شبیخون به چهارتاقی و مهراب سنگی ایج

چهارتاقی ساسانی شهر ایج به همراه مهراب سنگی که به مسجدسنگی نامداراست در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری به سرمیبرند و از سوی افرادنابخرد مورد بی مهری قرارگرفته و در جای جای بنای ملی انبوه یادگاری نویسیها با رنگ نمایان است که چهره یادگار ساسانیان را خدشه دار کرده است. تعرض به این دو یادمان ساسانی که درکنار یکدیگر جای گرفته اند به اندازه ای زیاد است که باید «مثنوی هفتاد من» را نگاشت!

بنای نامدار به مهراب (محراب) سنگی که در دوران اسلامی به مسجد تغییر کاربری داده و به مسجد سنگی نامدار است بیشتر شبیه بنایی است که بر روی آن طرح سیاه مشق و نقاشی اجرا شده است تا بنایی به یادگار مانده از دوران ساسانیان!
انبوه یادگاری نویسی با رنگ در جای جای مهراب سنگی،چهره زشتی را برجای گذاشته و مایه دل نگرانی و اندوه و شرم است. با این همه، به تازگی نیز یادگاری نویسی ها بر پیکر بی جان و بی دفاع یادگار ساسانیان نقش بسته است که ریخت مهراب سنگی را به هم ریخته و صحنه زننده ای را به نمایش گذاشته است. این در حالی است که در بازدید سال گذشته نگارنده، برخی از یادگاری نویسی ها(واژه فرمدو) وجود نداشته و به تازگی به گونه گسترده در جای جای هر دو اثر ساسانی نگاشته شده است. همچنین ترک و شکاف هایی که از گذشته در بنای مهراب سنگی وجود داشته، بر اثر گذشت زمان و رسیدگی نکردن مسوولان میراث فرهنگی و رها شدن آن، بیشتر شده و تهدیدی جدی برای یادگار ساسانیان به شمار می آید.امابدتراز همه، دربازدیدی که نگارنده با تنی چنداز باستان شناسان ازاین اثر ملی داشته و با آن برخورد کرده، تعرض ولگردان ومعتادان بر یادگار ساسانیان است.چند تن از افراد بومی بر روی مهراب سنگی نشسته و بساط عیش و نوش و موادافیونی و پیک نیک و غیره پهن کرده و درجلو چشمان اندک گردشگران که با خانواده نیز بودند،سرگرم مصرف موادمخدر شده و دربرابر درخواست نگارنده که با آرامی و آگاهی رسانی از وضعیت بنای ملی سخن گفته، قرار گرفته اند و در پاسخ ما، تنها به این جمله کوتاه بسنده کرده اند که «این کار هر هفته ماست و این مکان هم مال ماست و شما تازه از راه رسیدید و غریبه هستید!»
همچنین این افراد با شکستن شاخ و برگ درختان محوطه، آنها را آتش زده و درکنار آثار ملی، آتشی گسترده برپا کرده بودند و به توضیحات ما نیز توجهی نکردند.باید دانست که در کنار آثار تاریخی و طبیعی برپا کردن آتش افزون بر خطراتی که دارد، ممنوع است.

با این همه، نگارنده موضوع را به آگاهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان رسانده است.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا