قنات جهانی قصبه گناباد زمزمه از سرگرفت

شهردار گناباد گفت: با تخلیه خاک از مظهر قنات قصبه، آب دوباره از دهانه این اثر ثبت شده جهانی جریان یافت.

حمیدرضا زارع‌حسینی روز یکشنبه افزود: به دنبال تاکید و پیگیری فرماندار گناباد و با تلاش پرسنل شهرداری، عملیات خاکبرداری از مظهر قنات جهانی قصبه از عصر دیروز آغاز شده بود که با تخلیه خاک، جریان آب دوباره در مظهر این قنات از سرگرفته شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ تن خاک از مظهر این قنات تخلیه شده است، گفت: عملیات خاکبرداری به دلیل جلوگیری از وارد آمدن خسارت به مظهر قنات با احتیاط کامل صورت گرفت و چندین ساعت به طول انجامید.

مظهر قنات قصبه گناباد، به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست “میراث جهانی” سازمان یونسکو و نیز طولانی‌ترین قنات جهان، روز گذشته به بهانه‌ جلوگیری از گرفتگی و پس زدن آب در طول مسیر، توسط هیات امنای این سازه باستانی با خاک پر شده بود. 

این اقدام بلافاصله با واکنش های اعتراض‌آمیز از سوی دوستداران میراث فرهنگی ایران زمین و نیز شهروندان گنابادی مواجه شد.

تخریب مظهر قنات در حالی صورت گرفته که این بخش آن به عنوان تداعی عینی آبدهی و ثمربخشی قنات، اهمیت بسیار زیادی نه تنها برای گردشکران جاذبه‌های تاریخی بلکه برای مهندسانی دارد که بر روی یک سازه مهندسی منحصر به فرد ۲۵۰۰ ساله مطالعه و پژوهش می‌کنند.

فرماندار گناباد پیش از این در واکنش اعتراض‌آمیز به پرکردن مظهر قنات جهانی قصبه گفته بود که اجازه نمی‌دهیم با چنین اقداماتی این قنات که یک سرمایه ملی و اثر باستانی جهانی است با مخاطره مواجه شود.

حامد قربانی افزوده بود که پس از آگاهی از پر شدن مظهر قنات قصبه، به اتفاق مسوولان ذیربط با حضور در محل دستور برداشتن خاک ریخته شده در این مکان صادر شده و تا حصول اطمینان قطعی از تخلیه کامل مظهر قنات قصبه گناباد از خاک، به طور مستمر پیگیر آن خواهد بود. 

وی در عین حال با تاکید بر توجه به توجیهات آب‌بران و هیات امنای قنات قصبه، پر کردن مظهر قنات را با خاک، با استدلالهایی که افراد بیان می‌کنند راه حل این معضل ندانسته و خواستار برنامه ریزی و اقدامات مناسب تری در این خصوص شده بود.

فرماندار گناباد افزوده بود: بر اساس یک تفاهمنامه، مدیریت “مکان گودال مظهر قنات قصبه به صورت مشترک تحویل شهرداری، شورای شهر و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان می‌شود تا طرح مناسب گردشگری برای آن تدوین و اجرا شود. 

قنات قصبه گناباد، تنها اثر ثبتی استان خراسان رضوی در فهرست “میراث جهانی” سازمان یونسکو و طولانی‌ترین قنات جهان است که به عنوان یک شاهکار باستانی منحصر به فرد هنوز پرسشهای علمی بسیاری پیرامون چگونگی طراحی و ساخت آن توسط ایرانیان در دو هزار و ۵۰۰ سال پیش وجود دارد./ایرنا

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا