محرم در میناب و فین {هرمزگان }

گزارش ؛ کاظم گلخنی

محرم در این دیار جنوبی با مراسم و آیین های مختلفی برگزار می شود که مراسم علم گردانی میناب از مهمترین آیین های عزاداری محرم می باشد.
در روز پنجم محرم، مراسم « علم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) » با تشریفات خاصی به اجرا درمی آید.

« این مراسم یکی از بزرگ ترین مراسم عزاداری کشورمان در دهه ی محرم محسوب می شود. »
در این روز جمعیت بسیاری از نقاط مختلف خود را به مکان مشخصی در شهر میناب می رسانند و آماده ی برگزاری این آیین بزرگ می شوند.
طبق رسم و سنتی که از روزگاران کهن در شهر میناب برجای مانده است، در روز پنجم محرم، همه ی علم ها از حسینیه ها و تکیه های مختلف، از شهر و روستا، در محلی به نام « ماتم قلعه »، در مرکز شهر، در کنار هم قرار می گیرند و هیأت های عزاداری دور هم جمع می شوند تا در مراسم « علم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) » که همه ساله در این روز خاص برگزار می شود، شرکت کنند.
نحوه ی برپا کردن علم و انتقال آن به مکان موردنظر به این شرح است: صبح روز پنجم محرم، پایه ی چوبی علم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)‌ را که طول آن به ۶ متر می رسد، پس از یک سال انتظار، از درون حسینیه بیرون می آورند و پس از شست و شو در آب رودخانه ی شهر، آن را به سوی « حسینیه ی میانی » می برند. سپس با پارچه، خلخال های نقره ای دایره مانند و بندهای نخی تابیده ی آن را تزیین می نمایند. در بعد از ظهر همان روز مردم در مکان موردنظر اجتماع می کنند. در این هنگام مردم ذکرها و نوحه های مختلف سر می دهند و با سبک بومی، عزاداری می نمایند.

زمانی که این مراسم با کثرت جمعیت در حال برگزاری است، علم حضرت صاحب زمان (عجلی الله تعالی فرجه الشریف) را از « حسینیه ی لب رودخانه »ی میناب بیرون می آورند و به استقبال سایر علم ها می برند. چون معتقدند به لحاظ اینکه حضرت مهدی (عجلی الله تعالی فرجه الشریف) از دیگر امامان کوچک تر است باید برای سلام کردن به دیگر امامان و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) پیشقدم شود. ( به همین شیوه علم هر امامی را که کوچکتر است به استقبال علم دیگر امامان و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می برند و سلام می دهند ). سپس عزاداری در مقابل حسینیه ی میانی، تا غروب آفتاب ادامه می یابد.

از روز پنجم محرم حضور مردم در حسینیه ها، مساجد و تکایا بیشتر می شود و با شور و هیجان وصف ناشدنی در مراسم شرکت می نمایند و در وصف شهیدان کربلا نوحه سرایی کرده و بر سر و صورت می زنند و اشک می ریزند.

روز نهم محرم علم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ‌را از مجلس مردانه بیرون می آورند و به مجلس زنانه که در آن نزدیکی است، می برند. علم حضرت ابوالفضل (علیه السلام)« جریده » ( علمی با پایه ای نیزه ای که بلندی آن به حدود دو متر می رسد) هم در مجلس زنانه است. هر دو علم ( علم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و علم ابوالفضل (علیه السلام) ) ‌را در وسط حیات مسجد قرار می دهند. مردان حلقه وار علم ها را احاطه کرده و به سینه زنی می پردازند.

پس از مدتی سینه زنی، علم ها را به داخل مسجد می برند و روی صندلی قرار می دهند و روضه خوانی می کنند. بعد از پایان روضه، نخست مردها علم را زیارت کرده و از زیر آن عبور می کنند، سپس نوبت خانم ها می رسد، به این نحو که علم را بوسیده و از زیر آن می گذرند.

از دیگر رسوم محرمی مهم هرمزگان حلیم در جم است این مراسم با پخت حلیم در جام های گلی در چند نقطه باغ شهر فین آغاز می شود و هر ساله در ایام محرم بسیاری از هرمزگانی ها برای دیدار از این مراسم و شرکت در عزا داری راهی این باغ شهر می شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا