حرکت نمایشی ورزش کار نماها،این بار در میراث جهانی تنگ چوگان!

سیاوش آریا

چندی است هم زمان با ورود بیماری ویروس کرونا در کشور و اعلام محدودیت ها و خلوتی محوطه ها و بناهای تاریخی و فرهنگی ایران، افرادی به اصطلاح ورزش کار (بخوان ورزش کار نما) یا پارکور باز و یا رزمی کار (که روشن نیست با چه انگیزه و چگونه) به درون محوطه های تاریخی و فرهنگی آن هم از نوع میراث جهانی وارد شده و در کنار آثار تاریخی با حرکت های نمایشی و شگفت انگیز نگاره هایی (عکسهایی) گرفته و آن را در شبکه های اجتماعی برای جلب توجه و بازدید فراوان به اشتراک می گذارند! در این جا ، ما به حاشیه ها و شبکه های اجتماعی و اینگونه موارد کاری نداریم و در جای دیگری به آن می پردازیم(هرچند پیشتر در تارنمای فرهنگی مهرگان به گونه جامع به آن پرداخته شده است).
اما پس از حرکت های نمایشی پارکور باز و رزمی کار نظامی در میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) این بار نوبت به میراث جهانی تنگ چوگان کازرون رسید!
فردی که روشن است با آزادی عمل در کنار دو اثر از سنگ نگاره های ساسانی بالا رفته و چسبیده به آن ها حرکت نمایشی و به اصطلاح ورزشی انجام داده است و با گرفتن نگاره هایی به دنبال آرمان های خود که همان جلب توجه و … است، آن را به نمایش گذاشته است.
اکنون پرسش بسیار مهمی پیش می آید و اینکه، چگونه در محوطه جهانی تنگ چوگان که هم نگهبان دارد و هم دوربین های مدار بسته ، فردی توانسته با آسودگی و سادگی در کنار آثار تاریخی چنین حرکتی را انجام دهد؟
نگهبانان و مسوولان میراث جهانی تنگ چوگان و شهر بیشاپور کجا بوده و هستند که چنین عملی انجام گرفته است؟
اگر خدای ناکرده فرد دیگری به قصد آسیب رسانی تا این اندازه به آثار تاریخی نزدیک می شد و عمل ناروای خود را انجام می داد، چه کس یا کسانی پاسخ گو بودند؟
در این حرکت به اصطلاح ورزشی و نمایشی، شأن و ارج و جایگاه میراث ملی و جهانی ایرانیان به ریشخند گرفته شده و خدشه دار گشته است. همچنین برابر با قانون های میراث فرهنگی ملی و جهانی، این کار تخلفی آشکار است و با آبروی ملی کشور بازی شده است.
سخن را کوتاه کرده و از مسوولان میراث جهانی تنگ چوگان و شهرستان کازرون و استان پارس،خواستار پاسخگویی و شفاف سازی و آگاهی رسانی درست هستیم.
محوطه تنگ چوگان کازرون و شهر بیشاپور در پرونده «منظر باستان شناسی ساسانی پارس» به همراه آثار تاریخی شهر فیروز آباد و کاخ سروستان به ثبت جهانی رسیده اند.

پی نوشت: این نگاره ها فتوشاپ نیست، مسوولان هوس تکذیب به سرشان نزند! و نگاره ها مربوط به تابستان امسال است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا