آیا به تخلفات معاونت میراث فرهنگی رسیدگی خواهد شد؟

شاید مهمترین وظیفه معاون میراث فرهنگی رسیدگی به امر مرمت بناهای تاریخی باشد. طبق قانون، هر بنای تاریخی که نیاز به مرمت دارد باید طرح مرمت و عملیات مرمتی آن زیر نظر میراث فرهنگی تهیه و اجرا شود. در خصوص بناهایی که در فهرست آثار ملی و جهانی به ثبت رسیده اند این وظیفه دوچندان می شود. در این امر نظارت نقش اصلی را ایفا کرده و استفاده از نیروهای متخصص و شاغل در وزارتخانه و اداره‌های کل میراث فرهنگی استانها انجام درست این وظیفه را تضمین میکند.

متأسفانه طی ۷ سال اخیر، معاونت میراث فرهنگی علاوه بر حذف نیروهای متخصص و کارا در امر پژوهش و مرمت، از نیروهای غیر متخصص و قراردادی و خصوصا بازنشسته در سطح گسترده‌ای استفاده کرده باعث افت شیوه‌های مرمت و بعضا تخریب بناهای تاریخی شده است. همچنین عدم پاسخگویی افراد بازنشسته و قراردادی در قبال اقدامات غیراصولی، لطمه‌های جبران‌ناپذیری را به قواعد و اصول مرمت بناها و بافتهای تاریخی زده است.
حضور گسترده افراد بازنشسته در کمیته‌ها و شوراهای فنی در کشور( شورای فنی پایگاهها، شورای ثبت آثار تاریخی، شورای فنی استانها و…..) به دلیل عدم مسئولیت و پاسخگویی قانونی این افراد در قبال تصمیمات اشتباهشان، قابل پیگیری قضایی نبوده و در بسیاری موارد به ضرر میراث فرهنگی تمام شده است. در برخی مواقع نیز که اشتباهات این افراد باعث شکایت و پیگیری و نهایتا محکوم شدن اعضای کمیته ها و شوراهای فنی شده است، مجددا در جای دیگر از این افراد بهر گرفته‌اند که دلیل آن رفاقت و همراهی این افراد با معاونت میراث فرهنگی است.
در زیر به مواردی هرچند کوچک از این تخلفات پرداخته می شود. امید است که با پیگیری مسئولان امر، دیگر موارد نیز مشخص و معاون میراث فرهنگی مجبور به پاسخگویی شود.

۱-   تخلف گسترده در ساختمان اتحادیه
بعد از خرید ساختمان اتحادیه در سال ۱۳۹۴ با نظر شورای اسلامی شهر تهران که به شماره۱۲۰۵۷در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، انتخاب مشاور و عملیات مرمت آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد . مطابق با قانون و اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱/۲/۱۳۶۷ وظایف سازمان در زمینه میراث فرهنگی شامل: پژوهش، نظارت، حفظ و احیاء و معرفی است. در بند ۱۰ و ۱۱ به صراحت و روشنی بیان می نماید:
۱.    تهیه و اجرای طرح های لازم به منظور حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت و احیاء آثار ، بناها و مجموعه های با ارزش فرهنگی- تاریخی
۲.    اظهار نظر در کلیه طرح های عمرانی جامع و تفصیلی در رابطه با مناطق فرهنگی و تاریخی و موافقت نهایی در باره محوطه ها و بافت ها و اماکن فرهنگی تاریخی ارزشمند در موارد مذکور و جلوگیری از هر گونه تخریب آنها، با سازمان میراث فرهنگی می باشد.
انتخاب مشاور غیر متخصص ، مرمت های غیر اصولی و از همه مهمتر گودبرداری و سونداژهای گسترده در محوطه همگی بدون اطلاع و مجوز میراث فرهنگی انجام شده است که در این میان کوتاهی مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان تهران و عدم دخالت معاون میراث فرهنگی کشور( آقایان خسروآبادی و طالبیان)  مشهود است. در این پروژه نیز رد پای بازنشستگان به خوبی مشاهده می‌شود. در حالی که شهرداری با اقدامات خلاف قانون با مدیران خود برخورد کرده، میراث فرهنگی هیچ واکنشی نسبت به تخلفات نشان نداده است.

گودبرداری در محوطه خانه اتحادیه مرمت های غیر اصولی

۲-   بازسازی ساختمان بلدیه(شهرداری تهران) در میدان امام خمینی
ساخت عمارت قدیم بلدیه تهران توسط شهرداری فاقد توجیه فنی و اصولی است؛ زیرا بازسازی بناهای تاریخی تخریب شده در هیچ کنوانسیون و قوانین بین المللی توصیه نشده است. در این پروژه نیز رد پای بازنشستگان میراث فرهنگی مشاهده می‌شود.

نمای کلی از ساختمان بلدیه جدید

۳- ساخت تله کابین در اصفهان و در عرصه قلعه شاه دژ:
ساخت و اجرای تله کابین اصفهان با قراردادن پایه های تله کابین در روی دیواره ها و آثار تاریخی همراه بوده و باعث تخریب گسترده ای در این قله شده است. با وجود این، هیچ اقدامی از سوی میراث فرهنگی برای جلوگیری از اجرای این پروژه صورت نمی گیرد. از دیگر اتفاقات از این دست می توان به خشک شدن رودخانه زاینده رود و فرو نشست هایی که در پایه های پل سی و سه پل و پل خاجو  به وجود آمده و کوتاهی میراث فرهنگی در انجام اقدامهای حفاظتی اشاره کرد.

ایستگاه تلکابین اصفهان در عرصه قلعه شاه دژ

صورتجلسه باستانشناسان کشور خطاب به شورای اسلامی شهر اصفهان

۴-  ساخت و سازهای متعدد در اطراف سازه‌های آبی- تاریخی شوشتر از آثار مهمی که در فهرست جهانی به ثبت رسیده است . متاسفانه در حال حاضر این اقدامات در حال انجام است و هیچ واکنشی از سوی معاونت میراث فرهنگی مشاهده نمی‌شود.

آبشارهای شوشتر و ساخت و سازهای خارج از ضوابط

۵-   مرمت عمارت تاریخی خیابان هدایت در تهران
این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و و توسط سازمان تامین اجتماعی به عنوان کارفرما در حال مرمت است. معاونت پژوهشی دانشگاه تهران با مسئولیت آقای حناچی و مدیریت کارگاهی آقای آذرشب (داماد آقای حناچی) نیز اجرای عملیات مرمتی را برعهده دارد. متاسفانه اقدامات صورت گرفته مانند ساخت سردر این مجموعه بر خلاف طرح مصوب اجرا شده است. ناظر قبلی آن از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و از افراد با تجربه این وزارتخانه می باشد، حذف شده و به جای آن یکی از افراد بازنشسته سازمان جایگزین شده است. این اقدام و تصمیم در بناهای ثبت در فهرست آثار ملی، خلاف قانون و تمامی تصمیمات با اجازه معاون میراث فرهنگی و پیشنهاد مدیر کل استان تهران بوده است.

سردر عمارت ظهیرالاسلام

۶-مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع عباسی در اصفهان
مرمت گنبدهای این دو مسجد از چند سال اخیر آغاز شده است و با اعتراض های گسترده از سوی کارشناسان و متخصصین امر نسبت به شیوه مرمت و نحوه قرارداد مواجه شده است. متاسفانه معاون میراث فرهنگی هیچگونه اقدام موثری در این خصوص انجام نداده و مدام در حال سرپوش نهادن روی اشتباهات می باشد. در این پروژه نیز رد پای افراد بازنشسته مشاهده می شود.

گنبد مسجد شیخ لطف الله بعد از تعویض ترک اول

۷- مرمت غیراصولی پل تاریخی کن:
این پل به دلیل سیل سال۱۳۹۸ تقریبا نیمه مخروبه شد و سازمان زیبا سازی تهران تصمیم به مرمت آن گرفت. متاسفانه هیچگونه طرح مرمت و نظارتی از سوی میراث فرهنگی ارایه نشد و در این پروژه نیز فرد بازنشسته دیگری به عنوان ناظر بر پروژه تعیین شد. مرمت این پل نیز با واکنشهای زیادی روبرو شده و معاون میراث فرهنگی نیز منفعل و غیر موثر برخورد کرده است.

مرمت پل کن بعد از مرمت و عدم انطباق با گذشته تاریخی اثر

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا