سنگ نگاره ایلامی «کورنگون» با مرگ دست و پنجه نرم می کند

سیاوش آریا

نخستین و کهن ترین سنگ نگاره ایلامی ایران نامدار به کورنگون در شهر رستم ممسنی در سرزمین پارس در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری به سر می برد و با مرگ دست و پنجه نرم می کند.
کارشناسان سنگ نگاره کورنگون را به عنوان کهن ترین سنگ نگاره ایلامی کشور معرفی می کنند که از ارزش بسیار فراوانی برخوردار است و از دید پژوهش های باستان شناختی و تاریخی اهمیت بسیاری دارد. با این همه، وضعیت حفاظتی این یادگار ملی بسیار بد و آشفته است و در سخت ترین شرایط نگهداری به سر می برد. اداره راه و شهرسازی به بهانه ساخت جاده و پهن کردن آن، بخشی از کوه را برش زده که ترک و شکاف های روی این سنگ نگاره را عمیق تر کرده است و بی گمان آینده تاریکی را برای آن رقم خواهد زد. دکل های برق پرفشار نیز که در حریم این یادمان باستانی قرار دارد به باور کارشناسان تهدیدی برای زیست آن به شمار می آید. انبوه زباله های خانگی و شهری در پیرامون این سنگ نگاره و همچنین در کنار رودخانه فهلیان که چشم انداز فرهنگی این یادگار ملی به شمار می آید از دیگر دشواری های پیش روی این سنگ نگاره بی همتا است. اما بی گمان کند و کاوهای غیرمجاز سودجویان اموال فرهنگی و تاریخی به بهانه پوچ و خیال انگیز گنج که هیچ وجود خارجی ندارد، بدترین آسیبی است که به سنگ نگاره کورنگون وارد شده است و تهدیدی جدی برای دنباله زیست آن است. رسیدگی نکردن و رها کردن سنگ نگاره از سوی مسوولان امر و مرمت نکردن آن که بسیار ضروری است از دیگر چالش های پیش روی این یادگار ایلامی است.
هم اینک بیشتر سنگ های این نگارکند (نقش برجسته) از هم جدا شده و میان آن ها ترک و شکاف پدید آمده است و نیازمند رسیدگی فوری است. وگرنه، بزودی این سنگ نگاره از چهره تاریخ به گونه کامل پاک و حذف خواهد شد. این در حالی است که نگارنده در چندین سال گذشته، بارها وضعیت بد حفاظتی این سنگ نگاره را به آگاهی مسوولان میراث فرهنگی رسانده است، ولی دریغ از گوشه چشمی به آن!…

سنگ نگارۀ ایلامی کورنگون با شمارۀ ۲۵۴ در تاریخ ۳۰ خوردادماه ۱۳۱۵خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

نگاره های این گزارش دیروز ۱۹ بهمن ماه از سوی دوستداران میراث فرهنگی گرفته شده است

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا