بخشی از تپه باستانی «ده ورون» در روستای خونگشت اقلید از سوی مالک تخریب شد

سیاوش آریا

تپه باستانی نامدار به «ده ورون» در روستای خونگشت از شهرستان اقلید پارس، روزگار غم باری را سپری می کند و در نوروز امسال بخشی از آن، از سوی کشاورزی که تپه تاریخی در درون زمین هایش جای گرفته، به وسیله بیل مکانیکی ویران و خاکبرداری شده است!

سخن در خور نگرش این است که تپه «ده ورون» در سال ۱۳۵۴خورشیدی و با شماره ۱۲۵۵ به ثبت ملی رسیده است و حتا آن کشاورز اگر مالک تپه تاریخی هم باشد موظف به حفظ و حراست از آن بوده و برپایه قانون هیچ گونه دخل و تصرفی نمی تواند در تپه داشته باشد. اما در نبود نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی و استفاده از تعطیلات نوروزی، آن کشاورز بخش خاوری (شرقی) تپه را نابود کرده و از میان برده است.

این درحالی است که این تپه تاریخی به گفته یکی از باستان شناسان که به تازگی از آن بازدید داشته، از دوران تاریخی و اسلامی سفال دارد و دارای ارزش فرهنگی تاریخی فراوانی است.

همچنین انبوه کند و کاوهای غیرمجاز سودجویان اموال تاریخی فرهنگی که شوربختانه دیگر به یک روند همیشگی در یادمان های تاریخی تبدیل شده، آسیب‌های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته و لایه های باستان شناسانه تپه را از میان برده است.

از سویی، اداره گاز با رد کردن خط لوله گاز بخش هایی از این تپه مهم را نابود کرده و آسیب های جبران ناپذیری را برجای گذاشته است.

اما داستان در همین جا پایان نمی یابد و پیرامون این تپه در گذشته تپه های کوچک تری هم وجود داشته که در طی سالیان گذشته از سوی کشاورزان کامل صاف و نابود شده و از صفحه روزگار حذف شده است.

در واقع، این محوطه از یک تپه اصلی و بسیار گسترده و چندین تپه اقماری تشکیل شده بوده که تپه های کوچک تر دیگر از چهره تاریخ ز دوده شده اند!

تپه اصلی هم اینک کمابیش ۵ متر بلندا دارد.
اما تعرض به یادمان های تاریخی و فرهنگی و ملی از سوی هر فرد یا نهاد و ارگانی که باشد تخلف بوده و جرم به شمار می آید واداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان پارس باید هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام داده و از نابودی بیشتر این تپه تاریخی و ملی پیشگیری کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا