کارنامه ۴ ساله همتی در هرمزگان

اهم عملکرد و اقدامات شاخص های استان از سال 1396 تا 1400 بدین شرح است؛

کشاورزی:

توسعه سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار با رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال۹۶ ( از ۹۰ هزار هکتار به ۱۱۸ هزار هکتار رسیده است)

تولید ۳۵/۳ میلیون تن محصولات کشاورزی با افزایش ۳۴ درصدی نسبت به سال۹۶ ( تولید از ۵/۲ میلیون تن به ۳۵/۳  میلیون تن رسیده است)

توسعه ۴۰۹  درصدی سطح زیرکشت گلخانه‌های استان ( از ۱۸۵ هکتار به ۹۴۲ هکتار رسید)

اجرای عملیات آبخیزداری که تا کنون ۸۰۰۰ سازه آبخیزداری در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در استان احداث و بیابان زدایی در سطحی بالغ بر ۱۰ هزار هکتار صورت گرفته است.

شیلات:

تولید ۵۹۰۰ تن پرورش ماهی در دریا با ۴۸ درصد تغییر نسبت به سال ۹۶ با ۳۹۹۰ تن.

افزایش ۲۲۳ درصدی پرورش میگو در استان با تولید ۳۲۰۰۰ تن و افزایش ۹۱ درصدی اراضی پرورش میگو از ۲۹۹۹ هکتار به ۵۷۱۴ هکتار تاکنون رسید.

صنعت و معدن:

صدور تعداد: ۱۸۳۳  فقره جواز تأسیس صنعتی –  ۳۴۱ فقره پروانه بهره برداری صنعتی و  ۷۱ فقره پروانه بهره برداری معدن از سال ۹۶ تا کنون انجام پذیرفت.

افزایش ۴۴ درصدی تولید فلزات اساسی شامل: شمش آلومینیوم – شمش فولادی – آهن اسفنجی و  شمش روی.

افزایش ۲۸ درصدی ظرفیت اسمی تولید قیر استان (از ۳/۶ میلیون تن به ۱/۸ میلیون تن )

از سال ۹۶ تا پایان ۹۹ میزان سرمایه گذاری مصوب خارجی ۷۴۳ میلیون دلار بود که از این حجم ، به میزان ۷۴ میلیون دلار جذب شده است.

تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به صورت مستمر و منظم در استان به گونه‌ای که تاکنون حتی یک واحد اقتصادی و تولیدی بزرگ در استان غیر فعال نیست. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد ۴۷۴ جلسه با ۲۵۶۰ مصوبه و تعداد ۱۳۱۳ پرونده با موضوعات مختلف برگزار شده است.

پیگیری و نظارت بر تنظیم بازار در تمامی شرایط و همچنین حین اجرای طرح مدیریت سوخت در استان در عرضه آبزیان ، مرغ و سیمان و … با برگزاری جلسات کارگشا متعدد ، مستمر و حتی روزانه با فرمانداری‌ها و اعضای کمیسیون به گونه‌ای که استان هرمزگان جزء استانهای برتر از نظر کمترین بازتاب و کمبود کالاهای اساسی بوده است.

تشکیل کارگروه اقدام و عمل در استان برای اولین بار در کشور در راستای بررسی برخی از مشکلات خاص بخش خصوصی مانند: مشکل واگذاری آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی – رسوب کالا و کانتینر در بنادر استان – ترخیص و تأمین کالاهای اساسی استان و … با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی و حضور برخی از دستگاه‌های اجرایی استان و برگزاری جلسات مربوطه به صورت موردی و در مواقع خاص از اقدامات شاخص استان است.
 
با عنایت به تمهیدات انجام شده از سوی واحدها جهت مبارزه با کرونا مطابق پایش‌های صورت گرفته علیرغم تحمیل هزینه‌های مضاعف بر واحدهای تولیدی بر میزان تولید واحدها تأثیری نداشته است و تا الان هیچ یک از واحدهای تولیدی به علت شیوع کرونا تعطیل نشده است.

مبالغ مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در کمک به بیماری کرونا: جمعاً به میزان قریب به ۳۰ میلیارد تومان بود که کماکان این کمکها از طرف صنایع ادامه دارد.

اجرایی نمودن طرح تصفیه تکمیلی و شیرین سازی فاضلاب بندرعباس با حجم ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و انتقال آن به صنایع غرب با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان که در قالب قرارداد بیع متقابل فی مابین صنایع غرب و شرکت آب منطقه ای منعقد شد.

پیگیری مستمر جهت رفع برخی از مشکلات بعد از شیوع ویروس کرونا در استان با حمایت ویژه از واحدهای تولیدی و متقاضی فععالیت در این حوزه از جمله: راه اندازی  مجدد، تأمین نقدینگی و پیگیری جهت استمرار تولید واحد تولیدی هرمز الکل بندر پس از ۵ سال جهت تولید الکل اتانول – تغییر خط تولید شرکت پارس هژیر جنوب جهت تولید الکل اتانول – راه اندازی ۴ واحد جدید در زمینه تولید ماسک سه لایه یکبار مصرف پزشکی – راه اندازی ۳ خط تولید محلول ضدعفونی کننده دست و…. .

مرزنشینی:

تصویب ۱۵ رویه گمرکی در کارگروه مرزهای مجاز کشور برای مناطق (تبن، شیو، نخیلو، بندرآفتاب، چارک، سوزا، تیاب، کرگان، کوهستک، سیریک و گوگسر) و ارائه پیشنهاد ۳ رویه گمرکی برای ( بندر پهل – اسکله حرا-بندر لافت)، که در این میان موضوع بازگشایی مجدد گمرک گوگسر از توابع شهرستان جاسک با توجه به اهمیت موضوع، محرومیت موجود و شرایط خاص منطقه به صورت ویژه پیگیری می‌گردد.

دریافت مجوز مرز رسمی برای ۱۳ نقطه از مرزهای استان جهت توسعه و تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی از کارگروه مرزهای مجاز کشور انجام شد.

راه اندازی تعداد ۸ بازارچه ملوانی در استان ( تیاب، خمیر، میشی، سیریک، بندرلنگه ،کنگ، زهوکی و چارک) از اقدامات صورت گرفته استان هست که ۵ بازارچه ملوانی دیگر در جاسک، لیردف، کرگان، پارسیان، بندرعباس در دست اقدام میباشد.

بخش راه:

احداث ۶/۱۸۱۵ کیلومتر راه روستایی و ۸۹۶ کیلومتر رویه آسفالته راه روستایی از سال ۹۲ تا الان.

احداث و بهره برداری از ۲۸۳ کیلومتر بزرگراه در استان از جمله تکمیل و بهره برداری از بزرگراه بندرعباس – رودان، بندرعباس – میناب تکیمل و بهره برداری از ۴۷ کیلومتر از بزرگراه کریدور ساحلی جنوب واقع در قطعه پارسیان، بندرلنگه، بندرخمیر تکمیل و بهره برداری از ۲۸ کیلومتر از بزرگراه گهکم، داراب، فسا، شیراز در حوزه هرمزگان.

جاده و راهسازی در هرمزگان زیر پوشش شبکه گسترده با سطوح مختلف هست بطوری که الان:

راه‌های روستایی آسفالته استان: ۶/۵۱۱۲ کیلومتر

بزرگراه و آزادراه: ۷۵۱ کیلومتر

راه عریض و معمولی: ۶۷۵ کیلومتر

راه فرعی آسفالته: ۱۷۹۰ کیلومتر

سامانه نظارت دوربین تصویری: ۲۱ دستگاه

مجتمع خدماتی و رفاهی: ۳۵

برقراری راه‌های ارتباطی بشاگرد که زمینه ساز توسعه و آبادانی و سبب زدودن محرومیت از چهره این منطقه خواهد شد:

اجرای پروژه راه ارتباطی پاهتک-دهیج-درپهن شهرستان بشاگرد  به طول ۴۳ که تردد ۶۰۳ خانوار با جمعیت ۲۱۱۹ نفر تسهیل خواهد گردید.

اجرای پروژه راه ارتباطی سرحدی شهرستان بشاگرد به طول ۸۷ کیلومتر.

احداث راه اصلی جاسک – بشاگرد – قلعه گنج – محمدآباد ریگان به طول ۴۸۰ کیلومتر که تنها ۱۷۵ کیلومتر در حوزه هرمزگان میباشد.

حوزه آب و سدها:

ساخت سد و تصفیه خانه سرنی در میناب ، مهار آب‌های سطحی در شرق هرمزگان و تأمین آب پایدار شهرستان میناب با اعتبار ۱ هزار میلیارد تومان

مهار کلیه آب‌های سطحی که از دسترس خارج می‌شوند از طریق احداث سد ( سدهای استقلال، چگین، شمیل و نیان و سدسرنی با حجم مخزن ۷۵۴ میلیون متر مکعب در حال بهره برداری هستند.)

قبل از سال ۹۶ آب شرب مورد نیاز بندرعباس از محل سد استقلالی میناب تأمین می‌شد که با پیگیری انجام شده و ایجاد ۶ سایت آب شیرین کن با ظرفیت ۱۴۴ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز  در شهرستانهای بندرعباس، بندرلنگه، بستک و جاسک آب شرب مورد نیاز بندرعباس از آب شیرین‌کن‌ها تأمین و آب سد استقلال میناب صرفاً جهت بهره برداران کشاورزی اختصاص می‌یابد.

بخش مسکن:

تعداد ۹۷۶ پروژه مسکن اجرا شده دولتی با اعتبار ۶۱۲۱۰ میلیارد ریال از سال ۹۶ تا کنون .

آموزش:

از سال ۹۶ تا کنون تعداد ۴۷۴ پروژه در قالب ۱۵۸۲ کلاس درس با زیر بنای ۲۰۱ هزار و ۱۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۵۶۸ میلیارد تومان با ۳۹ هزار و ۵۵۰ دانش آموز زیر پوشش به بهره برداری رسیده است.

گردشگری:

افزایش ۳۳۳ درصدی مراکز بومگردی از سال ۹۶ با ۱۲ مرکز به ۵۲ مرکز تا کنون.

افزایش ۲۶ درصدی مجتمع های گردشگری از سال ۹۶ تا کنون ( سال ۹۶ تعداد ۴۱ مجتمع و اکنون ۵۲ مجتمع)

سرمایه گذاری:

از سال ۹۶ تا پایان ۹۹ میزان سرمایه گذاری مصوب خارجی ۷۴۳ میلیون دلار بوده که از این حجم، به میزان ۷۴ میلیون دلار جذب شده است.

پرداخت میانگین سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی بانک‌ها در سطح استان در حوزه‌های مختلف از سال ۹۶ تا پایان ۹۹.

پرداخت بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت ، تبصره‌ای و اشتغالزا در سطح استان از سال ۹۶ تا کنون.

در استان هرمزگان در سال ۹۹ تعداد ۷۱۱ طرح و پروژه اقتصادی توسط بخش خصوصی با میزان سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۴۷ هزار نفر در دست اجرا بوده است.

اشتغال:

میزان اشتغال ایجاد و ثبت شده در سامانه رصد توسط دستگاه‌های اجرایی استان از سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۳۹۹ به میزان ۱۱۱۸۰۰ نفر بوده است.

تولید برق:

میزان تولید نیروی برق استان در سال ۱۳۹۶ معادل ۳۰۱۸ مگاوات بوده که در حال حاضر این ظرفیت با افزایش ۱۲۰۶ مگاواتی (با رشد ۴۰ درصدی) به ۴۲۲۴ مگاوات رسیده است.

در ضمن در حال حاضر تعداد ۵ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۲۰۸۶ مگاوات نیز در سطح استان در حال اجرا و ساخت است.

مناطق ویژه:

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی برپارسیان:

پیگیری و رفع مشکلات زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان از طریق سازمان حفاظت محیط زیست که مدتها مانع اجرای طرحها و پروژه‌ها گردیده بود.

پیگیری و اخذ مجوز مرز رسمی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان از طریق وزارت کشور.

پیگیری و تأمین برق مورد نیاز منطقه ویژه پارسیان.

تسریع در روند تکمیل و  راه اندازی اسکله ها و استقرار گمرک و اداره بندر منطقه ویژه پارسیان.

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان: در بندر این مجموعه کل حجم سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیون یورو بوده که تاکنون ۷۵ میلیون یورو جذب شده و فاز اول اسکله این منطقه نیز به بهره برداری رسیده است.

تعداد ۴  قرارداد واگذاری زمین برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی با سرمایه‌گذاری قریب به ۵ میلیارد یورو امضاء شده است. همچنین تعداد ۳ طرح با حجم سرمایه گذاری ۵۷۸/۱ میلیارد یورو نیز در مرحله امضاء قرارداد است.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس:

در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در سالهای: ۱۳۹۶ ، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مبلغ ۵/۱۲۳ میلیون دلار سرمایه گذاری محقق شده و در سال ۱۳۹۹ نیز تعداد ۳۰ پروژه به ارزش ۱۶۱۰میلیون دلار و ۴۶/۲ میلیارد یورو در شرف اخذ مجوز بوده است.

در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۹ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۶۰۴ میلیون دلار قراداد آنها منعقد شده است.

دشت جگین و میناب:

توسعه و بهره برداری از اراضی پایین دست سد جگین :

واگذاری ۲۱۵۰ هکتار از اراضی پایین دست سد جگین به سرمایه گذار بخش خصوصی در فاز اول برای تولید ۱۰۷۵۰۰ تن محصول و ایجاد ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم.

پیگیری و واگذاری ۷۰۰ هکتار از اراضی به سرمایه گذار بخش خصوصی که سرمایه گذار مشخص شده و حال واگذاری میباشد که با اجرای این طرح ۳۵۰۰۰ تن محصول تولید و برای ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

پیگیری و هماهنگی برای واگذاری ۴۰۰ هکتار از این اراضی به بخش خصوصی

دشت بارق:

در دشت بارق ۵۵۰ هکتار از اراضی مستعد برای ایجاد گلخانه شناسایی که سرمایه گذار آن مشخص و در حال واگذاری میباشد. که با بهره برداری از این اراضی ۳۸۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۴ هزار تن محصول تولید خواهد شد.
 
دشت میناب:

با توجه به برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، عملیات بازسازی و احیاء باغات و نخیلات در سطح ۷۳۰۰ هکتار از اراضی دشت میناب انجام شده که با اجرای این طرح میزان تولید در هکتار در باغات از ۴ تن به ۱۲ تن و در اراضی زراعی به ۵۰ ارتقاء یافته و با تأمین آب پایدار بهره‌وری آب نیز به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

جاسک:

ایجاد مخازن نفتی جهت صادرات و بانکرینگ سوخت در حوزه جاسک و شرق استان.

پیگیری جهت ایجاد شهرک صنعتی توسط بخش خصوصی در جاسک .

طرح پتروپالایش مکران با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه (سرمایه گذاری این طرح ۵/۶ میلیارد دلار (۴/۵ میلیارد یورو) ارزی و ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ریالی – با اشتغال ۲۵ هزار نفر در زمان ساخت و ۳ هزار نفر در زمان بهره برداری – مواد اولیه مورد نیاز ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز (۱۰۸ میلیون بشکه در سال) و زمان بهره بردای سال  ۱۴۰۲  پیش‌بینی شده است.

 

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا