کارخانه سیمان به جان ارگ سلجوقی ری افتاد/ آثاری مانده در ام‌البلاد که بیل‌مکانیکی‌ها تخریب نکنند؟

فاطمه علی‌اصغر

بیل مکانیکی‌های کارخانه سیمان از دیروز به جان ارگ سلجوقی (این ارگ هنوز کاوش نشده و بعید نیست به دوره‌های پیش از سلجوقی هم برسد) شهرری افتادند. این ارگ جزو آخرین بازمانده‌های ری کهن و ام‌البلاد جهان اسلام به شمار می‌رود.

کارخانه سیمان شهرری نه تنها مهمترین منابع طبیعی ایران را در ری تخریب کرده، منبع بزرگ آلودگی‌ هوای تهران است، در چهل سال گذشته بارها و بارها اقدام به تخریب آثار تاریخی بی‌بدیل ایران کرده است.

از کتیبه فتحعلی‌شاهی کوه‌های سرسره شهرری بگیر تا امروز که شاهد آن هستیم که با بیل مکانیکی به آخرین نشانه‌های ری کهن حمله کرده است. بسیاری از دوستداران میراث‌فرهنگی در شهرری کارخانه سیمان را عامل بسیاری از تخریب‌های این شهر می‌دادند.

اگر چه تاریخ از یاد نبرده است که پیش از این اتوبان امام علی (ع) از قلب بخش تاریخی اشکانی، سلجوقی ری گذشت و حالا شمال غربی کارخانه‌ سیمان ری هدف صاحبان آن قرار گرفته است.

در همان زمان بارها دوستداران میراث‌فرهنگی خواستار کاوش‌های باستان‌شناسی شدند اما گروه اتوبان‌سازی شهردار وقت به کارشناسان مجال حفاری نداد و چه بسیار از آثار تاریخی این محوطه برای همیشه زیر آسفالت‌ها ماندند.
پیش از این کارزاری علیه کارخانه سیمان راه افتاده بود که مردم خواستار تعطیلی آن شدند:
«بدینوسیله امضاکنندگان این کارزار، تقاضا دارند تا نسبت به جلوگیری از تخریب کوه بی‌بی شهربانو و از بین رفتن محیط زیست توسط کارخانه سیمان تهران و تعطیلی و انتقال این صنعت آلاینده، دستور فرمایید.
در این خصوص فرمایش‌های مقام معظم رهبری در خصوص پدیده تلخ و منفعت‌طلبانه کوه‌خواری و ضرورت برخورد قاطع با مسببین را یادآور شده و خواستار برخورد قاطع با عوامل تخریب کوه بی‌بی شهربانو هستیم.»

این کارزار اما نتوانست اقدام موثری انجام دهد همان‌طور که تذکرهای مکرر «حسن خلیل‌آبادی»، عضو شورای شهر تهران در سال گذشته به نتیجه نرسید. او پیش از این به رسانه‌ها گفته بود: «اگر ۴۰ درصد آلایندگی‌های تهران مربوط به این صنایع است، چرا با حضور پرطمطراق مدیران محیط زیست آن هم در آستانه فصل سرما، آلودگی هوا و ویروس کرونا، هدیه مسموم به مردم تقدیم کردید؟»

او تاکید کرده بود: «بر اساس ماده ۶۰ قانون برنامه توسعه شهری که وظیفه شهرداری مبنی بر تعطیلی و عدم بهره‌برداری از کارخانه‌های شن و ماسه اطراف تهران‌ تاکید دارد، به شهردار تهران نیز تذکر می‌دهم.»

امروز کارخانه سیمان اما به عملکرد تخریب‌گرانه خود ادامه می‌دهد، بی‌آن‌که یک بار هم شده صدای اعتراض‌های مردم و کارشناسان را بشنود.

عکس اول: شرایط کنونی است و حمله بیل‌مکانیکی‌ها
عکس دوم (سیاه و سفید): در این عکس ارگ ری کاملا پیداست

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا