اقدامی که نه تنها منجر به ایجاد ترافیک سنگین شده، بلکه خطراتی همچون تصادفات و سرقت را برای رانندگان و محمولههای آنها به همراه دارد.
بحران پارکینگ؛ آغاز ماجرا
پایانه بار بندرامام خمینی (ره)، یکی از مهمترین پایانههای کشور، با ظرفیت استقرار بیش از دوهزار کامیون، سالها نقشی حیاتی در انتقال بار ایفا کرده است. اما در اقدامی بحثبرانگیز، شورای تأمین استان در زمان استانداری غلامرضا شریعتی، اجازه تغییر کاربری بخشی از این پایانه را صادر کرد. این تغییر کاربری باعث شد حدود ۱۵ هزار متر مربع از فضای پارکینگ به دو سایت ضدعفونی تبدیل شود که این فضا ۴۵۰ کامیون را در خود جای میداد.
این در حالی است که در جادههای منتهی به بندر، حدود ۹ سایت مشابه وجود داشت و بسیاری از کارشناسان بر غیرضروری بودن این اقدام تأکید دارند.
پیامدهای تغییر کاربری؛ مشکلات کامیونداران
کاهش ظرفیت پارکینگ پایانه بار بندرامام، باعث شد تعداد زیادی از کامیونها مجبور به پارک در خارج از پایانه و جادههای تاسیسات بندری شوند. این شرایط خطرات بسیاری از جمله تصادفات سنگین، سرقت تجهیزات کامیون و حتی سرقت محمولههای بار را برای رانندگان به دنبال داشته است.
گزارشات متعددی از کامیونداران به این خبرگزاری رسیده که از مشکلات ناشی از نبود فضای کافی پارکینگ گلایه کردهاند. به گفته آنها، این تغییر کاربری، علاوه بر تهدید ایمنی، منجر به اتلاف زمان و افزایش هزینهها نیز شده است.
سود چه کسانی در میان است؟
سوالی که در این میان مطرح میشود این است که چرا این تصمیم در شورای تأمین استان خوزستان گرفته شد و این تغییر کاربری به نفع چه کسانی بوده است؟ منابع مطلع، ارتباطاتی را میان مالکان این دو سایت و مدیرکل سابق اداره راهداری و حملونقل جادهای خوزستان، غلامعباس بهرامینیا، مطرح کردهاند.
به گفته این منابع، بهرامینیا یکی از حامیان اصلی راهاندازی این سایتها بوده و مکاتبات متعددی در حمایت از این پروژه انجام داده است. این ارتباطات و نحوه تصمیمگیریها، نیازمند بررسی دقیق و شفافسازی توسط مسئولان مربوطه است.
درخواست از وزیر راه و شهرسازی
با توجه به ابعاد گسترده این ماجرا و تأثیرات آن بر حملونقل کشور، از وزیر محترم راه و شهرسازی درخواست میشود که تحقیقاتی جامع در خصوص این تصمیم و ارتباطات پشت پرده انجام دهند. همچنین انتظار میرود راهحلهای فوری برای بازگرداندن ظرفیت از دسترفته پارکینگ پایانه و کاهش مشکلات کامیونداران ارائه شود.
این بحران، آزمونی جدی برای شفافیت و پاسخگویی مسئولان است و امید است با ورود جدی وزارت راه و شهرسازی، این مشکل به سرعت برطرف شود.
بحران ترافیک، نمادی از سوءمدیریت
تصمیمگیریهایی که بدون در نظر گرفتن نیازهای اصلی حوزه حملونقل انجام میشود، نشاندهنده نوعی سوءمدیریت در سطح کلان است. تبدیل فضای پارکینگ پایانه به سایتهای ضدعفونی، آن هم در شرایطی که چندین سایت مشابه در نزدیکی این پایانه وجود دارد، پرسشهای جدی درباره اولویتبندیها و معیارهای تصمیمگیری ایجاد میکند.
بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از شریانهای اصلی اقتصادی کشور، روزانه میزبان حجم عظیمی از کامیونها و محمولههاست. نبود فضای کافی برای پارک کامیونها نه تنها رانندگان را تحت فشار قرار میدهد، بلکه فرآیند بارگیری و انتقال کالاها را نیز مختل کرده و در نهایت به افزایش هزینههای حملونقل و تأخیر در زنجیره تأمین منجر میشود.
رانندگان کامیون؛ قربانیان تصمیمات غیرکارشناسی
رانندگان کامیون که در این زنجیره حیاتی نقشی کلیدی دارند، بیشترین آسیب را از این وضعیت دیدهاند. یکی از رانندگان در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: «ما رانندهها مجبوریم در جادههای اطراف بندر، زیر آفتاب یا در تاریکی شب، پارک کنیم. این نه فقط خطر تصادف و سرقت را افزایش میدهد، بلکه باعث نگرانی دائم ما برای حفظ بار و تجهیزات میشود.»
دیگر رانندهای با اشاره به هزینههای اضافی ناشی از این وضعیت گفت:
«وقتی مجبوریم مدت زیادی بیرون از پایانه منتظر بمانیم، این یعنی سوخت بیشتری مصرف میکنیم، زمان بیشتری را از دست میدهیم و درآمدمان کاهش مییابد.»
لزوم شفافیت و پاسخگویی
اقدامات انجام شده در خصوص تغییر کاربری پارکینگ، مستلزم شفافسازی از سوی مسئولان وقت است. چرا در شرایطی که زیرساختهای کافی وجود داشت، مجوز احداث این سایتها صادر شد؟ آیا منافع گروهی خاص در این تصمیمگیری دخیل بوده است؟
سوالات بسیاری درباره نقش مدیران وقت در این پروژه مطرح شده است. به ویژه اینکه بهرامینیا، مدیرکل سابق راهداری و حملونقل جادهای خوزستان، از حامیان اصلی این تغییر کاربری بوده و مکاتباتی نیز در حمایت از آن انجام داده است. پیگیری این مسئله، میتواند ابعاد جدیدی از مسائل مدیریتی و منافع پشت پرده را روشن کند.
راهحل چیست؟
برای حل این بحران، پیشنهاداتی قابل تأمل است:
1. بازنگری در تغییر کاربری: وزارت راه و شهرسازی باید امکان بازگشت ظرفیت پارکینگ به وضعیت اولیه را بررسی کند.
2. افزایش نظارت بر تصمیمگیریها: شفافیت در فرآیند تصمیمگیری و برخورد با هرگونه تخلف احتمالی، به بازگشت اعتماد عمومی کمک میکند.
3. ایجاد زیرساختهای جایگزین: در صورت لزوم به سایتهای ضدعفونی جدید، این سایتها باید در زمینهایی ایجاد شوند که به فعالیتهای کلیدی بندر آسیب وارد نکنند.
4. ایمنی جادههای اطراف بندر: ایجاد فضاهای ایمن برای پارک کامیونها در مناطق اطراف بندر، میتواند خطرات فعلی را کاهش دهد.
انتظار از وزیر راه و شهرسازی
وزارت راه و شهرسازی باید با اولویتبندی این موضوع، تحقیقات دقیقی انجام دهد تا مشخص شود چه عواملی باعث این تغییر کاربری شده و آیا منافع ملی در آن لحاظ شده است یا خیر. شفافسازی در این زمینه، نه تنها به حل بحران کمک میکند، بلکه مانع تکرار چنین تصمیمات اشتباهی در آینده خواهد شد.
این وضعیت بحرانی، فرصتی برای وزارتخانه است تا نشان دهد در حمایت از حقوق کامیونداران و پایداری نظام حملونقل کشور، چقدر مصمم و مسئولیتپذیر است.
بحران ایمنی در بندرامام خمینی: تغییر کاربری پارکینگ و پیامدهای ناگوار آن
تصمیم به تغییر کاربری بخشی از پارکینگ پایانه بار بندرامام خمینی (ره) به دو سایت ضدعفونی، بحرانی جدی در حملونقل این منطقه ایجاد کرده است. این تغییرات باعث افزایش تصادفات و ترافیک در اطراف بندر شده و سوالاتی جدی درباره دلایل و منافع این تصمیم برانگیخته است.
نامه مخالفت اداره بنادر با احداث سایت اول و سایت دوم
تصادفات مرگبار و افزایش ترافیک
آمار بالای تصادفات در مقابل پایانه بار بندرامام خمینی (ره)، زنگ خطر جدی برای رانندگان و سایر کاربران جادهای این منطقه است. گزارشهای محلی نشان میدهند که روزانه تصادفات شدیدی میان کامیونها و خودروهای سواری در این محدوده رخ میدهد. رانندگان از وضعیت به شدت گلایه دارند و معتقدند که دلیل اصلی این مشکل، نبود فضای کافی برای پارک کامیونها در داخل پایانه است.
چالشهای تصمیمات غیرکارشناسی
به نظر میرسد تغییر کاربری یک و نیم هکتار از محوطه پارکینگ پایانه بار، از دلایل اصلی این مشکلات باشد. این تصمیم که در دوره استانداری قبلی استان خوزستان اتخاذ شده، ظرفیت استقرار ۴۵۰ کامیون را از بین برده و رانندگان را مجبور به پارک در حاشیه جادههای تاسیسات بندری کرده است.
علاوه بر خطرات تصادف، پارک کامیونها در جادههای اطراف، زمینه را برای وقوع سرقتهای مکرر از تجهیزات و بار کامیونها فراهم کرده است. رانندگان گزارش دادهاند که این شرایط باعث ایجاد نگرانیهای جدی امنیتی شده است.
ضرورت بررسی منافع پشت پرده
این تغییر کاربری در حالی انجام شده که پیشتر ۹ سایت ضدعفونی در نزدیکی پایانه فعال بودند. پرسش اصلی این است که چرا به جای استفاده از زمینهای دیگر، ظرفیت حیاتی پارکینگ پایانه بار کاهش یافت؟
برخی منابع از وجود ارتباطاتی میان مالکان این دو سایت ضدعفونی و مقامات وقت در اداره راهداری و حملونقل جادهای خوزستان خبر میدهند. نقش این ارتباطات و مکاتباتی که از سوی مدیران وقت برای حمایت از احداث این سایتها انجام شده، نیازمند شفافسازی است.
به استناد همین مصوبه شورای تأمین کار را یکسره کردند
خطرات و چالشهای رانندگان کامیون
رانندگان در گفتوگوهای متعدد از مشکلات ناشی از این تغییر کاربری شکایت دارند. یکی از رانندگان اظهار داشت:
«ما مجبوریم ساعتها در حاشیه جادهها منتظر بمانیم. این وضعیت نه تنها خطر تصادف را افزایش داده، بلکه امنیت بار و کامیونها را هم به خطر انداخته است.»
راننده دیگری به مشکلات اقتصادی این وضعیت اشاره کرد:
«زمانی که کامیون ما در جاده پارک میکند، بارگیری با تأخیر انجام میشود و هزینههای ما بیشتر میشود. این موضوع در نهایت به ضرر کل زنجیره حملونقل تمام میشود.»
چارهاندیشی برای بحران
برای جلوگیری از تشدید این بحران، باید راهکارهایی فوری و عملی ارائه شود:
۱. بازگرداندن ظرفیت پارکینگ: دولت باید امکان بازگشت زمینهای تغییر کاربرییافته به پارکینگ اصلی را بررسی کند.
2. ایجاد پارکینگهای موقت: فراهم کردن فضاهای جایگزین برای پارک کامیونها در اطراف پایانه میتواند فشار کنونی را کاهش دهد.
3. رسیدگی به رانندگان: با بهبود شرایط ایمنی جادهها و افزایش نظارت بر امنیت بارها، میتوان به مشکلات رانندگان پاسخ داد.
4. شفافیت در تصمیمگیریها: بررسی ارتباطات میان مقامات وقت و مالکان این دو سایت، میتواند به شفافیت و جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده کمک کند.
انتظار از وزارت راه و شهرسازی
وزیر محترم راه و شهرسازی باید با ورود جدی به این موضوع، بررسیهای لازم را درباره دلایل و پیامدهای این تغییر کاربری انجام دهد. همچنین، باید مشخص شود که آیا این تصمیم با ملاحظات ملی و کارشناسی اتخاذ شده یا منافع خاصی در آن دخیل بوده است.
با توجه به اهمیت استراتژیک بندرامام خمینی (ره)، حل این مشکل باید در اولویت قرار گیرد تا علاوه بر کاهش خطرات جانی و مالی، نظم و امنیت به پایانه بار بازگردد.
اخبار مرتبط
در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان چه خبر است
نامه حمایتی بهرامی نیا در خصوص تأسیس و راه اندازی دو سایت ضدعفونی
انتهای پیام