وضعیت میراث‌فرهنگی ارومیه؛ از کاروانسرا تا مسجد جامع

سال‌هاست مردم شهر از وضعیت کاروانسرای ارومیه(نفت) که در داخل شهر هم قرار گرفته و در نوع خود با توجه به استفاده کامل از قوس‌های دسته زنبیلی که حتی در جهان بی‌نظیر است، گلایه‌مندند چرا اقدامی در این زمینه نمی‌کنید.

به گزارش اشکان نیوز, چند پرسش جدی از میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی به شرح ذیل است:

۱.به چه دلیل باوجود درخواست‌های مکرر افکار عمومی هیچ اقدامی در جهت رفع زواید و الحاقات بصری شامل: کابل‌ها، کولرها، تابلوها از بناهای تاریخی نمی‌کنید؟ و اساساً چرا با وجود ثبت ملی این بناها و بافت‌ تاریخی نظارتی بر آنها نداشته‌ و ندارید؟ به عنوان مثال مسجد یودشاهی، مسجد سردار، مسجد اعظم، و حتی سردرهای بازر تاریخی ارومیه همگی از این مشکل اولیه برخوردارند! چه زمانی قرار است میراث فرهنگی و شهرداری در این خصوص دست به اقدام عملی بزنند!

۲.سال‌هاست مردم شهر از وضعیت کاروانسرای ارومیه(نفت) که در داخل شهر هم قرار گرفته و در نوع خود با توجه به استفاده کامل از قوس‌های دسته زنبیلی که حتی در جهان بی‌نظیر است، گلایه‌مندند چرا اقدامی در این زمینه نمی‌کنید.تنها اقدام انجام شده مرمتی در سال ۹۷بوده که بسیار محدود و تنها شامل سقف سه حجره از تمام ایوان‌ها بوده؟

هر چند طی همین چند روز اعلام شده که تخلیه نخاله و تفکیک مصالح، مرمت سردر اصلی ورودی و جداره خارجی کاروانسرا یکی از اقدامات مرمت اضطراری این کاروانسرا خواهد بود و در ادامه، مرمت حجره‌ها و فضاهای داخلی در دستور کار قرار خواهد داشت اما مشخصاً چه زمانی این اقدامات انجام می‌شود؟ البته شنیده شده که با درخواست‌های مکرر فعالان میراث فرهنگی بالاخره تابلو ورودی تغییراتی کرده و اندکی سامان یافته است.

اما چرا حتی محدود، بودجه سالانه‌ای برای مرمت این بنای فاخر ارومیه در نظر نمی‌گیرید و چرا از مزایای ارسال پرونده آن برای درج در پرونده ثبت جهانی کاروانسراها استفاده نمی‌کنید؟ آیا اصلا بررسی شده که به لحاظ معماری این کاروانسرا قابلیت ثبت جهانی دارد یا خیر؟ چرا از استان آذربایجان غربی با توجه به قدمتش صرفا باید یک کاروانسرا(خوی)در فهرست قرار بگیرد؟

۳ -مسجد جامع ارومیه در طول ۲۰ سال گذشته درحال مرمت بوده ولی همچنان وضعیت حال حاضر آن به عنوان یکی از شاخصترین بناهای استان آذربایجان غربی و یکی از مهمترین آثار در ارومیه دچار مشکلات عدیده است. و هیچ زمان مشخصی برای رفع این مشکلات دیده نشده است.

۱.۳.در کمال تعجب و با توجه به اینکه نیروهای ثقلی تاثیر بسیارمخربی بر آثار تاریخی دارند، در گنبدخانه لوستر عظیم و سنگین برنجی نصب شده و علیرغم نظر متخصصان اقدامی درجهت حذف این لوستر انجام نشده است؟

۲.۳ .پس از گذشت زمان متمادی و پایان کف‌سازی گنبدخانه، و با وجود درخواست‌های عمومی درپوش شیشه‌ای کاوش باستان شناسی و ساماندهی آن که هزینه بسیار محدود هم نیاز دارد، را انجام نداده‌اید؟

۳.۳ .نظر به سختی پاکسازی محراب ایلخانی(محرابی بسیار فاخر و گچ‌بری) ، چرا گنبدخانه‌ای که محراب در آن قرار دارد به لحاظ نظافت در وضعیت مطلوبی بسر نمی‌برد و شبیه یک کارگاه است؟ آیا این آلودگی فضا روی گچ‌بری‌های فاخر محراب تاثیر نامطلوب نمی گذارد

۴.۳ .بارها و بارها در اخبار آمده و هیچ اقدامی جهت جلوگیری از پارک خودروها در فاصله سانتیمتری از گنبدخانه و شبستان انجام نداده‌اید؟ آیا این از مهمترین و ابتدایی‌ترین وظایف میراث‌ فرهنگی نیست؟

۵.۳ .مردم ارومیه ۲۰ سال در انتظار مرمت و احیا مسجد جامع بوده‌اند. آیا برنامه زمانبندی مشخصی جهت آزاد‌سازی بنای اضافی ساخته شده و جابه‌جایی آن دارید؟

۶.۳ .آیا برنامه‌ای برای ایجاد ورودی گردشگران از سمت میدان امام و خیابان اقبال در طرح درحال احداث و احیا حجره‌های شرقی دیده شده است؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا