عملکرد منفی ضرغامی در میراث فرهنگی

مرجان حاجی رحیمی«روزنامه نگار»

به عنوان خبرنگاری که از دوران ریاست سیدمحمد بهشتی تا عزت الله ضرغامی اخبار وزارت مگص (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) را رصد کرده ام می خواهم عملکرد صد روزه عزت خان ضرغامی را به صورت بسیار خلاصه بیان کنم:
– نخستین چیزی که او نمیداند این است که مقوله میراث فرهنگی بسیار تخصصی است و چیزی نیست که بخواهد با حرکات پوپولیستی، دیکتاتوری و البته بدون مشورت با کارشناسان خبره درباره آن نظر و دستور اجرا دهد. نکته ای که بعد از چند ماه هنوز به آن واقف نشده.
– این ندانستن را می توان در چراغ سبز او برای تخریب دویست خانه بافت تاریخی شیراز دید، اتفاقی که سبب شد گروه های متخصص اجتماعی و میراثی به آن واکنش نشان دهند و کارزار راه بیندازند در جلوگیری از تخریب بافت زندیه و صفویه شیراز (مصداق آن کسی که سنگی می اندازد در چاه و …)
– این ندانستن را می توان در بیان حفر چاه عمیق در حریم پاسارگاد دید و یا در انتصاب مدیر نابلد بر موزه ملی فرش ایران.
– و ای کاش او اهمیت میراث را می دانست و می دانست که گردشگری و صنایع دستی هر دو مبتنی بر میراث فرهنگی هستند. آخرین گروه هایی که او برای آشنایی و مشورت پذیرفت، کارشناسان میراث بودند.
– حالا در آخرین اقدام دستور داده که از امشب (جمعه نوزده آذر هزار و چهارصد) بنای صفوی عالی قاپو تا ساعت هشت شب باز باشد. آیا او به ظرفیت بارگذاری این بنای چهارصد ساله فکر کرده؟ آیا او چیزی درباره تاثیرگذاری اشعه لامپ ها بر تسریع روند تخریب نقاشی های عالی قاپو می داند؟ بودجه اضافه کار نیروها را چطور می خواهد تامین کند؟
– متاسفانه ضرغامی چون خان ولایات بسیار خودسرانه و بدون مشورت دستور اجرا می دهد. کسی نیست به او بگوید دوران تصمیمات عجولانه و ناپخته به سر آمده؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا