روزهای عجیب و غریب ابن‌بابویه و پرسش‌های بی‌پاسخ!

اما حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ۸ مهرماه درباره فعالیت فردی تحت عنوان سلطان قبر گفت: به نظرم در این زمینه جو درست شده است. این فرد واسطه قبر برای قبرستان‌های متروکه بود که دستگیر شد. البته مدتی بعد آن را آزاد کردند و اکنون فردی تحت عنوان سلطان قبر نداریم!

از زمانی که طرح به اصطلاح ساماندهی و بهسازی و همسطح‌سازی ابن‌بابویه طبق معمول در انفعال و سکوت میراث فرهنگی با تمام قوت مانند امامزاده عبدالله(ع) در حال اجرا است هر روز یک خبر جدید از آرامستان ابن‌بابویه نظرها را جلب می‌کند.

پرده نخست:

نخست ۸ مرداد حجت‌الاسلام سید علی علامه مدیر آستان شیخ صدوق و آرامستان ابن‌بابویه صحبت از شخصی به نام “س.ح.امیری” می‌کند که گویا سلطان قبر ابن‌بابویه است و پای مافیای قبر در این گورستان در میان است.

۱۶ شهریور  غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری از دستگیری این فرد و وجود ۴ شاکی خبر می‌دهد.

اما حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ۸ مهرماه درباره فعالیت فردی تحت عنوان سلطان قبر گفت: به نظرم در این زمینه جو درست شده است. این فرد واسطه قبر برای قبرستان‌های متروکه بود که دستگیر شد. البته مدتی بعد آن را آزاد کردند و اکنون فردی تحت عنوان سلطان قبر نداریم!

و این پرسش همچنان در ذهن‌ها باقی ماند که چرا این فرد و تیمش به نام سلطان قبر معرفی شد، چرا بازداشت و چرا آزاد شد؟

پرده دوم:

عدالت‌خواهان شهرری ظرف یک ماه اخیر مستندی دو قسمتی را در فضای مجازی در خصوص ابن‌بابویه منتشر کردند که بخشی از آن از حفاری‌های پای گلدسته و استخوان‌های دپو شده مردگان و وجود تونلی در آن زیر پرده برمی‌داشت. آنها پرسش‌های جدی را از اوقاف و میراث فرهنگی در خصوص اتفاقات ابن‌بابویه مطرح کردند که طبق معمول اوقافیان و میراثیان ترجیح دادند سوت بلبلی زده خود را به نشنیدن و ندیدن بزنند.

پرده سوم:

۵ آبان حفاران غیر مجاز با شناسایی یکی از قبور تاریخی ابن‌بابویه به آن دستبرد زدند که این اقدام با واکنش دستگاه قضا و پلیس منجر به دستگیری و کشف و ضبط سکه‌هایی تاریخی محتمل متعلق به دوره ایلخانی شد.

‼️نخست با توجه به اتفاقات رخ‌داده از مرداد تا کنون لازم و ضروری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و اداره کل اوقاف و امور خیریه تهران پاسخ متقن و شفافی به افکار عمومی بدهند که در ابن‌بابویه چه می‌گذرد؟

دوم با توجه به کشف این سکه‌ها در ابن‌بابویه بار دیگر تاکید می‌شود که اینجا یک محوطه تاریخی بسیار مهم در شهرری است. به بهانه بهسازی و هم‌سطح‌سازی و ساماندهی هیچ ارگان و نهاد و سازمانی حق دخل و تصرف در این عرصه و جابه‌جایی سنگ قبور و ایجاد بخش ماشین‌رو و… را ندارد. تخریب هر قبری امکان دارد بخشی از تاریخ و آثار تاریخی آن را پاک‌کند.

سوم آن که وزارتخانه میراث‌فرهنگی و شهرداری، شورای شهر ،اوقاف و استانداری تهران و فرمانداری شهرری به عنوان متولیان حفظ آثار تاریخی در خصوص وضعیت اسفناک آثار تاریخی شهرری از تپه‌ها و آثار تاریخی تا بقاع متبرکه و امامزادگان چه پاسخی دارند؟
#ابن_بابویه

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا