اراضی روستای آتشکده فیروز آباد در دهه ۴۰ و ۵۰ از سوی دولت ایران خریداری شده است

گفته می‌شود برای سومین بار قرار است اراضی دولتی روستای آتشکده توسط میراث از مردم خریداری شود آنهم در حالی که این اراضی دوبار پیش‌تر در دهه ۴۰ و ۵۰ خریداری شده‌اند و روستاییان نمی‌توانند ادعایی نسبت به آن داشته باشند.

به گزارش اشکان نیوز ، موارد متعددی کاخ ثبت جهانی فیروزآباد را تهدید می‌کند گورستانی در چند قدیمی این اثر و دفن مردگانی که متوقف نمی‌شود، آن هم در حالی که این گورستان بر روی عرصه حفر شده است.

به این مورد باید کشت بر روی عرصه و حریم، گسترش بدون ضابطه روستا ، ایجاد باغ و کشتزار در زمین‌های تاریخی ، ساخت و ساز غیر مجاز و تعرض به کوه و تپه‌های باستانی و کوه خواری را اضافه کرد تا بدانیم این اثر ثبت جهانی عملا امکان مخافظت ندارد!

در طول این سالیان اهالی روستا در حالی این اقدامات را انجام می‌دهند و علیه میراث فرهنگی مدعی و همیشه شاکی‌اند که اسنادی که اثبات می‌کند این اراضی متعلق به دولت است نه روستاییان !

کاخ اردشیر ساسانی فیروز آباد
معروف به کاخ آتشکده در برگیرنده بیش از ۶ هکتار عرصه اصلی و اراضی تاریخی بوده و سازه‌های تاریخی این مجموعه شامل ۶۰هزار مترمربع از جمله کاخ، پردیس، دروازه‌های ورودی و خروجی ، آتشکده، سازه‌های آبی و آب‌رسانی ،قنات و .. است.

بنای کاخ در سال ۱۳۱۰به شماره ۸۹ به ثبت ملی و در سال ۱۳۹۷ به شماره ۱۵۶۸ به ثبت جهانی رسید.

نکات مهم:

۱.مجموعه مذکور در قطعه دو بخش ۸ فارس و پلاک ثبتی اصلی ۱۰۹۰ در شهرستان فیروز آباد معروف به روستای آتشکده و قره العین ثبت شد، از این رو پلاک مذکور در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۱۶ به نام دولت ایران معرفی و در دفتر توزیع اظهارنامه ثبت شد.

۲.نکته مهم آن که در سال ۱۳۴۱ ، در راستای اجرای قانون اصلاحات اراضی وزارت کشاورزی دولت پهلوی اقدام به خرید شش دانگ پلاک مذکور از بانو خدیجه قشقایی همسر صولت‌الدوله قشقایی کرده است.

بر اساس قانون ۱۳۰۹ و ۲۶ قانون مدنی، کل میراث فرهنگی جزو مشترکات عمومی و متعلق به احاد مردم ایران است و قابل خرید و فروش نیست. پس وقتی اراضی فوق در پیش از انقلاب خریداری شده در اختیار فرهنگ و هنر قرار گرفته و اکنون هم متعلق به میراث فرهنگی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی است.

۳.این در حالی است که سازمان اوقاف و امور خیریه هم‌در طول سالیان در موارد متعددی ادعای مالکیت نسبت به این پلاک کرده و درخواست‌هایی را هم برای ثبت و صدور سند به سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه کرده است.

که با پیگیری مسئولان پایگاه جهانی فیروز آباد ، دستور موقت مبنی بر بازداشت و عدم صدور سند توسط دادستان شهرستان صادر شده است.

۴.اداره منابع طبیعی شهرستان هم در چندین نوبت ادعای ماکیت خود را مطرح کرده که با طرح شدن در کمیسیون ماده ۵۶ در برخی موارد کل یا مقداری از اراضی به عنوان اراضی ملی تشخیص و قسمتی نیز جزو مستثنیات است.

این در حالی است اراضی ملی که در دامنه کوه آتشکده است و اساسا متعلق به مردم هم نیست و نباید در آنها کشت و زرع کرد را میراث فرهنگی قطعه قطعه چندین نوبت از مردم خریده تا به اصطلاح عرصه آزادسازی کند!

۵. در حالی این اراضی متعلق به دولت است که قبرستان و آرامستان اهالی روستای آتشکده در عرصه اصلی کاخ و قصر اردشیر قرار داشته و در حال حاضر هم اهالی این روستا اقدام به دفن اموات خود در این قبرستان می‌کنند و متاسفانه هیچ یک از قوانین و مقررات ممنوعیت دفن اموات در محوطه‌های تاریخی همانند قانون حفظ آثار ملی،اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، قانون مجازات اسلامی ، تصویب نامه جلوگیری از دفن اموات در اماکن تاریخی و …. اجرا نمی‌شود.

۶. اسناد موجود و برخی عکس‌های هوایی ، این امر را مسجل می‌کند که در دهه ۴۰ و ۵۰ کل اراضی روستا با هزینه‌ای که از طرف دولت وقت انجام شده بود، از پدران و اجداد ساکن در روستای آتشکده خریداری و عرصه کاخ اردشیر برای دومین بار به صورت کامل آزاد سازی شده .

این در حالی است که پس از انقلاب، مجدد اهالی روستا در محل فعلی ساکن و اراضی را تصرف و در حال حاضر دعاوی متعددی بر علیه میراث فرهنگی مطرح کرده‌اند، که با توجه به ضعف امور حقوقی استان فارس و عدم حضور کارشناسان مورد نیاز در پایگاه جهانی فیروز آباد ، احکامی به نفع متصرفین این اراضی صادر شده!

۷. باید توجه داشت ادامه روند دفن اموات در محوطه اصلی کاخ در جنب آبگیر و قنات موجود، آلودگی‌های زیست محیطی،تخریب لایه‌های باستان‌شناسی اطراف کاخ و حفاری‌های غیر مجاز را به همراه دارد.

اقدامات پایگاه هم هیچ نتیجه‌ای به علت عدم همکاری مسئولان شهرستان و اهالی روستا در بر نداشته و در مواردی منجر به تهدیدات جانی و مالی کارکنان و کارشناسان پایگاه شده .

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا