آیا ایزوایکو از زمین بلند می‌شود؟/ توجه به نیروهای هرمزگان و پرهیز از مدیریت پروازی رمز موفقیت فراساحل

ایزوایکو به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع کشتی سازی ایران و دارای امکانات بی نظیری در منطقه، هنوز در کش و قوس شکل و شیوه‌های مدیریتی است.

همین چند هفته قبل بود که محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور در بازدید از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس جمله‌ای کلیدی را در مورد در مورد این مهم‌ترین صنعت حوزه جنوب کشور یعنی کشتی سازی بر زبان آورد و گفت: «باید کشتی‌سازی را از زمین بلند کنیم.»

وی در توضیح اظهاراتش نیز عنوان کرد: اکنون شرایط ایزوایکو در حال زمین گیر است و باید کاری کنیم که این صنعت بلند شود و روی پای خود بایستد. کشتی‌سازی استان هرمزگان می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و به نظرم باید در این زمینه با کره یا روسیه در این صنعت مشترک شویم و من با روسیه در این زمینه صحبت خواهم کرد و اگر این کار را به خوبی به پیش ببریم، می‌توانیم از بازارهای آنها نیز استفاده کنیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور خاطرنشان کرد: باید زنجیره تولید فولاد را در کشور اصلاح و با سوق دادن واحدهای فولادی آلیاژی به تولید مواد اولیه مورد نیاز کشتی‌سازی، به این صنعت کمک کرد.

ایزوایکو اکنون چه شرایطی دارد؟

با رفتن حمید رضاییان در میانه‌های تیر ۱۴۰۰ از مجتمع ایزوایکو تا آذر ماه، کشتی‌سازی با سرپرستی اسماعیل صادقی اداره می‌شد تا این که در یک جابجایی بی سر و صدا و با وجود برخی ابهامات در مورد سابقه مدیریتی سلمان ضربی، او از ۲۵ آذر سکان مدیریت بر بزرگ‌ترین مجتمع کشتی سازی کشورمان را عهده دار شد.

آنچه دلسوزان حوزه صنعت کشتی‌سازی در هرمزگان و جنوب کشور از آن همواره سخن به میان می‌آورند، ضرورت توجه مدیران این صنعت مهم به ظرفیت نیروهای بومی منطقه، هماهنگی با صنایع پیرامونی به منظور تأمین مواد اولیه داخلی و بازاریابی مطلوب جهانی است که این‌ها در سایه جدیت در مدیریت‌ها و پرهیز از نگاه‌های پروازی به این جایگاه و دیگر بخش‌های کلیدی این صنعت میسر می‌شود.


جلسه‌ای در ایدرو و برگزاری معارفه‌ای در تهران در ۲۸ آذر

در همین زمینه با مجتبی رادمنش کارشناس مسائل اقتصادی و از فعالان حوزه صنعت کشتی‌سازی در کشورمان درباره تحولات و رخدادهای ایزوایکو و اهمیت آن در حوزه اقتصاد دریامحور و میزان توان ایزوایکو در اتکای ملی به آن در زمینه رشد اقتصاد دریایی به گفت‌وگو پرداختیم.


جلسه‌ای در ایزوایکو در بندرعباس و معارفه در بندرعباس ۳۰ آذر

وی درباره افق مدیریتی ایزوایکو در ابتدا گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه مدیریت بر صنعت کشتی‌سازی در ایران و جهان آن است که ما در یک مجموعه اقتصادی شاهد ثبات مدیریتی باشیم و اجزای مدیریت چنین مجموعه‌هایی بتوانند برنامه کلان ۵ تا ۸ ساله ارائه کرده و هر ساله نیز میزان کارکرد و توان پیشروی آنها در حوزه‌های تکنیکال و رشد دانش بومی در آنها رصد شود. از سویی دیگر ایزوایکو بدلیل دولتی بودن آن نباید گرفتار مدیریت‌های فشل و ناکارآمد شود و همه ما این مهم را دریافته‌ایم که دولت پیمانکار خوبی در حوزه مسائل اقتصادی و کلان نیست و باید امور را به بخش خصوصی منتقل کند و لذا تداوم مدیریت دولت بر ایزوایکو باید با تحول در نگاه مدیریتی همراه باشد.

مدیریت پروازی و چند شغله بودن مدیران ارشد آفت کشتی‌سازی است

رادمنش در همین زمینه توضیح داد: چند شغلی بودن مدیران ارشد و مدیریت پروازی بر مجتمع‌های کلان صنعتی و اقتصادی از جمله ایزوایکو می‌تواند یک پاشنه آشیل برای مدیریت و تعالی این مجموعه‌ها باشد که هم پشتوانه محلی و منطقه‌ای را مختل می‌کند و هم جدیت در امور را در به سرانجام رساندن پروژه‌های کلان کشتی‌سازی را سلب می‌کند و حضور کمرنگ مدیرعامل در آن عملا این صنعت را زمین‌گیر می‌کند و بجای آنکه آن را از زمین بلند کند، بدتر به روز سیاه می‌نشاند.

وی اضافه کرد: کشتی‌سازی بندرعباس یک صنعت مادر با سرمایه‌گذاری کلان ملی است و امکاناتی که در این مجتمع برای ساخت کشتی در سایزهای مختلف و تعمیرات چند وجهی وجود دارد، در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر است و لذا مدیریت بر این مجموعه باید بسیار کارآمد و پویا بوده تا در عین حال که نیازهای داخلی را رقم بسیار بالایی است، تأمین می‌کند، بتواند در حوزه بازاریابی بین المللی نیز نقش ایفا کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: جدیت در مدیریت به این معنا است که مدیرعامل و معاونان یک مجموعه و حتی حراست آن به طور تمام وقت و بدون هیچ شغل دیگری و بدون رویکرد پروازی در جوار سایت مجتمع مستقر باشند و به طور مستمر بر ساز و کار و فرآیندها نظارت کنند و الا با مدیریت پروازی و سفر در روزهای تعطیل به بندرعباس و عدم حضور مستمر در سایت نمی‌توان پیگیر امورات بود و ایزوایکو را به نحو شایسته‌ای مدیریت کرد.

تعامل با صنایع و جامعه محلی برای کاهش هزینه تمام شده تولیدات

رادمنش همچنین عنوان کرد: مهم‌ترین اولویت مدیریت بر ایزوایکو به عنوان صنعت مادر، تعامل با جامعه محلی به منظور بهره‌گیری از توان نیروهای داخل استان و استفاده از توان تخصصی و فنی آنها از یک سو و تعامل با واحدهای بزرگ مرتبط نظیر فولادسازی و جامعه دانشگاهی و … است تا بتوانند ملزومات مورد نیاز این صنعت را با حداکثر کیفیت و حداقل قیمت تولید کرده تا بتوانیم صنعت کشتی سازی کشورمان را صنعت کشتی در دیگر کشورها رقیب کنیم و قدرت رقابت آن را افزایش دهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: هرمزگان نیروهای توانمند و متخصص متعددی در حوزه‌های صنعت کشتی سازی دارد که همگرایی میان این نیروها و به میدان آوردن ظرفیت آنها می‌تواند افق این صنعت را روشن کند و آن را از زمین بلند کند کما این که ایزوایکو در حوزه تعمیرات اکنون شرایط خوبی دارد و شرکت مبین سازه در حوزه اورهال و تعمیرات سکوهای نفتی کارهای بزرگی انجام می‌دهد.

وی در پایان توصیه کرد که ایزوایکو در استفاده از نیروهای متخصص هرمزگانی و بهره‌گیری از توان آنها جدیت نشان دهد تا بتواند راه و تجربه‌ای که طی شده را جمع آوری کرده و به خدمت پیشرفت خود درآورد چرا که عنصر تجربه در صنعت کشتی سازی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا