آثار تاریخی «تنگ گنجک» در قادر آباد پارس در معرض تخریب از سوی معدن شن و ماسه

بر پایه اسناد موجود ، معدن شن و ماسه در عرصه و حریم آثار تاریخی و فرهنگی و ثبت ملی «تنگ گنجک» در شهرستان قادر آباد پارس که ما بین پاسارگاد و شهرستان خرم بید است در حال فعالیت است و آسیب های جدی به میراث و یادگارهای گذشتگان وارد آورده است و باید هر چه زودتر از ادامه کار معدن پیشگیری شود.

همچنین آثار تاریخی و فرهنگی «تنگ گنجک» در برگیرنده : پناهگاه های صخره ای، اشکفت ها، غارها و گورهای توده سنگی اشکانی است که ارزش بسیار فراوانی از دید مطالعات باستان شناسی دارد و نزد کارشناسان و پژوهندگان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

از سویی منطقه «تنگ گنجک» در حریم میراث جهانی پاسارگاد قرار دارد و همگی به ثبت ملی رسیده است و بر پایه قانون اساسی، متجاوزان باید تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و کار آن ها تعطیل شود.

اکنون باید دید که آیا نخست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خرم بید که این آثار در زیر مجموعه آن ها قرار دارد ، واکنشی نشان خواهند داد؟ همچنین این آثار در حریم درجه دو میراث جهانی پاسارگاد است و باید مدیران میراث فرهنگی شهرستان پاسارگاد و پایگاه جهانی پاسارگاد به این موضوع ورود پیدا کنند.

در پایان باید چشم به راه بود و دید آیا مسوولان و مدیران میراث فرهنگی اداره کل در مرکز استان پیگیر این دست اندازی ها خواهند بود و واکنشی نشان می دهند یا …

بی گمان هرگونه کم کاری و چشم پوشی از دست اندازی بر میراث هویتی کشور ، نتیجه ای جز نابودی شناسنامه بالنده و یادگارهای گذشتگان و میراث فرهنگی را در پی نخواهد داشت و باید در برابر آیندگان و تاریخ پاسخگو باشیم . نیاید روزی که تاریخ ما را داوری کند و نفرین آیندگان دامان مان را بگیرد…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا