بندر شهید رجایی با اتصال به آبهای بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان به دروازه طلایی ورود به جهان معروف است.
بندر شهید رجایی ۵۷ درصد صادرات و واردات و ۸۵ درصد ترانزیت کشور را پشتیبانی میکند و لقب «دروازه طلایی ایران» را به دلیل سهم بسیار بالا و قابل توجه در حمل و نقل دریایی از آن خود کرده است.
مجتمع بندری شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان میگوید: بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه حدود ۱۲۰ میلیون تن کالای فله، بزرگترین و مهمترین بندر تجاری ایران است که به تنهایی بیش از ۵۸ درصد عملیات جابجایی کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جابه جایی فرآوردههای نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری کشور را بر عهده دارد.
علیرضا محمدی کرجی ران میافزاید: بندر شهید رجایی با برخورداری از پیشرفتهترین پایانهها و تجهیزات کانتینری و برخورداری از ۴۰ دستگاه گنتری کرین انجام ۸۵ درصد کل آمار جابجایی کالاهای کانتینری کشور را برعهده دارد.
بندرشهید رجایی با تمام این امکانات حالا در مسیر توسعه قرار دارد تا محدودیتها را از پیش رو بردارد و کشتیهای غول پیکر برای صادرات و واردات وارد این بندر شوند.
طرح توسعه بندرشهیدرجایی بندرعباس با ۴۷ درصد پیشرفت کاری با توان جوانان ایرانی در حال اجراست.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در بازدید از روند ساخت فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی بندرعباس میگوید: با بهره برداری از این طرح توسعه، کشتیهای غول پیکر با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تیای یو (TEU) کانتینر میتوانند در بندر شهید رجایی بندرعباس پهلو بگیرند.
محمد راستاد میافزاید: این مرحله شامل حداقل ۴۰۰ متر اسکله برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ است.
مرحله نخست پایانه طرح توسعه بندرشهیدرجایی بندرعباس نیمه دوم خرداد امسال به بهره برداری میرسد.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، با تکمیل این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامهای بزرگ و مهمی برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و افزایش جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر جهان برداشته خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور میگوید: ظرفیت کنونی عملیات کانتینری این بندر، بیش از ۶ میلیون TEU کانتینر (هر تیای یو معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) است و با تکمیل مرحله سوم، ظرفیت آن به بیش از ۸ میلیون TEU کانتینر افزایش خواهد یافت.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش ظرفیت پذیرش کشتیهای کانتینربر از مهمترین اهداف طرح توسعه بندر شهیدرجایی است.
محمد راستاد میافزاید: سه پست اسکله به طول هزار و ۴۰۰ متر و ارتقاء جایگاه بندر شهید رجایی بندرعباس در رقابت با سایر بنادر منطقه از دیگر ویژگیهای این طرح است.
مدیرکل بنادر و دریانوردى هرمزگان نیز با اشاره به طرح توسعه فاز سوم بندرشهید رجایی و اسکلههای نفتی به عنوان ۲ طرح مهم بندر شهید رجایى، میگوید: با بهرهبرداری از این دو طرح، بسیاری از موانع در تولید و صادرات برطرف و فعالان اقتصادی با حداقل هزینه، محصولات نفتی و غیرنفتی خود را از طریق بنادر تجاری هرمزگان صادر میکنند.
کرجی ران در رابطه با جزئیات مرحله سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایى میافزاید: لایروبى برای دستیابى به عمق ۱۷ و نیم متر، ارتقاء جایگاه بندر شهیدرجایى در رقابت با سایر بنادر منطقه و افزایش اسمى تخلیه و بارگیرى ترمینال کانتینرى از جمله موارد مرحله سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایى است.
صادارت چند منظوره هم نفتی و هم غیر نفتی
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توسعه اسکله نفتی بندرخلیج فارس و تاثیر آن در صادرات، میگوید: با توجه به ظرفیتهایی که برای صادرات انواع مشتقات نفتی وجود دارد و همچنین سرمایهگذاریهایی که در بندر خلیج فارس و طرحهای پالایشگاهی انجام شده است، ظرفیت پایانه دریایی کشور با هدف پاسخگویی به درخواستها (برای صادرات مشتقات نفتی) افزایش پیدا میکند.
عباس کمالی با بیان اینکه یک پست اسکله نفتی تا نیمه دوم خرداد امسال به بهره برداری میرسد، میگوید: ارتقاء سهم کشور از بازار بانکرینگ (سوخت رسانی به شناورها در دریا)، صادرات و واردات و ترانزیت فرآوردههای نفتی و افزایش ۳۰ درصدی صادرات فرآوردههای نفتی از جمله مزیتهای ساخت این اسکلههای نفتی است.
به گفته وی با بهره برداری از این طرح امکان صادرات فرآوردههای نفتی با شناورهای ۱۰۰ هزار تنی به خارج از کشور فراهم میشود.
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان میگوید: دو پست اسکله دیگر نیز در حال انجام مراحل تکمیلی است و در آینده به بهره برداری میرسد.
ساخت اسکله ها تبلور مهندسان ایرانی
جوانان ایرانی در چند سال اخیر بارها و بارها نشان دادند که تحریمها مانع پیشرفت نمیشود بلکه پلی برای پیشرفتشان است.
حالا این جوانان در بندر شهید رجایی بندرعباس با تکیه بر توان داخلی کاری انجام داده اند کهضمن جلوگیری از خروج ارز، مانعها را از سر راه صادر کنندگان و وارد کنندگان برداشته اند.
معاون توسعه زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور میگوید: مرحله سوم طرح توسعه بندرشهیدرجایی با توان جوانان ایرانی ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمدرضا الله یار میافزاید: مراحل بعدی این طرح و پس کرانهها نیز در حال تکمیل است و با بهره برداری کامل از این طرح برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی میشود.
سودآور شدن پول ایرانی
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادرودریانوردی هرمزگان میگوید: پارسال ۳۲ طرح عمرانی با سرمایه گذاری ۳۳۵ میلیاردتومان در این بندر اجرا شده است.
عباس کمالی میافزاید: برای امسال نیز ۲ طرح عمرانی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان در این بندر پیش بینی شده است.
وی مهترین این طرحها را توسعه بندر شهید رجایی و بهره برداری از ۳ پست اسکله نفنی عنوان کرد.
بندر شهید رجایی با راه اندازی طرحهای توسعهای میتواند بیش از پیش شرایط را برای صادرات و واردات فراهم کند.
بندر شهیدرجایی بزرگترین بندر کانتینری کشور است و سهم قابل ملاحظهای در تجارت ملی و منطقهای دارد، بنابراین اگر بتوانیم ظرفیت این بندر را ارتقاء بخشیم قابلیت رقابت پذیری آن را در سطح بین الملل افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام