سرنوشت شوم درب کوشک از ساخت و ساز تا جولان معتادان

سعید فتوحی / مریم اطیابی

به گزارش میراث باشی، در نیمه قرن سوم هجری قمری شهر قزوین ۷ دروازه داشت که ورود به شهر را ممکن می‌کردند اما در زمان قاجار ۹ دروازه در اطراف قزوین بود: پنبه ریسه، رشت، مغلاوک، راه (درب) کوشک، شیخ‌ آباد، خندقبار، شهزاده حسین، تهران و مصلی که امروز از میان آن‌ها فقط دو سالم به جای مانده‌اند و بقیه به خاطر عدم رسیدگی و خیابان‌کشی‌ها خراب شده‌اند.

به جز دروازه تهران یکی دیگر از این دروازه‌های زیبا که امروزه همچنان وجود دارد دروازه درب کوشک در کنار میدان میرعماد، در انتهای خیابان آزادی یا نادری قدیم است.

چند سال پیش ساخت برج
تجارت به عنوان اولین برج در شهر قزوین در همجواری دروازه درب کوشک وصله ناجور میراث و محیط زیستی قزوین شناخته شد برجی که سازندگانش ساختن آن در جوار یک بنای تاریخی و شکستن حریم آن را جزو افتخارات خود می‌دانستند و معتقد بودند سعی شده معماری و نورپردازی این برج تداعی کننده این دروازه تاریخی باشد؟!

حال هنوز بارِ این آبله زشت بر صورت این دروازه سنگینی می‌کند که به فاصله چند متری از درب کوشک برای ساخت سازه‌ای گودبرداری شده است؟!

گودبرداری که حیرت همگان را بر می‌انگیزد که شهرداری و میراث فرهنگی قزوین چگونه مجوز ساخت آن هم در فاصله‌ای چنین نزدیک را داده‌اند آن هم در حالی که مالک اول چندین بار درخواست ساخت و ساز داده بود و با آن مخالفت شده بود. و اکنون با فوت او فروش ملک از سوی وراث به شخص دیگری چگونه او مجوز ساخت گرفته است؟!

هرچند گفته می‌شود که میراث فرهنگی دستور توقف گودبرداری را داده و در صدد آزادسازی بنا است اما نکته قابل تامل آن که برخی می‌گویند مالک جدید مجوز کاربری تجاری گرفته است؟!!! بنابراین دادن زمین معوض یا تعلق بودجه برای تملک رقم بسیار بالایی می‌شود!

هر چند دروازه درب کوشک در معرض دید عموم و محل رفت و آمد است اما میراث فرهنگی و شهرداری کامل آن را از یاد برده‌اند. اگر به این دروازه زیبا و کاشی‌های قاجاری‌اش نزدیک شوید به راحتی دوده‌هایی که تا دیوارهای کوشک را دربر گرفته قابل رویت است.
دوده‌های ناشی از برپایی آتش در کنار کاشی‌های قاجاری.اثرات ترقه و شب‌مانی معتادین در این دروازه تاریخی کاملا محرز است.

از سویی برخی معتقدند ایجاد پارک و بستن کوچه‌ها و تبدیل آنها به بن بست سبب ایجاد مامن امن برای معتادین و جوانان پر شر و شور شده است.

این در حالی است که برخی می‌گویند اگر شهرداری و‌میراث درب کوشک را تبدیل به یک گذر فرهنگی- هنری و حتی غذایی همانند خیابان ۳۰ تیر تهران بکنند و تردد در آن افزایش یابد و نورپردازی زیبایی برای اطراف بشود عملا پاتوغ معتادین برای همیشه از این محدوده تاریخی جمع می‌شود.

به گزارش میراث باشی، دروازه درب کوشک رو به سمت الموت، رودبار شهرستان و کوشک ها و شکارگاه های شمال قزوین باز می شده و به همین دلیل به دروازه درب کوشک یا راه کوشک معروف شده است. زمان ساخت این دروازه به دوره ی قاجار بازمی‌گردد و کاشی کاری‌هایش متعلق به دوره‌ی حکومت عضدالدوله در سال ۱۲۹۶ ه.ق است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا