آقای وزیر؛ چه خوابی برای میراث اصفهان دیدید؟!

مهرناز شهباز

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی دیروز وارد اصفهان شد و تا لحظه‌ای که در شهر اصفهان بود، برخلاف آنچه از سوی روابط عمومی میراث اصفهان اعلام شد، هیچ کدام از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی اصفهان، او را ندیدند تا بپرسند که حالا او چه خوابی برای کرسی ریاست میراث فرهنگی اصفهان دیده است؟! شهری که میراث فرهنگی اش در سالهای اخیر به دلیل نبود مدیریت و نگاه تخصصی، آسیب های جبران ناپذیری را تجربه کرد! از ماجرای میدانِ خالی از مشورت مرمتِ گنبد شیخ لطف الله گرفته تا شکستن حریم چهارباغ عباسی و خانه های تاریخی و حریم های دیگر آثار تاریخی و شاخص اصفهان چون تخت فولاد و میدان نقش جهان که همه و همه در سایه تعامل با نهادهای فربه که زورشان به میراث می چربید شکل گرفت.

در سالهای اخیر مشکلات و مسائل میراث فرهنگی اصفهان شبیه باتلاقی شده که روز به روز بیشتر از پیش میراث ارزشمند اصفهان را در اثر سوء مدیریت و نبود تعهد و نگاه تخصصی در کام خود فرو می کشد و صدای کارشناسان و دلسوزان میراث فرهنگی هم به هیچ کجا نمی رسد و شنیده نمی شود!

وقتی مدیریت، سیاسی و کیلویی و غیر تخصصی باشد یا به تعبیری این خانه از پای بست ویران است؛ صدا در این زمان و این لحظه که ضرغامی ، وزارتخانه میراث را هدایت می کند چگونه و چطور باید شنیده شود؟!

در این وانفسایی که میراث فرهنگی در باتلاق بی توجهی ها و روزمرگی مشکلات غرق است و فرونشست تیر خلاص را زده؛ شوربختانه زمزمه های ناخوشایندی به گوش می رسد! شاید مدیرانی از جنس صدا و سیما در اصفهان که چوب آخر خواهد بود یا شاید هم از جنس شهرداری تا بافت های تاریخی با بیم تخریب بیش از پیش تن میراث اصفهان را بلرزانند؟ هنوز اما هیچ چیز مشخص نیست ؟!

زمزمه‌هایی برای ادامه یافتن راه ِپیشین، در پیش روی مدیریت میراث فرهنگی اصفهان شنیده می شود؛ مدیرانی که هیچ ارتباطی با میراث فرهنگی یا حتی گردشگری و صنایع دستی ندارند و تنها گزینه ( از بین بد و بدتر) مورد توافق فعالان میراث فرهنگی از سوی استانداری اصفهان هم مورد اقبال و تایید استاندار قرار نگرفته و حالا باید منتظر بود و دید چه کسی با چه سابقه ای بر مسند ریاست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان خواهد نشست؟! مدیری از جنس شهرداری یا از جنس صدا و سیما یا شاید هم چلمن چهاردهم در سلسه ای که در دوران آقای وزیر روی کار آمده اند؟!

هیچ پیش بینی ای نمی توان کرد؛ اما کاش آقای وزیر برای شهر اصفهان با اهمیتی که در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی دارد؛ صدای همان چند کارشناس و کاربلد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان را که برای انتخاب حداقل قابل قبول تری یکصدا شده اند و در میدان مشکلات میراث اصفهان اند، بشنود! و یا برای حفظ میراث اصفهان همدلی بیشتری بین مسؤلان استانی و کشوری باشد!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا