این یک داستان نیست، واقعیت مریان و آق‌ اولر است گورهای تاریخی ویلا می‌شوند

جنگل ویلا روی گورستان «مریان و آق اولر» در ارتفاعات غرب تالش بیداد می‌کند؛ این در حالی است که مريان در كنار آق اولر همان منطقه‌ای است كه در دهه 80باستان‌شناسان در گورستان باستانی‌اش به 3500 ساله را كشف و تمدن اين منطقه را باستاني اعلام كردند. این محوطه در فهرست آثار ملی هم جای  دارد و از قضا اقدامات متعددی هم در تمام این سال‌ها برای تعیین عرصه و حریم آن انجام شده است اما چه کسانی و چرا همچنان مجوز ساخت و ساز روی این محوطه می‌دهند؟

دهه ۸۰ برای نخستین بار کلنگ باستان‌شناسان به محوطه تاریخی مریان و آق اولر خورد که در ۲۲ کیلومتری ارتفاعات تالش قرار داشت و یکی از شگفتی‌های تاریخی و طبیعی منطقه بود. گورها سه طبقه بودند و به صورت دخمه‌ای و سنگ‌چین. در همان زمان اقداماتی برای تعیین عرصه و حریم انجام شد.
با این وجود همچنان مجوزهایی برای ساخت و ساز ویلا داده می‌شد. قیمت زمین‌ها بالا می‌رفت و سودجویان به گورهای تاریخی هم رحم نمی‌کردند و ویلاسازی روی قبرها بالا گرفت.
چندی بعد با افزایش این روند بار دیگر بحث تعیین حریم دوباره این محوطه به دلیل اشکالاتی که از پیش داشت مطرح شد که شاید جلوی این روند گرفته شود اما روز به روز آسیب‌های جدی به محوطه باستانی با آثاری کم‌نظیر وارد می‌شد بدون این‌که اقدامی برای نجات آن انجام شود. 
سیامک سرلک از پیشکسوتان پژوهشکده باستان‌شناسی به میراث‌خبر می‌گوید: «آخرین باری که از آقاولر بازدید کردیم دقیقا یک عده‌ای را تحریک کرده بودند که دعوا راه بیاندازند. قیمت زمین بالا رفته  و طمع اقتصادی مطرح شده بود. استان و وزراتخانه چگونه برخورد بکنند و تعیین عرصه گورستان بسیار دشوار بود.»
به نظر می‌رسد که این چالش همچنان ادامه دارد و هنوز هم بحث تعیین عرصه و حریم این محوطه با چالش‌ها و آسیب‌های جدی روبه‌روست. تعیین حریمی هم که از سال ۹۸ آغاز شده بود به دلایل متعدد متوقف مانده است.
آن‌چه اما آشکار است و اقدامی برای جلوگیری از آن نمی‌شود ساخت و ساز لجام گسیخته است. یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی ایران که می‌توانست دریچه‌ای به تمدن فراموش شده‌ی تالش باشد از بین می‌رود و به جایش ویلاهای سیمانی مثل قارچ می‌رویند.
حال باید از مسئولان مربوطه در وزارت میراث فرهنگی پرسید اگر صیانت از محوطه ۳۵۰۰ ساله در دستور کار نیست، حفاظت از چه در اولویت‌هایی دارد؟

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل