تهدیدی جدی در کمین شهر باستانی دارابگرد / جولان پسماند و زباله ها در دارابگرد

سیاوش آریا

چند سالی است که فرونشست زمین و فروچاله ها درحریم و عرصه شهر باستانی و بسیار ارزشمند دارابگرد در استان پارس یکه تازی می کند و فریاد کنش‌گران و دوستداران میراث فرهنگی نیز به جایی نمی رسد.همچنین دیر زمانی ست که انبوه زباله ها و پسماندهای خانگی و ساختمانی درحریم درجه یک و چسبیده به دیواره های دایره ای شکل شهر باستانی دارابگرد، چهره زشت و زننده ای را برجای گذاشته و مایه آزار و فرار اندک گردشگران و دوستداران تاریخ و فرهنگ ایرانی شده است.

اما آنچه که مایه نگرانی کنش‌گران و دوستداران میراث فرهنگی شده است، بی تفاوتی مسوولان میراث فرهنگی، شهر داراب و استان و مدیریت شهری است. زیرا نگارنده چندین سالی است پیاپی در گزارش های بی شماری این دشواری ها را بازگو کرده و به گوش مسوولان میراث فرهنگی رسانده و خواستار توجه و رسیدگی شده است. ولی گویا گوش شنوایی وجود ندارد و برخی از افراد نمی خواهند که چیزی را بشنوند و همواره در خواب بی خیالی به سر می برند. رسانه های شهری و استانی و کشوری نیز ، همچنان ترجیح می دهند سکوت پیشه کرده و با خیال آسوده و به سادگی از کنار کوه مشکلات شهر باستانی دارابگرد، بگذرند و چشم ها را ببندند…
در تازه ترین بررسی های دوستداران میراث فرهنگی داراب وضعیت فرونشست زمین و فروچاله ها در حریم شهر باستانی دارابگرد ، پیشرفت کرده و به تهدیدی جدی برای یادمان ملی داراب تبدیل شده است و اگر هرچه زودتر به آن رسیدگی نشود و راه چاره ای بنیادین برای آن اندیشیده نشود، شهر دارابگرد با خطر نابودی روبرو خواهد شد.
همچنین شهرداری باید به کمک میراث فرهنگی آمده و زباله ها و پسماندهای خانگی و ساختمانی را که سال هاست در حریم درجه یک دارابگرد رها شده و چهره زشتی را به نمایش گذاشته است، جمع آوری کند و تابلو هشدار در جای جای محوطه کار گذارد و با متخلفان برخورد جدی داشته باشد. از سویی باید به مردم بومی و منطقه های پیرامونی آموزش داده تا پالایش فرهنگ صورت گیرد.
شهر باستانی دارابگرد در ۶ کیلومتری شهر کنونی داراب جای دارد و بر پایه سفال های موجود و شواهد سطحی مربوط به دوره اشکانی – ساسانی است و دومین یادمان تاریخی استان پارس است که با شماره ۱۴ در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۱۰ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.
شهر داراب در ۲۴۰ کیلومتری شهرستان شیراز جای دارد.
در پایان امیدوار هستیم مسوولان فرهنگی شهری و استانی به رگ غیرت شأن برخورده و از خواب زمستانی بیدار شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا