فرونشست و فروچاله های زمین، تهدیدی جدی برای شهر باستانی دارابگرد / شهر دایره ای شکل سرزمین پارس در خطر حذف از چهره تاریخ

سیاوش آریا

پدیده فرونشست زمین چندین سال است که تهدیدی جدی برای شهر باستانی و ارزشمند دارابگرد به شمار می آید و حریم درجه یک و گرداگرد این شهر دایره ای شکل را نشانه گرفته است. اما هم اینک وضعیت فرونشست ها نسبت به حتا دو سال پیش بسیار بدتر شده است و پدیده فروچاله زمین در شهر تاریخی دارابگرد رخ داده است و یادگار بی همتا و بی مانند (منحصربه فرد) سرزمین همیشه جاوید پارس را در خطر حذف از صفحه روزگار و چهره تاریخ قرار داده است.

سخن در خور نگرش این است که، نگارنده از سال ۱۳۹۴ خورشیدی که نخستین نشانه های فرونشست در شهر ملی دارابگرد رخ داده بود، آنرا به آگاهی مسوولان و مدیران میراث فرهنگی استان رسانده بود و خواستار پیگیری و راه چاره برای یادگار نیاکانی شده بود. و هر ساله تا کنون در گزارش های بی شماری وضعیت فرونشست زمین و گسترش آنرا گزارش کرده و در رسانه ها بازتاب داده و به آگاهی همه مدیران و مسوولان میراث فرهنگی استان و نهادهای مربوطه رسانده است. اما دریغ از یک بررسی علمی و یا باستان شناسانه از شهر باستانی دارابگرد و یا یافتن راه درمانی برای آن از سوی اداره میراث فرهنگی استان !!

هم اینک وضعیت فرونشست ها به فروچاله زمین تبدیل شده و شهر تاریخی و ارزشمند دارابگرد را در خطر حذف قرار داده است و اگر هر چه زودتر و به گونه اورژانسی به آن رسیدگی نشود این پدیده در درون عرصه نیز رخ خواهد داد و خدای ناکرده یادگار نیاکانی را از چهره تاریخ حذف خواهد کرد.

نگارنده در همین جا با اعلام هشدار و خطر جدی برای شهر تاریخی دارابگرد از همه مسوولان و مدیران میراث فرهنگی شهر داراب ، استان پارس و کشور خواستار رسیدگی و برطرف کردن چالش بزرگ پیش روی شهر دارابگرد است…
نیاید روزی که شرمنده تاریخ و آیندگان شویم…
دارابگرد را امروز دریابیم، بی گمان فردا بسیار دیر است…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا