آیا فرمانداری، دستگاه نظارتی و‌ میراث از حفاری‌های ابن‌بابویه باخبرند؟!

عکس‌هایی برای میراث‌باشی ارسال شده که حکایت از حفاری‌های جدید در ابن بابویه ظاهرا برای حفر چاه دارد و همراه خاک بقایای اثار تاریخی دیده می‌شود.

سال گذشته در انتهای گورستان ابن بابویه جایی که به مسجد ماشالله می‌رسید، طی حفاری غیر مجاز به تعدادی سکه رسیدند که حفاران با حضور دستگاه نظارتی و قضایی بازدداشت شدند.

ظاهراً در قدیم‌الایام،بین امام‌زاده هادی(ع) و مسجد ماشالله و ابن‌بابویه یک بازارچه بوده که ضرب‌المَثَل«خیاط هم در کوزه افتاد» را به آن نسبت می‌دهند، همان خیاطی که نزدیک گورستان مغازه داشت و هر مرده‌ای را که می‌بردند، ریگی در کوزه می‌انداخت تا خودش مرد و این مثل را برایش ساختند.

همچنین مولانا در شعر «مسجدی بود در کنار شهرری» به این محدوده اشاره دارد.

قصه را این گونه تعریف کرده
که در اطرافِ شهر ری مسجدی بود که ساکنان خود را می‌کشت و به مسجد «مهمان‌کُش» شهره شده بود. هر کس شب بدان مسجد درمی‌آمد همان شب از ترس در جا می‌مُرد و نقش بر زمین می‌شد. تا مرد غریبه‌ای که از مرگ نمی‌هراسید شب در آن خوابید پس از پنج بار شنیدن صدای هولناک و نترسیدن او، طلسم شکسته و‌ گنج طلا سرازیر شد.

استاد فروزانفر می‌نویسد: مطابق روایاتِ مردمِ شهرِ ری ( حضرت عبدالعظیم ) و پیران زمان ، مسجد مهمان کُش همان مسجد ماشاء الله است که در شمالِ ابن بابویه واقع است.

تاریخ‌شناسان و کارشناسان معتقدند این دو داستان نشان می‌دهد بین مسجد ماشاالله و ابن‌بابویه بازارچه‌ای بوده و افراد دارای ثروت و مکنتی هم به تبع آن در این محدوده بوده‌اند و ممکن است در اثر زلزله‌های مخوف شهرری این بازارچه از بین رفته باشد و بقایایی از بازارچه یا اشیا آن موجود باشد. بازارچه‌ای که اکنون از بین رفته و‌ جزئی از محدوده مسجد ماشالله و ابن بابویه شده است. درست در همان محدوده‌ی حفاری شده سال گذشته.

اکنون از هفته قبل، حفاری در ابن بابویه و در همان محدوده برای اقداماتی در حال انجام است. گفته می‌شود که در این محدوده مشغول کندن چاه‌های عمیق و تونل برای جمع‌آوری آب‌های سطحی هستند.

با توجه به اتفاقات رخ داده اکنون چهار موضوع مهم مطرح است:
۱. چرا همه نوروز یاد ساخت و ساز می‌افتند؟
۲. فرماندار جدید شهرری، دستگاه نظارتی و میراث‌ فرهنگی از این حفاری‌ها خبر دارند؟
۳. ایا میراث فرهنگی مجوزی برای این حفاری‌ها صادر کرده؟!ناظر این پروژه‌ها کیست؟۴. مگر حفار معمولی قدرت تشخیص اثار تاریخی را دارد که بی‌محابا حفاری و طرح بهسازی و…انجام می‌شود؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا