آلومینیوم هرمزگان ، هفت تپه‌ای دیگر بود اما چه شد

فردی که قلک رأی روحانی بود با پیگیری ویژه استاندار هرمزگان (همتی) و همراهی نمایندگان مجلس «نه با رأی دادگاه امروز مثل هفت تپه پس بگیرند» بلکه با پیگیری از طریق استانداری به سرانجام و سروسامان رسید.

وضعیت امروز شرکت آلومینیوم هرمزگان و مجتمع هرمزآل ۲ پس از واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی به بخش خصوصی، در راستای مدیریت بحران کارگری مجتمع آلومینیوم المهدی به علت عدم مدیریت در واگذاری به مالک قبلی، ۱۴ جلسه کارگروه ویژه در محل استانداری تشکیل شد که در حوزه اقتصادی توانستند با کمترین تبعات اجتماعی به سرانجام برسد.

از یاد نبریم این موضوع به شهادت نهادهای نظارتی بسیار پیچیده‌تر از موضوع هفت تپه خوزستان بود، گفتنی است؛ کارخانه به دلیل اختلافات متعدد با ۲۵۰۰ کارگر رها شده بود ، که با هماهنگی صورت گرفته و تصمیمات به موقع در استان هرمزگان از سوی دکتر همتی کمترین بازتاب منفی را داشته و مجدداً به گروه مالی مپنا واگذار شد که این موضوع باعث رضایتمندی کارکنان این مجموعه و همچنین ایجاد جوی آرام در سطح جامعه گردید که می‌توان شرح اقدامات صورت گرفته جهت بهره‌برداری به صورت موردی بدین شرح است؛

۱- شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال که سهام آنها متعلق به سازمان ایمیدرو بوده با ظرفیت سالیانه ۲۵۷ هزار تن شمش آلومینیوم در سال ۱۳۹۳ از طریق سازمان خصوصی سازی به صورت ۳۶/۷۳% سهام المهدی و ۱۰۰% سهام هرمزآل به مزایده گذاشته شده و در سال ۱۳۹۴ به آقای علی محمدی مدیرعامل شرکت فروآلیاژ گنو واگذار شده است.

۲- از سال ۹۴ این شرکت فعال بوده ولی اختلافاتی در خصوص نحوه واگذاری و قیمت ارزیابی شده در استان مطرح که از طریق استانداری و دستگاه‌های نظارتی پیگیری‌های در حال انجام بود.

۳- میزان بدهی شرکت آلومینیوم المهدی به تعزیرات حکومتی بدلیل عدم ارائه محصول تولیدی توسط واحد در بورس کالا ، به مبلغ ۷۵۷ میلیارد تومان ، همچنین دیگر بدهی‌های شرکت بابت: برق ، مالیات ، تأمین اجتماعی و … (بدون احتساب بدهی‌های بانکی) مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بود که همگی آنها از عمده‌ترین مشکلات شرکت آلومینیوم در آن زمان محسوب می‌گردید.

۴- سازمان خصوصی سازی طی نامه شماره ۲۴۷۷۵ مورخ ۲۰/۹/۹۷ اعلام نموده است که طی انجام مراحل و تشریفات قانونی مجددا” سهام آلومینیوم المهدی و هرمزآل” را واگذار می‌نماید و تا زمان مشخص شدن خریدار جدید ، سهام واگذار شده در توثیق سازمان خصوصی سازی میباشد.

۵ – جهت رفع مشکلات مربوط به عدم امکان صادرات ، موضوعات مندرج در بند ۳ گزارش ، نحوه تأمین مواد اولیه ، هماهنگی جهت خروج شمش از مجموعه و تأمین منابع مالی جهت هزینه کردهای جاری مجموعه ( در زمان مدیریت سازمان خصوصی سازی ) با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط استانی و نماینده سازمان خصوصی سازی مستقر در مجتمع المهدی، ۱۴ جلسه کارگروه رفع موانع تولید برگزار گردید.

۶ – همچنین در راستای رفع مشکلات موجود، ادامه روند تولید و جلوگیری از مشکلات بعدی، اقدامات پر رنگ «استانداری هرمزگان» پیگیری‌ها و اقدامات متعددی را در این خصوص انجام داد و مکاتبات متعددی خطاب به مقام عالی وزارت کشور ، ریاست سازمان خصوصی سازی ، وزارت اقتصاد ، وزارت صنعت معدن و تجارت بعنوان کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید ، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و بازرس کل استان انجام داده است. به‌عنوان مثال

الف: برگزاری جلسه شورای تأمین برای رفع برخی از مشکلات موجود در این زمینه

ب: پیگیری جهت رفع مشکل تأمین مواد اولیه از طرق مختلف از جمله مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت.

ج: پیگیری و رفع مشکلات موجود در زمینه امور کارگری و کنترل تنش‌های موجود اجتماعی.

د: جلوگیری از تعدیل نیروی کار شاغل در واحد.

ه‍: پیگیری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان مبنی بر ادامه روند ارائه خدمات به واحد تولیدی تا تعیین تکلیف واگذاری

ی: تأمین منابع مالی از طرق مختلف در راستای ادامه فعالیت و روند تولید واحد در دوران واگذاری

مبلغ اسمی سهام اشخاص حقیقی و حقوقی آلومینیوم: ۱۶۲۱۵۱۳۴۲۵ هزار ریال

تعداد نیروی انسانی قبل از واگذاری تاریخ ۳۰/۱۰/۹۷: ۲۰۷۱ نفر

تعداد نیروی انسانی بعد از واگذاری تاریخ ۳۰/۱۰/۹۷: ۲۰۷۳ نفر

بازسازی و مرمت ۲ دستگاه از ۳ دستگاه کوره ۶۵ و ۲۵ تنی در کارگاه ریخت

برخی اقدامات برای رضایتمندی کارگران مجموعه

– پرداخت سیستماتیک و به موقع حقوق و مزایای پرسنل در اول هر ماه.

– تغییر شرکت طرف قرارداد بیمه تکمیلی و عقد قرارداد با شرکت جدید.

– رفع مشکلات بازنشستگان شرکت.

– پرداخت کمک‌های رفاهی برای پرسنل در مناسبت‌های مختلف.

۷ – مکاتبه با تعزیرات حکومتی مبنی بر توقف موقت عملیات اجرایی دادنامه هیأت تجدید نظر از تعزیرات حکومتی و مدیر کل بازرسی دفتر نهاد ریاست جمهوری جهت جلوگیری از تعطیلی مجموعه.

۸ – قابل ذکر است در سال ۱۳۹۷ حدود یک چهارم دیگ‌های خط تولید در مدار بوده است ( ۱۰۷ دیگ ) که به نسبت مدت مشابه سال ماقبل آن بیش از ۳۹ درصد کاهش تولید را شاهد بودیم، لیکن با واگذاری این شرکت به مپنا به ۳۴۰ دیگ رسید.

وضعیت شرکت المهدی پس از واگذاری به مپنا
( تاریخ واگذاری بهمن ۱۳۹۷ )

• تعداد دیگ‌های در مدار از ۱۰۷ دیگ قبل واگذاری به ۳۴۰ دیگ تا پایان سال ۱۳۹۹ رسید که به دلیل محدودیت‌های برق و الزام خروج دیگ از مدار توسط توانیر، در حال حاضر ۲۸۸ دیگ در مدار تولید هستند. ( کل دیگ‌های شرکت ۴۶۸ فقره میباشد. )

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا