سرمایه‌گذاری، معاونت پارلمانی و امور مجلس وزارتخانه را حذف کرده‌اید!! قدرت چانه‌زنی و تصویب طرح‌ها و لوایح را در مجلس و دولت از دست داده‌اید و ادارات کل معاونت مربوطه را به معاونت‌های توسعه مدیریت و سرمایه‌گذاری واگذار کرده‌اید.

عدم تخصص و ناکارآمدی در معاونت توسعه و مدیریت و امور اداری به حدی آشکار است که هیچ اطلاعی از میزان نیروهای متخصص مورد نظر معاونت‌ها در میان مدت و دراز مدت ندارند و باتوجه به وضعیت موجود شک نکنید که بدنه کارشناسی وزارت حداکثر پنج سال دیگر باید توسط نیروی خدماتی موجود اداره شود!

قبل و بعد از انشقاق معاونت پارلمانی و امور مجلس چند طرح و لایحه در راستای مشکلات عدیده‌ی حقوقی از جمله رویه‌های قضایی در محاکم در ارتباط با تعرض و تخریب آثار فرهنگی و تاریخی، به دولت و مجلس ارسال شده است؟

و آیا در طول سال جلسه‌ای با دستگاه قضایی برای رفع مشکلات موجود تشکیل شد؟ آیا در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حفظ بناهای تاریخی، مرمت و واگذاری به بخش خصوصی موفق بوده‌ایم؟

با نگاهی به گذشته از زمان معاونت رئیس جمهوری تا به امروز، چند معاون در حوزه‌ی گردشگری، توسعه و مدیریت، سرمایه‌گذاری امور مجلس، صنایع دستی به غیر از معاونت میراث فرهنگی را جابجا کرده‌اید؟ و هر یک از این افراد چقدر تخصص در حوزه‌های مدیریت خود داشته‌اند؟ بعضی‌ها از جای دیگر رانده، بعضی‌ها در آستانه بازنشستگی بوده‌اند که چند صباحی را در وزارت متبوع گذراندند تا با همان پست به درجه بازنشستگی نائل آمدند!!

تا زمانی که دولت و حاکمیت، دستگاه قضایی، انتظامی، امنیتی و.. توسعه گردشگری را در تعارض با فرهنگ بدانند و هیچ تلاشی از سوی وزارتخانه برای رفع سو تفاهم‌ها، حساسیت‌ها و تقویت گفت و گو و روشن شدن مسایل و تعامل و ارائه راهکاری مورد وفاق صورت نگیرد، تا زمانی که برنامه جامع گردشگری بعد از سی سال، عملیاتی و با اسناد بالا دستی هماهنگ نشود، تا زمانی که با مراجع و حوزه علمیه در مورد گردشگری جی دی پی و اهمیت نقش اقتصادی آن و حلال و حرام آن به تعامل نرسیدید، تا زمانی که تبلیغات منفی و گسترده ایران‌هراسی ادامه داشته باشد، تا زمانی که یک بام و دو هوا و دوگانه به مقوله‌ها و مقوله‌ی گردشگری نگاه کنیم، تا زمانی که برخوردها سیاسی و سلبی باشد، صحبت از جی دی پی، لغو روادید، ورود شرکت‌های هواپیمایی First Class و چارتر و اقتصاد گردشگری،ورود به گردشگری منطقه‌ای و جهانی بحثی اتوبوسی و محفلی است و همان بس که به دنبال گردشگری سنتی و قهوه‌خانه‌ای باشید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا