تحریم‌ها برای واکسن ایرانی مشکل ساخت ولی برای واردات نه؟!

حجت‌الله نیکی‌ملکی، سخنگوی ستاد اجرایی در اظهاراتی برای توجیه خلف وعده و شعارهای پوچ مخبر مدعی شد: متأسفانه وعده ما برای تولید با کمی تأخیر محقق خواهد شد. برای این موضوع دلایلی وجود دارد؛ ازجمله اینکه مجوز واکسن برکت با بیش از یک ماه تأخیر نسبت به زمان وعده داده‌شده صادر شد.

شرایط کرونایی و شیوع سویه‌های جدید در برخی کشورها منجر به محدودیت‌های چندروزه پرواز از برخی مبادی شده که بخشی از تجهیزات خط تولید واکسن باید از آنها وارد می‌شد. علاوه بر همه اینها، تحریم‌ها باعث بروز شرایطی غیرقابل‌ پیش‌بینی شد که منجر به تأخیر نسبت به برنامه تولید واکسن از سوی ستاد شد.

فقط در یک مورد تحریم‌ها منجر به شرایطی شد که مجوز صادرات برخی تجهیزات خط تولید با تأخیر نزدیک به یک ماه در کشور مبدأ صادر شد. البته در فرایند تولید از این دست مسائل به صورت مکرر رخ داد که همه اینها منجر به اختلال در برنامه تولید ما شد.

پشت‌پرده همکاری مخبر و نمکی که سبب کشتار ده‌ها هزار ایرانی شد

علی تاجرنیا در گفتگو با روزنامه شرق اعلام کرد: در ابتدا تصمیم وزارت بهداشت و شخص آقای دکتر نمکی واردات نبود.

اگرچه ایشان همان ابتدا گفتند ما برای خرید واکسن خارجی سفارش گذاشته بودیم، اما واقعیت این است که این سفارش برای کواکس بود و پیگیری جداگانه‌ای خارج از کواکس از طرف ایران برای تأمین واکسن انجام نمی‌شد.

ایشان دیگر عملاً وزیر بهداشت دولت حسن روحانی نبود و در مرحله‌ای به صورت جدی طرفدار واکسن برکت شده بود.

برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود. به نظر می‌رسد دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود که اگر بخواهیم برای ۱۲۰ میلیون واکسن حساب کنیم، برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا