وضعیت نگران‌کننده آرامگاه «اردشیر سوم» هخامنشی در تخت جمشید

آرامگاه «اردشیر سوم» هخامنشی واقع در مجموعه تاریخی «تخت جمشید» با مشکلات جدی ناشی از نفوذ رطوبت و نم‌زدگی روبه‌رو شده است.

سیاوش آریا، کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی، از وضعیت بحرانی این اثر باستانی خبر داده و عکس‌هایی از آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

وضعیت آرامگاه اردشیر سوم

به گفته سیاوش آریا، آرامگاه اردشیر سوم که در دامان کوه «مهر» (رحمت) واقع شده، به‌دلیل بارندگی‌های اخیر به شدت تحت تأثیر رطوبت قرار گرفته است. این نم و رطوبت نه‌تنها به خود آرامگاه آسیب رسانده بلکه بر پیکرۀ سنگ‌نگاره‌ها نیز اثر گذاشته و چهره آن‌ها را مخدوش کرده است. آریا اظهار داشت: «نَم و رطوبت شدید پس از بارندگی‌های بهاری به جان آرامگاه اَردشیر سوم هخامنشی در مجموعۀ جهانی پارسه افتاده و آن را با چالشی تازه رو به رو کرده است.»

عدم پاسخگویی مسئولان

این کنشگر میراث فرهنگی در ادامه اشاره کرد که موضوع نم و رطوبت در این آرامگاه از سال ۱۳۹۹ نیز وجود داشته و در گزارشی به آن پرداخته بود. او خاطرنشان کرد: «مسئولان وقت پایگاه جهانی پارسه از برطرف کردن این مشکل و مرمت و حفاظت از آرامگاه خبر داده بودند، اما با گذشت چهار سال، هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.» آریا همچنین افزود که با مدیر کنونی پایگاه جهانی پارسه چندین بار تماس گرفته، اما از پاسخگویی آن‌ها خبری نبوده و این عدم پاسخگویی نشان‌دهنده برخورد غیرحرفه‌ای برخی از مدیران و مسئولان است.

چالش‌های حفاظت از آثار تاریخی

آریا همچنین به دشواری‌های حفاظت از یادمان‌های تاریخی سنگی اشاره کرد و گفت: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، حفاظت این آثار در برابر باران‌های اسیدی و عوامل طبیعی است که تأثیر بسیار بد و مستقیمی بر روی آن‌ها دارد.» او یادآور شد که مرمت و حفاظت از این آثار در کشور ما بسیار هزینه‌بر بوده و به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل شده است.

وضعیت آرامگاه «اردشیر سوم» هخامنشی نشان‌دهنده نیاز فوری به توجه و اقدام برای حفاظت از این اثر باستانی و دیگر آثار مشابه است. عدم پاسخگویی مسئولان و نبود اقدامات مؤثر در مرمت و حفاظت از این آثار، زنگ خطر جدی برای میراث فرهنگی ایران به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت این یادمان‌های تاریخی، لازم است که مقامات مربوطه هر چه سریع‌تر اقداماتی برای نجات آن‌ها انجام دهند و از زوال آن‌ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل