ضربه‌های بیل بی‌تفاوتی بر تنِ بافت تاریخی نائین/بافت تاریخی نائین از دست رفت! مسئولان میراث فرهنگی کجا هستند؟

سارا جاوری

بیل‌ها و ماشین‌های مکانیکی قسمتی از بافت تاریخی شهر نایین را به تاراج بردند. نه مسئولی رسیدگی کرد و نه دستی جلوی آن‌ها را گرفت. مردی چوب به‌دست اقدام به ویرانی بافت تاریخی کرد و ابزاری که باید برای سازندگی به کار روند، به یاریش شتافتند.

بازار قدیمی نائین با طول تقریبی یک کیلومتر از دو مبدا دارای ورودی است. یکی از ورودی‌ها از طرفٍ دروازۀ چهل‌دختران است و دارای ۱۷۸باب مغازه و سه کاروانسرای متروکه است.

افضل آقایی نائینی از حامیان میراث فرهنگی این شهر به میراث خبر می‌گوید: « یکی از کاروانسراها محل بارانداز کاروانیان بوده و امروزه به ساختمانی آسمان‌خراش مبدل شده و متاسفانه بر اثر بی‌کفایتی مسئولان اثری از بافت تاریخی و سنتی آن باقی نمانده است.»

او تاکید می‌کند: «مسئولان میراث به جای ترمیم و بازسازی مقابل مغازه‌های بازار، اقدام به تیغه کردن آن‌ها کرده‌اند. درب مغازه‌ها خراب شده و دیوارها رو به نابودی هستند و هیچ اقدامی برای حفظ آن‌ها انجام نمی‌گیرد. بازار به خاطر سقف بلند و انعکاس صدا به پیست موتورسواری تبدیل شده و مشکل اصلی این موضوع ناکارآمدی مدیر مسئول میراث است.»

بازار تاریخی نائین از مهم‌ترین بازارهای سنتی ایران است که بنای اولیۀ آن در دورۀ تیموریان ساخته شد و در زمان صفویان به اوج رونق خود رسید. بازار در سال ۱۳۵۶با شمارۀ ۱۵۶۴به ثبت ملی ایران رسید. طول بازار یک کیلومتر و عرض آن ۵ متر است، و از محلۀ نوآباد شروع و در دروازۀ چهل‌دختران پایان می‌یابد. سقف بازار گنبدی شکل است و نورگیرهایی دایره شکل در وسط طاق‌ها به منظور هوارسانی تعبیه شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا