گنج‌جویان مارلیک جهانی را جویده‌اند

این آخرین تصاویر از یکی از مهم‌ترین محوطه‌های کاوش شده در ایران است؛ مارلیک. محوطه‌ای که روزگاری نقش جامش روی اسکناس‌های پانصد ریالی ایران نقش بست. این محوطه اما سال‌هاست به شکلی در آمده که گویی گنج‌جویان آن را سوراخ نکردند بلکه جویده‌اند.

فاطمه علی‌اصغر: بسیاری از دوستداران میراث‌فرهنگی با این محوطه آشنا هستند، محوطه‌‌ای که گورهایش در سال ۱۳۴۰ دهان باز کردند و از تاریخی گفت که جام مارلیک، درخت زندگانی نماد آن بود.

عزت‌الله نگهبان، پدر باستان‌شناسی ایران برای نخستین بار این محوطه را کاوش و یافته‌هایش جهانی را حیرت‌زده کرد. اخرین تصویر منتشر شده در این پست نشان می‌دهد که از سراسر دنیا برای دیدن این محوطه می‌آمدند. اهمیت کشف این محوطه ۳ هزار ساله به اندازه‌ای بود که ابراهیم گلستان فیلمی از آن ساخت تا در جوامع هنری بیش از،پیش مطرح شود.

در این محوطه آثاری به دست آمده همچون خط آشوری نو، مایه مباهات و سرافرازی ایرانیان قرار گرفت.

با این حال آخرین تصاویر رسیده به میراث‌خبر نشان می‌دهد که گنج‌جویان این محوطه را جویده‌اند و هیچ جای سالمی برای آن باقی نگذاشتند.

علی منصوری، باستان‌شناس این شرایط را باعث تاسف می‌داند و به میراث‌خبر می‌گوید: «ای کاش مسئولان اقدامی برای توقف حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه می‌کردند. هر چند من چندین بار به متولیان پیام دادند و آن‌ها هم اظهار تاسف کردند اما در نهایت کاری صورت نگرفت.»

به گفته او این روند همچنان دارد ادامه پیدا می‌کند و معلوم نیست که چقدر ممکن است این محوطه دوام بیاورد.

او از مسئولان خواست که جلوی نابودی کامل این محوطه را بگیرند و مردم را از داشتن یکی از،مکان‌های ارزشمند تاریخ تمدن ایرانی محروم نکنند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل