طرح ۵۷ هکتاری و نابودی بافت تاریخی شیراز

با اجرای کامل طرح ۵۷ هکتاری در شیراز قسمت‌های زیادی از محدودهٔ تاریخی تخریب می‌شود. با توجه با سابقهٔ ساخت پاساژ بعد از تخریب‌های قبلی، این احتمال می‌رود که سرنوشتی مشابه در انتظار بافت تاریخی شیراز باشد.

چندین دهه‌ است که روند تخریب بافت تاریخی شیراز در دستور کار قرار گرفته و طی ۱۵ سال اخیر ۲۰۰ خانهٔ تاریخی شیراز به بهانهٔ اجرای طرح توسعه نابود شده‌اند. وسعت بافت تاریخی شیراز به ۳۶۰ هکتار می‌رسد و در این محدوده بیش از ۲ هزار خانه با ارزش تاریخی وجود دارد.

غلامحسین معماریان استاد دانشگاه علم و صنعت به ایلنا گفته که در دههٔ ۶۰ و همین‌طور در سال ۱۳۷۶ تخریب‌های گسترده‌ای تحت نام بین‌الحرمین انجام شده که این اقدام، بزرگ‌ترین تخریب در تاریخِ تخریب‌هایِ بافت تاریخی در چهار دههٔ گذشتهٔ ایران بوده است.

به گفتهٔ معماریان، با شکل‌گیری دولت سیزدهم همان سیاست تخریب‌ خانه‌های تاریخی در دولت دهم، به شکل دیگری دنبال می‌شود؛ او تاکید کرده «قسمت جنوب حرم را به بهانهٔ طرح بین‌الحرمین تخریب کردند. زمینی بزرگ در آن‌جا وجود داشت [که] حرم می‌توانست از طرف جنوب گسترش پیدا کند. ولی چون خرید ارزان خانه‌های تاریخی سودآورتر بود، احتمالا به فکر افتادند که زمین کنار خیابان را پاساژ کنند و سود سرشاری کسب کنند و تخریب‌ها را در شرق ادامه دهند.»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا