اظهارنظر یک شاعر درباره ساخت فیلم “فروغ فرخزاد”؛ کاراکتر “مژده‌ شمسایی” شبیه به فروغ است / خیلی بعید است فیلم‌ فروغ بتواند اکران شود

حاشیه‌های فیلم "رگ‌های آبی" با محوریت زندگی "فروغ فرخزاد" تمامی ندارد.فیلمی که قرار است به‌ کارگردانی "جهانگیر کوثری" و با بازی "باران کوثری" در نقش فروغ، جلوی دوربین برود.حاشیه‌های این اثر اما از سوژه فیلم تا سازندگانش، طی ماه‌های اخیر حسابی داغ بود تا جایی که "سمانه نائینی"؛ شاعر نیز به این‌ اتفاق واکنش‌ نشان داد و در جلسه کانون شعر تهران گفت :

درباره شهریار سریالی ساخته شد و با این‌که هیچ تابویی در کار نبود ۷۰ درصد فیلم تحریف شده بود.من اصلا نمی‌دانم این فیلم قرار است چطور ساخته شود و چه از فروغ ببینیم.اگر “جهانگیر کوثری” را از نزدیک نمی‌شناختم فکر می‌کردم قصد و غرضی پشت ماجرا است که معرفی دیگری از فروغ داشته باشند و او را آن‌طور که خودشان می‌خواهند معرفی کنند.الان هم خیلی مطمئن نیستم که دستی پشت پرده نباشد.به نظرم آن چرایی یک بخش ماجرا است ولی چگونگی برایم خیلی جالب‌تر است و می‌خواهم بدانم چه چیزی قرار است درباره فروغ بدانیم و ببینیم.”جهانگیر کوثری” استاد من در درس تهیه‌کنندگی سینما بوده است بعید می‌دانم ژست باشد.او آدم اهل ژستی نیست و کارش را خوب بلد است.

نشست و برخاست با “رخشان بنی‌اعتماد” کافی است تا هر بنی‌بشری را به موضوعات زنان علاقه‌مند کند.اما نکته‌ای که خیلی روی آن حرف است بازی “باران کوثری” در این فیلم است.این‌که چقدر مخالف و چقدر موافق هستیم به نظرم بحث کردن درباره چیزی که اتفاق نیفتاده است بحث‌برانگیز است.باران بازیگر توانایی است.صنعت سینما بخش مهمی به نام گریم دارد.چه کسی در سینمای جهان نقشی این‌چنینی بازی کرده و شبیه فرد اصلی بوده است؟ کسی گفته بود چرا “مژده شمسایی” بازی نکند.به نظرم کاراکترش هم خیلی شبیه است.عصیانگری فروغ را دارد.اما باران بازیگر خوبی است و قبل از کارنامه بازیگری او کارنامه تئاترش را باید دید که چه کارهای درخشانی دارد.

با بازی “باران کوثری” نه موافق و نه مخالف هستم.اظهارنظر در این زمینه کمی زود است.از آن‌جایی که “باران کوثری” بازیگر توانمندی است به نظرم نمی‌آید که از پسش برنیاید.او در حوزه زنان و فضای هنر دغدغه‌مند است.اگر کاراکتر “جهانگیر کوثری” پشت این کار نبود قطع‌به‌یقین می‌گفتم می‌خواهند چیزی از فروغ نشان بدهند و به خورد عوام بدهند که نیست.خیلی مبهم است که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

آقای کوثری چطور می‌خواهد این فیلم را بسازد؟ روابط تعریف‌نشده فروغ، حجاب او و سیگار کشیدنش را چطور پنهان می‌کند؟ چطور می‌خواهد نفوذ او را در بین مردم نشان بدهد مثلا بگوید این آدم با حزب توده در ارتباط بوده است؟ اختلافاتش را با “پرویز شاپور”، رابطه‌اش با “ابراهیم گلستان” و اتفاقاتی را که برای خانواده‌اش می‌افتد چطور می‌خواهد نشان بدهد.

ما آن چیزی را که باید درباره فروغ بدانیم در فیلم‌های خودش و آثارش می‌بینیم.این حواشی اگر پیش نمی‌آمد عجیب بود.خود فروغ آدم حاشیه‌داری است.درباره کاراکتر تختی که مطلقا مثبت است این همه حواشی به وجود آمد و فیلم به نظرم متوسط رو به پایین بود.بنابراین معتقدم ساختن این فیلم و حرف زدن درباره آن که تا چند سال پیش چیزی شبه جرم بود خوب است.به نظرم می‌آید فیلم وظیفه‌ای در قبال جامعه ادبی ندارد، اتفاقا جامعه ادبی وظیفه دارد که از فیلم استقبال کند و تلاش کند که این اتفاق بیفتد.این تهیه‌کننده ریسک می‌کند.خیلی بعید است این اثر به اکران برسد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا