شهردار منطقه یک اهواز را باید بازداشت کنند / یک خانه تاریخی دیگر در اهواز تخریب شد

مجتبی گهستونی، فعال میراث‌فرهنگی خوزستان

شهرداری اهواز و شهرداری منطقه یک این کلانشهر، بی‌توجه به ضوابط مربوط به بافت تاریخی بار دیگر موجب تخریب یک خانه تاریخی و با ارزش معماری دیگر در شهر اهواز شد.
اگر اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان و اداره میراث‌فرهنگی اهواز، بازداشت شهردار منطقه یک را در نتیجه تخریب خانه پدری کیانوش عیاری (کارگردان سینما) و احمد محمود (داستان نویس)، خانه شالباف و اینبار خانه خیابان مصطفایی را اجرایی کنند شهرداران دیگر مناطق به خود اجازه دور زدن قانون را نمی‌دهند و استعلام‌های لازم را انجام خواهند داد.
شکایت از شهرداری اهواز و شهرداری منطقه یک و بازداشت شهردار یک امر قانونی و در زمره وظایف اداره کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی گردشگرذی خوزستان است که باید آن را دنبال کند.
شورای شهر، شهرداری اهواز و شهرداری منطقه یک با وجودی که از حساسیت‌های تخریب آثار با ارزش معماری آگاهی داشته و از وجود ضوابط بافت‌های تاریخی خبر دارند، چشم خود را روی قوانین بسته و منجر به تخریب خانه‌ای دیگر در بافت تاریخی شهر اهواز شدند.
این خانه با ارزش معماری که در محله سی ‌متری، خیابان مصطفایی، نبش مسلم قرار داشت از اداره میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی گردشگری اهواز استعلام دریافت نکرده بود.
حال که استاندار خوزستان، اعضای شورای شهر اهواز کاملا جدید هستند و فرد جدیدی اداره شهر را به عنوان شهردار بر عهده دارد باید در نظر داشته باشند که به موجب ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی، جلوگیری از اجرای قوانین مملکتی، جهت مسئولین مربوطه، مجازات از انفصال از خدمات دولتی را در پی دارد که پیش از این در سال ۱۳۹۷ پیگیری‌های این وزارتخانه در خصوص عدم استعلام شهرداری ارومیه در بافت تاریخی این شهر از اداره کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی گردشگری آن استان منجر به صدور حکم انفصال از خدمات دولتی شهردار منطقه ۴ ارومیه شود؛ لذا با توجه به اینکه استاندای هر استان، مسئولیت اجرای سیاست‌های عمومی کشور و ارتباط با وزارتخانه‌ها در آن استان را بر عهده دارد.
پس لازم است نسبت به پیگیری اجرایی شدن «استعلام در خصوص هرگونه ساخت و عملیات عمرانی در بافت تاریخی» به خصوص بافت تاریخی شهر اهواز در محدوده شهرداری‌های مناطق ۱و ۲و ۷ اهواز از اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی استان، دستورات لازم صادر شود.
تخریب یک خانه با ارزش معماری دیگر در محدوده بافت تاریخی اهواز بی‌توجه‌ای کامل به قانون و بخشنامه‌های اداری برای حفظ بافت‌های تاریخی و بناهای ارزشمند است.
پیش‌تر استاندار خوزستان در نامه‌ای خطاب به مهراب فلسفی‌زاده مدیرکل امور شهری و شوراهای استان خوزستان اعلام کرد: «دستور فرمایید قبل از هرگونه عملیات عمرانی و صدور پروانه ساختمانی در محدودیت بافت تاریخی شهر اهواز جهت اخذ استعلام و مجوزهای لازم اقدام کند.»
همچنین در آغازین روزهای مهرماه ۱۴۰۰ معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌ای خطاب به آقای خلیلیان استاندار خوزستان بر «لزوم استعلام ضوابط در بافت تاریخی اهواز توسط شهرداری اهواز از اداره کل میراث‌فرهنگی» تاکید کرد و یادآور شد: همانگونه که مستحضرید محدوده بافت تاریخی اهواز به شماره ۱۶۸۳- ۸۸۲۱ مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۸۸ به وزارت کشور و مجددا در قالب مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با موضوع ابلاغ نقشه محدوده بافت‌های تاریخی فرهنگی ۱۶۸ شهر به شماره ۳۰۰/۴۲۶۵۲ مورخ ۲۷/۷/۱۳۹۴ به کلیه دستگاه‌های ذیربط ابلاغ گردیده است و طبق قوانین متعدد از جمله موارد ذیل تعیین ضوابط حاکم بر این محدوده از جمله ضوابط کلیه ابنیه واقع در آن بر عهده وزارت میراث‌فرهنگی کشور بوده است. لازم است جهت هرگونه اقدام در این محدوده از این دستگاه استعلام صورت گیرد.»
شهرداری اهواز باید متوجه باشد که بند ۱۱ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ ماده ۱۰۲ قانون اصلاح پاره‌ای از مواد الحاق مواد جدید به قانون مصوب سال ۱۳۳۴ و ماده ۳ آئین نامه اجرایی حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۸۱ شورای عالی امنیت ملی و بند ۲۳ راهکارهای اجرایی قانون برنامه سوم توسعه کشور مصوب ۱۳۷۹ و همچنین بند ۶ ماده ۲ آئین نامه اجرایی ماده ۱۶۶ تنفیذ قانون برنامه سوم توسعه کشور موضوع ماده ۱۱۵ قانون برنامه چهارم توسعه کشور مصوب ۱۳۸۴ بر ضرورت حفاظت از بافت‌های تاریخی و تک بناهای موجود تاکید دارد.
با این وجود متاسفانه شهرداری اهواز به رغم مکاتبات و پیگیری‌های فراوان اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان و ریاست وقت شورای شهر اهواز از این مهم استنکاف کرده و جز در موارد محدود استعلامی از این اداره کل به عمل می‌آورد که این امر موجبات تخریب و آسیب به یکپارچگی این بافت تاریخی و مخدوش شدن سیما و منظر آن و نیز ایجاد اخلال در اجرای وظایف حاکمیتی این دستگاه را فراهم آورده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا