بیم و امیدهای انتخاب مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان

مهرناز شهباز

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، ۲ روز را در اصفهان گذراند؛ برای رصد شرایط شهری که قطب میراث، صنایع‌دستی و گردشگری ایران است. در این میان دغدغه فعالان هر سه حوزه،انتخاب شایسته مدیرکل میراث فرهنگی بود؛ انتخابی که می‌تواند روزنه‌ای رو به حل مشکلات و چالش‌ها باشد.

چه کسی قرار است بر مسند ریاست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بنشیند؟! این دغدغه بسیاری از فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهری است که هم آثار تاریخی و میراث فرهنگی ارزشمندی  را در دل دارد و هم جایگاه آفرینش آثار فاخر صنایع‌دستی است و درمجموع از ماحصل این ۲ حوزه، یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران شکل‌گرفته است؛ ازاین‌رو اهمیت یک انتخاب شایسته و بجا برای بسیاری از کارشناسان هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار حائز اهمیت است.

 آن‌ها می‌گویند دیگر وقت آزمون‌وخطا برای اصفهان به سرآمده است و باید به‌ دور از انتخاب‌های شتاب‌زده،سیاسی یا غیرتخصصی، کسی را بر مسند ریاست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نشاند که تعهد و تخصص داشته باشد؛ همه تقاضای فعالان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در دیدارشان باعزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی جامه عمل پوشاندن به این خواسته بود. تصمیمی در سایه یک انتخاب اصولی‌تر که بتواند تا حدودی مشکلی از مشکلات آن‌ها را حل کند. آن‌ها معتقدند در سال‌های گذشته، مدیریت نه‌چندان مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ، آبشخور برخی از مشکلات و چالش‌ها در این سه حوزه بوده است.

گفته می‌شود، به‌زودی قرار است ریاست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان انتخاب و اعلام شود؛ گزینه‌هایی هم برای این انتخاب روی میز است اما هنوز معلوم نیست کدام گزینه نهایی شود. تعداد زیادی از فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان  پیشنهادشان را به وزیر میراث فرهنگی داده‌اند اما نتیجه همچنان نامشخص است.

برخی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی بر این باورند برای شهری که آثار تاریخی و میراث فرهنگی ارزشمندی دارد، اهمیت حفاظت از این آثار بسیار با اهمیت است و باید کسی سکان ریاست میراث فرهنگی این شهر را بر عهده بگیرد که احاطه کافی به مسائل حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی داشته باشد؛ چرا که میراث ارزشمند این شهر یکی پس از دیگری براثر نگاه غیر کارشناسی و نبود تعهد کافی تهدید خواهد شد. از سوی دیگر، برخی بر این باورند که باید ریاست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را کسی بر دوش بکشد که دستکم دریکی از سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تخصص، احاطه، تعهد و عرق کافی داشته باشد.

به گفته کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی اصفهان، در سال‌های گذشته، آثار تاریخی براثر مرمت‌های غیراصولی و یا نبود شور و مشورت کافی در معرض آسیب‌های احتمالی قرارگرفته‌اند و از این دیدگاه، برای شهری که به تعبیر آن‌ها شهر موزه خوانده می‌شود و باید به نسل‌های آینده تحویل داده شود، نگرانند. آن‌ها می‌خواهند به دیدگاه و نظرات آن‌ها برای انتخاب مدیری که بر کرسی ریاست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌نشیند احترام بگذارند؛ چراکه آن‌ها در قلب مشکلات و مسائل  میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارند و دیگر فرصتی برای آزمون خطا نمی‌بینند.

این گزارش را در پرداختن به بیم و امیدهایی که برای انتخاب ریاست کرسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان است، در گفتگو با لیلا پهلوان زاده و مرتضی فرشته نژاد از کارشناسان میراث فرهنگی، مهدی شیردل، رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان و کریم بیگی رییس اتحادیه جامعه هتلداران در لینک زیر بخوانید:

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا