محمدعلی زمان خانی: «جلیل سالاری» سه سال است که سکان مدیریت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی را در دست گرفته است. در این سه سال ایران صادر کننده بنزین که مقام معظم رهبری بابت صف نفتکشهای صادراتی ایران به ونزوئلا با وجود فشار شخص «دونالد ترامپ» همراه بود بارها پیام تشکر از کارکنان و مدیران صنعت نفت صادر کردند. ایران در سال پایانی دولت دوازدهم بنا بر آمارهای رسمی گمرک سه میلیارد دلار بنزین و گازوئیل صادر میکرد. بنزین «سوپر» در اکثر قریب به اتفاق پمپبنزینها عرضه میشد و مشکلات انتقال بنزین پاک و یورو ۴ با رفع موانع و گلوگاههای انتقال حتی در شهرهای سواحل دریای خزر هم توزیع میشد. ساخت پالایشگاههای سیراف با هدف افزایش تولید نفتا رونق گرفته بود و سه فاز ستاره خلیج فارس با حداکثر ظرفیت در مدار بهرهبرداری قرار داشت و دهها طرح توسعه در پالایشگاههای تهران، آبادان، اصفهان در همین دولت تعریف و با پیشرفت بالای ۷۰ درصد تحویل جناب آقای «سالاری» شد.
حالا وضعیت در سه سال مدیریت «جلیل سالاری» در مهمترین متولی تولید و عرضه بنزین و گازوئیل چطور است؟ ایران وارد کننده خالص بنزین شده و هر چند مقامات پالایش و پخش از لفظ تهاتر برای واردات بنزین استفاده میکنند اما رسانههای حامی دولت و نمایندگان مجلس از واردات ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار بنزین فقط در سال گذشته خبر دادهاند. مدتهاست که بنزین سوپر به صورت قطرهچکانی و بسیار محدود در پمپ بنزینها عرضه میشود. خبری از افزایش سهم «سی.ان.جی» در سبد سوخت خودروها نیست و همان آقایانی که ادعای «اتوگاز» و عرضه گازمایع در سبد سوخت خودروهلا داشتند مدتهاست که روزه «سکوت» گرفتند.
نگاهی به پیشرفت طرحهای پالایشگاهی بیاندازید به استثنای پتروپالایشگاه اصفهان تقریباً تمامی ساخت طرحهای پالایشگاهی وعده داده شده مثل مهر خلیج فارس، فاز چهارم ستاره خلیج فارس، طرحهای پالایشگاهی سیراف، پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه، نفت سنگین خوزستان، نفت سنگین بهمن گنو، کک اسفنجی بندرعباس، پتروپالایشگاه لاوان، طرح توسعه کرمانشاه و… همگی یا متوقف شده و یا حداقل پیشرفت اجرایی در حد نیم درصد در ماه را تجربه میکنند.
اوج شکوفایی و شاهکار این سبک مدیریت که ابتدای دولت سیزدهم مدیران آن با حمایت «سعید جلیلی» پا در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گذاشتند را در ابلاغیه چند روز اخیر سرپرست دولت سیزدهم جستجو کنید جایی که برای تولید بنزین اکتان پائین و بیکیفیت رسماً مصوبه داده که ضرر و زیان افت کیفیت تولیدی پالایشگاهها را با هدف افزایش تولید بنزین اکتان معمولی یعنی ۸۷ را دولت خواهد داد.
چه بلایی بر سر صنعت پالایش نفت آوردند که تا سه سال قبل ادعای عرضه بنزین یورو با اکتان بالای ۹۰ را در پمپبنزینها داشتیم امروز باید برای تولید بنزین اکتان ۸۷ که در افغانستان، پاکستان و عراق هم توزیع نمیشود باید دولت مصوبه بدهد؟ سؤال اینجاست آقای سالاری جناب آقای دکتر «سعید جلیلی» چه کسی دشمن پالایشگاهسازی است؟ رهبر معظم انقلاب چند ماه قبل به چه کسانی بابت واردات بنزین و گازوئیل رسماً تذکر دادند؟ چرا ایران صادرکننده واردکننده بنزین شد؟ چرا بنزین «سوپر» از سبد سوخت مردم ایران حذف شده است؟
کار به اینجا بسنده نمیکند جناب آقای «جلیل سالاری مدیرعامل محترم پالایش و پخش فرآوردههای نفتی چند روز قبل در نشستی خبری درباره پیشرفت لاکپشتی و حتی توقف ساخت پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی گفتند، «ما فقط ۱۰ درصد از سهام این طرح را داریم ولی ۲۰ درصد آورده داشتهایم»
جناب آقای «سالاری» شما با چه مجوز قانونی ۱۰ درصد بالاتر از سهم خودتان و دولت در این طرح سرمایهگذاری کردید؟ اگر سهامداران پول نیاوردند چه کسی به شما این مجوز را داده که از سهم دولت و مردم در این طرح خرج کنید؟ آیا این تضییع حقوق بیتالمال نیست؟ چرا اگر سهامدار و سرمایهگذاری با گذشت سه سال پولش را نداده آنها را کنار نگذاشتید؟ سهامداری که قسط اول را نداده چگونه در این ترکیب سهامداری حفظ کردهاید؟ ترکیب سهامداران را که دولت قبل نگذاشته شما چرا تحقیق و تفحص نکرده در سوابق و پیشینه سهامداران اقدام به انتخاب آنها کردهاید؟ آقای «سالاری» بابت این ۱۰ درصد افزایش هزینه کرد کی و کجا قرار است به مردم و دولت پاسخگو باشید؟
«جلیل سالاری» و وضعیت امروز صنعت پالایش نفت ایران همان سبک مدیریت «سعید جلیلی» است که با هیچ چیز پاسخگو نیستند و حتی از یک مناظره خشک و خالی درباره ادعای مختلفی که درباره سبک مدیریت آنها می شود طفره میروند و دست آخر مردم بدهکار خواهند شد…
انتهای پیام