میراث جهانی اشکفت سلمان ایذه در خطر حفاران چاه آب/ ضرورت ورود استاندار خوزستان به موضوع

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه، می‌گوید: آقایان آمده‌اند و با دستگاه‌های حفاری در مسیرهای آبی اشکفت سلمان اقدام به حفر چاه عمیق کرده‌اند و اگر استاندار خوزستان ورود نکند به‌زودی باید شاهد یک فاجعه فرهنگی باشیم.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه، می‌گوید: آقایان آمده‌اند و با دستگاه‌های حفاری در مسیرهای آبی اشکفت سلمان اقدام به حفر چاه عمیق کرده‌اند و اگر استاندار خوزستان ورود نکند به‌زودی باید شاهد یک فاجعه فرهنگی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، شرایط بد بی‌آبی در خوزستان جدی‌تر از همیشه است، آن هم در آستانه بارش‌های نه‌چندان امیدوارکننده‌ای که بر وحشت بی‌آبی در استان می‌افزاید. اینجا کفگیر بی‌آبی به ته‌دیگ خورده است.

متأسفانه عده‌ای برای کشف و تأمین آب شرب در پرآب‌ترین نقطه از کشور «شهرستان‌های ایذه و دزپارت» به هر کجای این دو شهرستان که بوی آب به مشام بیل‌های آنها بخورد، هجوم می‌بردند و این بار در یکی از حساس‌ترین نقاط تاریخی استان و در مسیر اصلی رگه‌های تأمین آب معبد تاریشا، بیل‌های خود را به زمین زده‌اند.

این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌ها از عقیم شدن آب باستانی معبد تاریشا شده است و باید تا دیر نشده جلوی فعالیت دستگاه‌های حفاری را گرفت.

فرامرز خوشاب دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ایذه «تا ری شا» ضمن ابراز نگرانی می‌گوید: اتفاقات اخیر در شهرستان ایذه بسیار نگران کننده است. موضوعی مهم که اگر دیر بجنبیم باید فاتحه ثبت جهانی اشکفت سلمان را خواند. آقایان آمده‌اند و با دستگاه‌های حفاری در مسیرهای آبی اشکفت سلمان اقدام به حفر چاه عمیق کرده‌اند. درست مشابه بلایی که در گذشته بر سر منابع تأمین آب تالاب‌های ایذه آوردند در حال وقوع است.

او ادامه داد: ضمن تشکر از تلاش‌ها و مواضع قاطعانه مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان، نیاز هست تا فوری استاندار خوزستان به موضوع حفر چاه در کنار تپه نورالشهدا ورود کرده و جلوی این کار را بگیرد. اشکفت سلمان یک سایت جهانی است که قدمتی بالای ۳ هزار سال دارد و از سال ۲۰۰۷ تا کنون در لیست موقت یونسکو است. یکی از مهم‌ترین آیتم‌های اصالت بخشی به این سایت تاریخی وجود چشمه‌ای است که از قلب معبد جاری بوده و در تمام فصول سال گردشگران بی‌شماری را برای دیدن و بازدید به درون غار می‌کشاند.

این فعال میراث فرهنگی می‌گوید: حفر این چاه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست حوزه تمدنی ایلام در پی داشته باشد. با توجه به مشترک بودن حوزه آبی الهک و تپه نورالشهدا و منطقه تاریخی اشکفت سلمان، حفر این چاه به‌مثابه زدن رگ حیات تاریخ ایلام و مرگ یکی از جاذبه‌های فرهنگی ایران است.

او می‌افزاید: در صورت حفر این چاه، اصلی‌ترین عنصر و حیاتی‌ترین آیتم جانبخشی اشکفت سلمان از بین می‌رود و مانع ثبت جهانی این اثر منحصربه‌فرد خواهد گردید.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ایذه «تا ری شا» از همه کسانی که نگران مواریث فرهنگی ایران بزرگ هستند می‌خواهد که در کنار اداره کل میراث فرهنگی خوزستان جلوی این‌گونه اقدامات غیر کارشناسانه را بگیرند و مانع از حفر این چاه شوند کمااینکه نامه‌های این انجمن به‌زودی به دست استانداران استان خوزستان خواهد رسید.

در همین خصوص عبده محمد باقرپور یکی از فعالین محیط زیست شهرستان ایذه می‌گوید: با توجه به مواضع شفاف اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه و اعتراضات سازمان‌های مردم نهاد در خصوص حفر چاه عمیق در کنار تپه نورالشهدا، متأسفانه هنوز شاهد ادامه کار دستگاه‌های حفاری هستیم و این موضوع نگران کننده است، به‌گونه‌ای که گفته شده کار به تعطیلی کشیده اما شواهد نشان می‌دهد که فعالیت دستگاه‌های حفاری در شب شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا