امتیازهای استخدامی جدید دولت و معضل محدودیت سهمیه ۳ درصد معلولین

عبداله مرادی

دولت طی سال‌های گذشته طرح‌های استخدامی‌ای به اجرا گذاشت که در هیچ یک از این طرح‌ها اسمی از معلولین برده نشد. از جمله این طرح‌ها تبدیل وضعیت آموزگاران نهضت سوادآموزی قبل از سال ۹۲ بود که طی یک آزمون داخلی به استخدام آموزش و پرورش در آمدند.

طرح استخدامی دیگر دولت نیز آزمون خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد نیز در سال گذشته برگزار شد.

در مجموع این آزمون‌ها ۱۰‌ها هزار موقعیت شغلی تکمیل گردید، بدون اینکه کوچکترین اهمیتی به سهمیه ۳ درصدی معلولین داده شود و سهمیه این قشر همیشه محروم بیش از پیش ضایع شود. متاسفانه توجیهاتی که برخی مسئولین در بیان این مشکل دارند و به جدایی سهمیه‌ها اشاره می‌نمایند بسیار دور از انصاف است. چون برابر با اصل کمیابی در اقتصاد با پر شدن ظرفیت خالی، فرصت‌های آینده نیز محدودتر می‌شود.

امروزه که نیز درخواست تعیین وضعیت کارکنان دولت و انتقال نیروی مازاد سایر ادارات به آموزش و پرورش می‌شود این سهمیه بیش از پیش در آستانه محدودیت است. زیر با هر استخدام خاص جدید و عدم توجه به سهمیه معلولین، فرصت‌های آتی این قشر محدود می‌‌شود‌. متاسفانه سازمان بهزیستی کشور و شخص وزیر رفاه جناب آقای عبدالملکی با همه ادعاها در مورد پیگیری سهمیه معلولین و مجازات مدیران خاطی در استخدام معلولین، فقط به ظاهر قضیه و آزمون‌های دولتی فعلی چسبیده‌اند و کوچکترین نقدی به این طرح‌ها و امتیازات خاص استخدامی که فقط با پر کردن ظرفیت استخدامی و نیاز کمتر در جذب نیرو با آزمون‌های اجرایی دولتی، جز محدودیت بیشتر برای سهمیه ناچیز ۳ درصدی معلولین دارد، ندارند.

معلولین متولد دهه ۶۰ و ماقبل آن و احساس تبعیض مضاعف
فراتر از متن بالا، وضعیت بغرنج معلولین دهه ۶۰ و ماقبل آن است که بزرگترین گروه جمعیتی معلولین کشور رو شامل می‌شوند. این افراد از مواهب استخدام ۳ درصدی مصوب سال ۱۳۸۳ محروم مانده‌اند و گرچه شیوه اجرای قانون از سال ۹۷ بهتر شده است، اما به دلیل سقف سنی یا فرصت استفاده از سهمیه را از دست داده‌اند و یا در آستانه از دست دادن سهمیه هستند‌. زیرا با انجام طرح‌های فوق نه‌تنها فرصت استخدامی این افراد بسیار محدود می‌شود، بلکه به دلیل افزایش سن حق استفاده از سهمیه بصورت کامل برای این افراد زایل می‌شود.

اگر فقط به این موضوع بپردازیم که با انجام این طرح‌ها حداقل ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار از کارکنان دولت که بیشتر طبق استثنائات و امتیازات خاص به استخدام دولت در آمده‌اند کارکنان رسمی و پیمانی دولت می‌شوند، حق استخدام ۶ هزار تا ۹ هزار معلول توانمند تحصیلکرده برای همیشه ضایع خواهد شد.

پی‌نوشت: مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶، تنها دو نوع استخدام پیمانی و رسمی وجود دارد‌. ولی بسیاری از دستگاه‌های دولتی با توسل به انواع و اقسام تبصره‌های خاص و همراهی سازمان برنامه و بودجه دولت‌های پیشین نیروی خرید خدمت، قراردادی، شرکتی و سایر شیوه‌های استخدامی بیشتر بر اساس سلیقه و بدون برگزاری آزمون تعیین شایستگی جذب شده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا