موزه حمام قلعه؛ به نام موزه به کام رستوران!

«صندوق احیاء» بازدید از این موزه را ممنوع کرده است!

«از هر‌طرف شهر همدان که بچرخید با یک تابلو مواجه می‌شوید به طرف موزه حمام قلعه.
کمی عجیب به نظر می‌رسد که در میان این همه آثار تاریخی و مهم همدان موزه حمام قلعه اینقدر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و در سطح شهر برای آن تابلو‌ نصب شده است.
وسوسه می‌شویم حتما از این موره بازدید کنیم. لابد که اتفاق جدیدی برای آن افتاده است.»

این‌ها صحبت‌های #سعید_فتوحی در بازدید از حمام قلعه در خیابان شریعتی، صدوقی ۱ همدان است.

او می‌گوید:«نشانی‌اش سر راست است. اما به محض رسیدن به محل با یک کاغذ نصب شده مواجه می‌شوید:« این مکان تاریخی تبدیل به رستوران شده و جهت بازدید نمی‌باشد». سفره‌خانه سنتی در عین حال یک بنر هم نصب کرده و ضمن اعلام تغییر کاربری این بنای تاریخی به سفره‌خانه از میراث فرهنگی استان همدان و صندوق احیا بناهای تاریخی تشکر کرده است.»

فتوحی با اشاره به این که دو نفر از همراهانش وقتی اعلام کرده‌اند راهنمای گردشگری هستند و می‌خواهند از این بنا بازدید کنند، با ممانعت صاحبان سفره‌خانه مواجه شده‌اند، می‌افزاید:چطور میراث فرهنگی استان همدان و شهرداری و صندوق احیا بناهای تاریخی با افکار عمومی بازی می‌کنند؟اگر اینجا سفره‌خانه شده و دیگر موزه نیست چرا سرتاسر شهر تابلو نصب شده به سمت موزه حمام قلعه؟!!

دوم اگر مردم اجازه بازدید ندارند شهرداری و میراث برای چه باید در سطح شهر تابلو این بنا را نصب کنند؟ یا دستکم چرا تابلو را اصلاح نمی‌کنند بین موزه حمام قلعه با سفره‌خانه حمام قلعه تفاوت از زمین تا آسمان است. در ضمن چرا مردم نباید حق بازدید از یک بنای تاریخی را داشته باشند مگر این اثار متعلق به همه مردم نیست.؟!»

واگذاری بناهای تاریخی همواره با شو و تبلیغات فراوان روبه‌رو بوده است. اما در بیشتر مناطق کشور بناهای تاریخی از حمام تا خانه و… صرفا با کاربری پذیرایی تغییر کاربری داده‌اند. از سویی هزینه دریافتی از سرمایه‌گذاران هم صرفا خرج کارکنان صندوق می‌شود نه احیا و مرمت یا خرید بناهای تاریخی جدید.

به عبارتی وزارتخانه میراث فرهنگی یک حیاط خلوت به نام صندوق احیا بناهای تاریخی با حدود ۵۰-۶۰ پرسنل تشکیل داده است که در پرداخت حقوق همان‌ها هم وامانده و از سویی بناهایی که با سالیان سال پول ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها خریداری شده را به صندوق واگذار می‌کند تا او هم در بهترین حالت به صنف پذیرایی واگذار کند و‌حقوق کارکنانش را بدهد!!!

حمام تاریخی قلعه که با نام حاج محمد سعید هم شناخته می‌شود در دوران قاجار ساخته شده است. این حمام در محله قدیمی قلعه قرار دارد و به همین دلیل نام قلعه برای آن انتخاب شده است. پس از مرمت های اساسی که در داخل حمام صورت گرفته است، در سال ۱۳۸۷ حمام قلعه به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده بود اما اکنون از سوی صندوق به سرمایه‌گذار واگذار شده و‌ تبدیل به سفره‌خانه شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا