در این بازدید، موضوعاتی نظیر اصلاح نقاط پرحادثه، مدیریت منابع و اولویتبندی اقدامات عمرانی مورد بررسی قرار گرفت.
بازدید از پروژههای کلیدی هرمزگان
مهران قربانی در روز شنبه ۳ دیماه ۱۴۰۳ با حضور در بندرعباس، از چندین پروژه عمرانی و زیرساختی استان هرمزگان بازدید کرد. از جمله پروژههای مورد بازدید وی میتوان به پل خورگو، زیرگذر سرخون، و اصلاح قوس پایانه بار در محور بندرعباس-سیرجان اشاره کرد.
وی در این بازدیدها ضمن بررسی پیشرفت فیزیکی پروژهها، به موضوع نقاط پرحادثه نظیر پیچ پایانه بار اشاره کرد و تأکید داشت که اصلاح این نقاط باید در اولویت قرار گیرد. عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای هرمزگان، نیز در این بازدید قربانی را همراهی کرد و گزارشی از وضعیت پروژههای در حال اجرا ارائه داد.
اهمیت ایمنی بر توسعه عمرانی
یکی از نکات کلیدی این بازدید، نشست مهندس قربانی با مسئولین ستادی اداره کل راهداری هرمزگان بود که در اتاق کنفرانس برگزار شد. در این جلسه، فیلمها و تصاویر مربوط به پروژههای مختلف، از جمله تونل تنگزاغ و ساختمان جدید راهدارخانه این منطقه، به نمایش درآمد.
مهندس قربانی با اشاره به وضعیت خطرناک صخرههای معلق در نزدیکی راهدارخانه و ورودی تونل، از مسئولین خواست توضیح دهند که چرا پیش از ایمنسازی این نقاط، پروژههای ساختمانی جدید در حال اجرا هستند. این پرسش، پاسخی روشن از سوی علیرضا محمدی، معاون راهداری، دریافت نکرد و بار دیگر بر اهمیت اولویتبندی ایمنی در پروژههای عمرانی تأکید شد.
مدیریت منابع مالی و پاسخگویی
قربانی در ادامه بازدیدهای خود بر اهمیت مدیریت منابع مالی و جلوگیری از هدررفت بودجههای عمومی تأکید کرد. او خاطرنشان کرد که هزینههای هنگفت برای پروژههای غیرضروری، در حالی که مسائل ایمنی همچنان حل نشده باقی ماندهاند، نقض اصول مدیریت منابع و خدمترسانی عمومی است.
این نگاه انتقادی، مسئولین را به بازبینی اولویتهای خود واداشت. وی تأکید کرد که بیتالمال باید صرف طرحهایی شود که به بهبود ایمنی و کاهش حوادث جادهای منجر میشوند، نه پروژههایی که اولویت کمتری دارند.
نقاط پرحادثه، معضل جدی جادههای هرمزگان
استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقش کلیدیاش در حمل و نقل جادهای کشور، دارای نقاط پرحادثهای است که جان مسافران و رانندگان را تهدید میکنند. پیچ پایانه بار در محور بندرعباس-سیرجان یکی از این نقاط است که در بازدید مهندس قربانی بهطور ویژه به آن پرداخته شد.
وی اصلاح و حذف این نقاط پرحادثه را از اولویتهای فوری دانست و تأکید کرد که بدون توجه به این مسائل، هرگونه توسعه زیرساختی ناقص و ناکارآمد خواهد بود.
توصیهها
بازدید مهندس قربانی و تأکیدات وی بر ایمنی و اولویتبندی، چند نکته اساسی را در مدیریت پروژههای راهداری برجسته میکند:
1. ضرورت ایمنسازی پیش از توسعه: پروژههای عمرانی باید بر اساس اولویتهای واقعی اجرا شوند و ایمنسازی نقاط پرخطر در صدر این اولویتها قرار گیرد.
2. شفافیت در مدیریت منابع: تخصیص بودجههای عمومی باید با شفافیت و پاسخگویی همراه باشد تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.
3. توجه به مسئولیت اجتماعی: مسئولین حوزه راهداری باید بیش از هر چیز، امنیت و رفاه شهروندان را مدنظر قرار دهند.
بازدید سرپرست معاونت راهداری سازمان از پروژههای هرمزگان بار دیگر نشان داد که ایمنی جادهها نباید قربانی پروژههای پرهزینه اما غیرضروری شود. مدیران راهداری در سطوح استانی و ملی باید با برنامهریزی دقیقتر و اولویتبندی صحیح، منابع مالی را به سمت کاهش خطرات جادهای و افزایش ایمنی هدایت کنند. تنها در این صورت است که توسعه پایدار در حوزه حمل و نقل محقق خواهد شد.
اولویت ایمنسازی: تأکید بر پیشگیری پیش از توسعه
حضور مهران قربانی، سرپرست معاونت راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، در بندرعباس و بررسی پروژههای در حال اجرا، موضوع مهمی را برجسته کرد: ایمنسازی زیرساختها باید بر هرگونه توسعه و هزینههای جدید اولویت داشته باشد. تأکید او بر رفع خطرات نقاط پرحادثه، نگاه مدیریتی مدبرانهای را به نمایش گذاشت که نیازمند توجه جدیتر مسئولین محلی است.
ضرورت نگاه پیشگیرانه در پروژههای عمرانی
در جلسهای که روز شنبه ۳ دیماه ۱۴۰۳ در اتاق کنفرانس اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای هرمزگان برگزار شد، مسئولین گزارشی از عملکرد حوزه راهداری ارائه دادند. فیلمها و تصاویر مربوط به پروژههایی مانند تونل تنگ زاغ و ساختمان جدید راهدارخانه این منطقه به نمایش گذاشته شد.
اما نکتهای که توجه مهندس قربانی را جلب کرد، عدم رعایت اولویتبندی صحیح بود. او با اشاره به وضعیت خطرناک صخرههای معلق و در حال رها شدن در نزدیکی راهدارخانه و ورودی تونل، از مسئولین پرسید: «چرا ابتدا ایمنسازی این نقاط خطرناک انجام نشده و در عوض پروژههای ساختمانی جدید در حال اجرا هستند؟»
این سوال، مسئولین حاضر از جمله علیرضا محمدی، معاون راهداری را با سکوت و نبود پاسخ روشن مواجه کرد.
چالش در مدیریت منابع و اولویتبندی
مهندس قربانی در ادامه صحبتهای خود بر لزوم استفاده بهینه از منابع مالی تأکید کرد و گفت: «صرف هزینههای هنگفت از بیتالمال برای پروژههای جدید در حالی که مشکلات ایمنی حل نشده باقی ماندهاند، غیرقابل توجیه است.»
او افزود که منابع مالی محدود باید به گونهای مدیریت شوند که به کاهش خطرات جانی و ایمنی راهها منجر شوند. چنین رویکردی نه تنها بهرهوری را افزایش میدهد، بلکه از اتلاف سرمایههای عمومی نیز جلوگیری میکند.
خطرات جدی نقاط پرحادثه
صخرههای در حال رها شدن و شرایط خطرناک ورودی تونل تنگ زاغ، نمونهای از مشکلاتی هستند که میتوانند منجر به حوادث مرگبار شوند. این نقاط پرحادثه نیازمند اقدام فوری هستند و هرگونه بیتوجهی به آنها میتواند جان رانندگان و مسافران را به خطر بیندازد.
مهندس قربانی تأکید کرد که پیشگیری از وقوع حوادث باید در اولویت باشد. او اظهار داشت: «ایمنسازی زیرساختها و حذف نقاط پرخطر، اولین گام در ارائه خدمات شایسته به مردم است و بدون این اقدامات، هرگونه توسعه جدید ناقص و ناکارآمد خواهد بود.»
راهکارها
بازدید اخیر مهران قربانی از پروژههای هرمزگان، فرصتی برای بازبینی سیاستهای مدیریتی و تعیین اولویتهای واقعی بود. در این راستا، چند راهکار اساسی پیشنهاد میشود:
1. تدوین برنامه جامع ایمنسازی: شناسایی و رفع نقاط پرحادثه باید در صدر برنامههای عمرانی قرار گیرد.
2. شفافیت در تخصیص بودجه: منابع مالی باید به پروژههایی اختصاص یابند که به بهبود ایمنی و کاهش خطرات جادهای منجر میشوند.
3. تقویت نظارت فنی: قبل از اجرای پروژههای جدید، ارزیابیهای دقیق فنی و زیستمحیطی انجام شود.
4. مسئولیتپذیری مدیران محلی: مدیران استانی باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند و اولویتبندی صحیح را سرلوحه کار قرار دهند.
ایمنی پیش از توسعه
دیدگاه مهندس قربانی بار دیگر اهمیت اولویتبندی در پروژههای عمرانی را یادآوری کرد. ایمنی جادهها نباید قربانی برنامههای توسعهای شود که بدون توجه به شرایط بحرانی و خطرات جانی طراحی شدهاند.
مسئولین راهداری هرمزگان باید با جدیت بیشتری به موضوع ایمنسازی بپردازند و پروژههای جدید را تنها در صورتی آغاز کنند که خطرات موجود برطرف شده باشند. این رویکرد نه تنها جان انسانها را حفظ میکند، بلکه سرمایههای عمومی را نیز به درستی مدیریت خواهد کرد.
انتهای پیام