حریم «قصر ابونصر» شیراز با مجوز میراث فرهنگی شکسته شد!

نخستین اثر ثبت ملی شهرستان شیراز و استان پارس با شماره ثبت ۱۳ به تاریخ ۲۴ شهریورماه ۱۳۱۰ خورشیدی که هویت و شناسنامه شهر شیراز به شمار می آید و در یکی از گل نبشته های یافته شده در محوطه آن،نام «شیراز» آمده است از سوی شهرداری و با پروانه (مجوز) کار از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرکز استان، حریمش شکسته شد!؟

کاخ – دژ باستانی و ارزشمند نامدار به قصرابونصر که یادگاری به جا مانده از دوره اشکانی – ساسانی است و در دوره اسلامی نیز از آن استفاده شده و دارای ارزش بسیار فراوانی از دیدگاه مطالعات باستان شناختی است از سوی شهرداری حریمش شکسته شد . هم اینک پیمان کار در حال خاکبرداری و کار است تا به گفته مسوولان یگان حفاظت میراث فرهنگی،در کنار آن بوستان (پارک) حاشیه ای بسازند!! این در حالی است که به گمان فراوان هنوز این اثر ملی حریم و عرصه مصوب ندارد و بر پایه قانون های میراث فرهنگی که به روشنی در کتاب قوانین میراث فرهنگی آمده است، ساخت و ساز در حریم درجه یک آثار ثبت ملی ممنوع است و تخلف به شمار می آید. از سویی، پایین تپه نامدار به قصرابونصر شیراز، که در واقع بخشی از عرصه اصلی و باستانی محوطه به شمار می آید زمین های کشاورزی وجود دارد و سال هاست که کشاورزان در آنجا کشت می کنند که حتا همین کار هم تخلف بوده و می بایست میراث فرهنگی با همکاری شهرداری و دیگر نهادهای مسوول شهری زمین ها را تملک می کرده تا محوطه باستانی حفظ شده و آسیب نبیند… با این همه، به تازگی پیمانکار شهرداری در حال ساخت و ساز در حریم درجه یک و چسبیده به عرصه اثر است که با پیگیری ها و پرس و جوهای نگارنده روشن شد که شهرداری با پروانه میراث فرهنگی در حال ساخت بوستان حاشیه ای است!؟ که جای شگفتی و پرسش فراوان دارد و روشن نیست چگونه کارشناسان میراث فرهنگی و بر چه اساسی به آن پروژه پروانه کار داده اند و یا اینکه پیمانکار خلاف کرده و ضابطه ها را زیر پا گذاشته است. هرچند که، در اصل موضوع تفاوتی پدید نمی آورد و حریم اثر ملی و آبروی فرهنگی شهر شیراز شکسته شده و این کار تخلف به شمار می آید.
اکنون باید دید که آیا رسانه ها و جامعه علمی دانشگاهی و دوستداران میراث فرهنگی همچنان و همانند همیشه سکوت پیشه خواهند کرد.
مهم تر از همه، پاسخ مسوولان میراث فرهنگی به این تخلف چیست؟ آیا قصرابونصر حریم و عرصه مصوب دارد؟ که اگر دارد که فاجعه ای بدتر رخ داده است و اگر نه، باز هم این کار تخلف است و باید بازنگری در پروانه کار صورت گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا