وقتی به حریم باغ فین تعرض می‌شود؛ نادیده‌انگاری ضوابط یک اثر جهانی در کاشان

مهرناز شهباز

شهرداری کاشان به تازگی در حریم درجه یک باغ فین بدون استعلام از میراث‌فرهنگی، اقدام به احداث زمین چمن با فنس‌گذاری‌های مرتفع کرده است. طرح در ظاهر متوقف شده، اما فعالان میراث فرهنگی همچنان نگران ادامه این قانون‌شکنی در حریم این اثر جهانی هستند.

محدوده حریم باغ فین و آثار پیرامون آن تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی است و اتخاذ هرگونه تصمیمی از جمله ایجاد یا نصب هرگونه سازه و دکل باید از فیلتر میراث‌فرهنگی بگذرد. آنچه اما رخ داده، درست در مقابل این قانون قرار دارد، اقدام شهرداری بدون هماهنگی و استعلام از میراث فرهنگی در حریم درجه یک باغ فین برای احداث یک مکان تفریحی، ورزشی با فنس‌‌گذاری‌های هشت و نیم متری. این در حالی است که ارتفاع مجاز در حریم درجه یک،  ۴ و نیم متر است و تنها شامل ساخت و ساز هم نیست و بلکه هرگونه ایجاد سازه‌ای را شامل می‌شود.

پیشتر در سال ۹۸ تمامی ضوابط حریم و عرصه باغ فین کاشان به تمامی ارگان‌ها از جمله شهرداری کاشان ابلاغ شده است و در واقع  آنها در جریان کامل این ضوابط با تمامی مفا‌د و توضیحات و نقشه‌ها هستند. اما اینکه چگونه شهرداری کاشان بدون استعلام و ارائه طرح به میراث فرهنگی اقدام به فنس‌گذاری‌ با ارتفاع ۸ و نیم متر کرده، سوالی است که  شهرداری کاشان پاسخ آن را عدم اطلاع شهرداری منطقه از ضوابط و مقررات دقیق میراث فرهنگی در حریم درجه یک باغ فین دانست.

سوال فعالان میراث فرهنگی اما این است که در حالی که شهرداری  و اداره میراث فرهنگی کاشان  در همراهی با یکدیگر اقدام به پیگیری تعدی‌ها و تجاوز‌های مردم عادی  در حریم و عرصه تپه سیلک می‌کنند چگونه می‌توان انتظار داشت که شهرداری کاشان از چگونگی برخورد با حریم درجه یک باغ فین خبر نداشته باشد و بدون هماهنگی و استعلام از میراث و حتی مراجعه به قوانین ابلاغی میراث فرهنگی اقدام به احداث زمین چمن و فنس‌گذاری‌هایی دو برابر ارتفاع مجاز کند.

در واقع شهرداری کاشان بدون آنکه طرحی در رابطه با زمین‌های درجه یک حریم باغ فین به میراث فرهنگی ارائه کند و بدون استعلام و کسب مجوز از نهاد متولی اقدام به احداث زمین ورزشی کرده است. منظور از کسب مجوز از میراث فرهنگی، صدور مجوز قبل از شروع عملیات اجرایی ، نظارت در حین اجرا و صدور تائیده نهایی است و بنابراین هر اقدامی مطابق این روند انجام نشود، تخلف از ضوابط حفاظتی است.

مطابق با  ضوابط و مقررات حفاظتی حرایم که به تمامی ارگان‌ها و از جمله شهرداری ابلاغ شده است، انجام یا صدور هرگونه مجوز و یا عملیلات اجرایی، ساخت و ساز، تخریب و نوسازی، صدور پروانه ساختمانی، صدور سند گواهی پایان کار ساختمان و تغییر کاربری بدون استعلام و کسب مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ممنوع است. همچنین ایجاد یا نصب هرگونه سازه، دکل ، مانع و نظایر آن که باعث مخدوش شدن حریم منظری شود ، ممنوع است.

مهران سرمدیان، مدیر میراث فرهنگی کاشان:اگر یک دکل و حتی کوچک‌ترین تاسیسات شهری هم بخواهند در حرایم باغ فین بگذارند باید از میراث فرهنگی استعلام کنند. در حریم درجه یک، ارتفاع ۴ و نیم متر است، اما شهرداری نه تنها درباره اقدام به احداث این زمین ورزشی از میراث فرهنگی استعلام نکرده است، بلکه طرح هم نداده و ارتفاع فنس‌‌گذاری هم ۸ و نیم متر است.

سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان: در سراسر ایران، فنسی مثل یک قفس دور زمین چمن مصنوعی اجرا می کنند. در این مکان هم به  دلیل دیدی که هم از اتوبان داشته و هم به دلیل قرارگیری در محدوده‌ای که مسافرین و گردشگران می‌خواهند وارد شهر شوند، این فنس‌ها با طراحی قوس‌های شاخ‌بزی و گره‌های هندسی طراحی و اجرا شد.

احداث زمین چمن مصنوعی با قوس‌های شاخی ۸ و نیم متری در واقع هرکجای ایران نیست و در حریم درجه یک باغ فین کاشان، از باغ‌های جهانی ایران است  و شهرداری باید برای هر اقدامی در حرایم این اثر جهانی از میراث فرهنگی استعلام کند و با توجه به ضوابط و قوانین حرایم ابلاغی باغ فین اقدام و یا تصمیم‌گیری کند.

عملیات اجرایی شهرداری در حریم درجه یک باغ جهانی فین بعد از آنکه مکاتبات میراث فرهنگی بی‌نتیجه ماند با پیگیری قضایی دستور توقف گرفته است. فعالان میراث فرهنگی کاشان اما همچنان از ادامه عملیات شهرداری در حریم این اثر جهانی ابراز نگرانی می‌کنند.

علیرضا جعفری زند، باستان شناس و کارشناس رسمی دادگستری در ابنیه و آثار تاریخی: خیلی عجیب است که برای ساختمان‌های خصوصی حتی با ارتفاع کمی از حد مجاز بالاتر، بلافاصله برخورد قضایی می‌شود. ولی چطور شهرداری چنین عملی را بدون هماهنگی با میراث فرهنگی انجام داده است؟!این موضوع باعث می‌شود که بقیه هم به راحتی به خودشان جرات تعرض بدهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا